Wzmacniamy organizm przed zimą

Agnieszka Aulich
Agnieszka Aulich
Witaminy nie są materiałem budulcowym ani energetycznym, ale są konieczne dla zachowania dobrego zdrowia
Witaminy nie są materiałem budulcowym ani energetycznym, ale są konieczne dla zachowania dobrego zdrowia Pixnio
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Właściwości witaminy C znane są w medycynie już od dawna. Witamina C wzmacnia odporność, wpływa na prawidłowy przebieg procesów komórkowych w naszym organizmie, wspomaga układ krwionośny, a jej niedobór może prowadzić do powstania szkorbutu, astmy, rozwoju stanów zapalnych i innych chorób.

Witamina C (czyli kwas askorbinowy) jest szczególnie polecana sportowcom i osobom ciężko pracującym fizycznie. Najczęściej składnik ten dostarcza się organizmowi doustnie.

Żywność jest jedynym źródłem witaminy C, toteż powinniśmy dbać o zachowanie zróżnicowanej, pełnowartościowej diety.
Główne źródła witaminy C to produkty roślinne. Łatwo je rozpoznać, bo wyróżniają się kolorami; przeważają barwy zielone i pomarańczowe (np. natka pietruszki, pomidory, papryka czerwona i zielona).

Wiele osób wierzy, że najwięcej witaminy C znajduje się w cytrusach. Czy to prawda? Nie!

Do owoców, które są bogatsze w kwas L-askorbinowy niż cytrusy i cytryna, możemy zaliczyć m.in. dziką różę (także pod postacią soku), dereń, czarną i czerwoną porzeczkę, jagody, rokitnik, truskawki czy jabłka. Ponadto znajdziemy ją także w warzywach, np. w kiszonej kapuście, kalafiorze, szpinaku, cebuli, pietruszce oraz brukselce. Ważne, abyśmy zadbali o to, by nasze codzienne posiłki nie były jej pozbawione.

Pamiętajmy, że witamina C musi być dostarczona organizmowi za pomocą odpowiedniej diety lub suplementacji, ponieważ ludzki organizm nie potrafi jej sam syntetyzować.

Witaminy są substancjami organicznymi, biorącymi udział we wszystkich podstawowych czynnościach organizmu, umożliwiających ich prawidłowe funkcjonowanie. Minimalne ilości witamin, obecne w naturalnych produktach żywnościowych roślinnych oraz zwierzęcych, zapewniają odpowiedni wzrost, aktywność życiową i dobre samopoczucie. Należą do związków niezbędnych, czyli muszą być dostarczane wraz z pożywieniem - organizm ludzki nie potrafi ich wytwarzać, a jeśli je syntetyzuje, to w minimalnych ilościach.
Choć witaminy nie są materiałem budulcowym ani energetycznym, są niezbędne dla naszego zdrowia. Pełnią bowiem rolę regulacyjną. Działają jako katalizatory biologiczne: regulują poprzez enzymy przemiany metaboliczne w organizmie.

Witamina C to dla wielu z nas sposób na wzmocnienie organizmu, dlatego najchętniej sięgamy po nią w czasie osłabionej odporności, np. w okresie jesienno-zimowym lub wiosennego przesilenia. Przyjęto, że przyjmowanie witaminy C, gdy jesteśmy przeziębieni, ma wpływ na szybszy proces powrotu do zdrowia.

Witamina C bierze czynny udział w wielu procesach metabolicznych i biochemicznych. To od niej w dużej mierze zależy np. wchłanianie żelaza, produkcja kolagenu, dzięki któremu rany i złamania szybciej się goją, a siniaki znikają. Przeciwdziała procesowi utleniania wywołanemu przez wolne rodniki, dzięki czemu może spowalniać proces starzenia się. Podnosi odporność organizmu, ma właściwości bakteriostatyczne i bakteriobójcze.

FLESZ - Trzy miesiące chorobowego, koniec raju dla symulantów!

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek
Jeszcze jedno. Zachowajmy umiar w ubieraniu pleców, natomiast powinniśmy cieplej ubierać nogi. Niestety ludzie powszechnie ubierają się tak, jakby wkładali plecy w palenisko pieca łazienkowego a nogi do zamrażalnika lodówki.
Dodaj ogłoszenie