Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wzrastają dochody z autostrady A4 Kraków-Katowice, a od lipca planują podwyżki opłat za przejazd. Negatywna opinia GDDKiA

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Odcinek autostrady A4 Kraków-Katowice przynosi większe wpływy, ale koncesjonariusz planuje od lipca zwiększyć opłaty za przejazd.
Odcinek autostrady A4 Kraków-Katowice przynosi większe wpływy, ale koncesjonariusz planuje od lipca zwiększyć opłaty za przejazd. Anna Kaczmarz
Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady poinformowała, że I kwartał 2022 r. przyniósł wyższe przychody, jak i zysk netto z funkcjonowania autostrady A4 Katowice-Kraków. Kierowców zastanawia i oburza, że mimo tego spółka zarządzająca popularnym odcinkiem autostrady planuje od lipca podwyżki opłat za przejazd. Negatywną opinię w tej sprawie wydała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

- Wzrost zysków związany jest ze zwiększeniem liczby przejazdów autostradą w I kwartale tego roku względem tego samego okresu w roku ubiegłym. Trzeba mieć jednak na uwadze, że z powodu pandemii liczba przejazdów i wpływy były niższe szczególnie w 2020 roku, ale także w 2021 roku. Istotniejszym aspektem jest natomiast wzrost inflacji i coraz większe koszty prowadzenia działalności. Do zmiany stawek za przejazd zmusza nas więc wzrost kosztów utrzymania autostrady i prowadzenia inwestycji, związany m.in. z szybko rosnącymi w ostatnim czasie cenami usług, materiałów budowlanych czy nośników energii - wyjaśnia Rafał Czechowski, rzecznik spółki Stalexport Autostrady Małopolska.

Wylicza, że założone wydatki na ten rok, to aż 76,5 mln zł na inwestycje i 72,4 mln zł na prace utrzymaniowe. Jest to znacząco więcej, niż rok wcześniej: odpowiednio 45,4 mln zł i 20,9 mln zł.

Klub radnych Platforma - Koalicja Obywatelska w radzie miasta przygotował projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących budowy drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice. Zaproponowali, by wzięli w nich udział mieszkańcy Krakowa i gmin sąsiadujących ze stolicą Małopolski, także po zachodniej stronie.

Powstanie wielkie drogowe obejście Krakowa? Jest wniosek o k...

Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady poinformowała, że w I kwartale 2022 r. średnie natężenie ruchu na autostradzie Katowice-Kraków wzrosło o 27,9 proc. w stosunku do I kwartału 2021 roku i wyniosło 43,5 tys. pojazdów na dobę. Znaczny wzrost jest widoczny zwłaszcza w przypadku samochodów osobowych – tu odnotowano zmianę na poziomie 32,4 proc.

W ślad za wzrostem poziomu ruchu przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady wyniosły w I kwartale bieżącego roku ok. 91,2 mln zł, co stanowi przyrost o blisko 25 proc. w stosunku do poziomu ubiegłorocznego.

Zanim spółka Stalexport pochwaliła się większymi przychodami ogłosiła, że złożyła do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad wniosek o zmianę od 4 lipca br. stawek opłat za przejazdy autostradą A4 Kraków-Katowice dla wszystkich kategorii pojazdów:
1) kategorii 1 (samochody osobowe) – z kwoty 12 zł do kwoty 13 zł;
2) kategorii 2, 3, 4 i 5 (mikrobusy, pojazdy dostawcze, autobusy) – z kwoty 35 zł do kwoty 40 zł.

Powyższe opłaty obowiązywać mają na każdym z dwóch Placów Poboru Opłat (PPO), tj. w Mysłowicach i Balicach.

GDDKiA wydało negatywną opinię w sprawie planowanej podwyżki. "W ocenie GDDKiA podwyżka jest niezasadna, a także nie bierze pod uwagę wojny za wschodnią granicą naszego kraju. Może też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych" - podkreśla GDDKiA. Zaapelowała więc do spółki Stalexport o co najmniej wstrzymanie się z planowaną podwyżką do momentu ustabilizowania się sytuacji politycznej za wschodnią granicą Polski.

- Nasze opinie przy okazji propozycji takich podwyżek zazwyczaj były negatywne. Trzeba brać pod uwagę, że wzrost opłat może oznaczać rezygnację przez część kierowców z przejazdu autostradą i wybór dróg alternatywnych, ale gorszej klasy, co wiąże się ze zmniejszeniem bezpieczeństwa - komentuje Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA.

Opinia GDDKiA nie jest wiążąca, tzn. koncesjonariusz, czyli spółka Stalexport Autostrady Małopolska nie musi jej uwzględnić. Prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umowy koncesyjnej. W GDDKiA wyjaśniają, że nie mają tam realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tej umowy.

W związku z opinią GDDKiA, spółka Stalexport Autostrady Małopolska na razie nie podjęła innej decyzji niż ta, którą ogłosiła, a więc o wprowadzeniu podwyżek, ale zamierzają tam rozważyć argumenty przedstawione przez GDDKiA.

Koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków zaznacza natomiast, że planowane jest utrzymanie stawki preferencyjnej dla transakcji automatycznych (elektroniczny pobór opłat A4Go i Telepass oraz videotolling z aplikacjami: Autopay, SkyCash, mPay, IKO oraz z kartami ORLEN Flota) realizowanych za przejazd samochodami osobowymi.

- Od 4 lipca 2022 r. opłaty dla tego typu transakcji będą o 3 zł niższe, czyli wyniosą 10 zł na każdym PPO. Taka stawka za przejazd obowiązywała w przypadku samochodów osobowych siedem lat temu. Propozycja nowych stawek opłat zakłada więc, że wzrośnie liczba kierowców korzystających z opłat automatycznych, które oznaczają oszczędność w portfelach, ale też czasu oraz wpływają na zwiększenie płynności ruchu na autostradzie - zaznacza Rafał Czechowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski