reklama

XI Forum Przedsiębiorców Małopolski. Już najwyższy czas na markę „Made in Polska”. Jej nie musimy się wstydzić

Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Zaktualizowano 
XI Forum Przedsiębiorców Małopolski. Eksperci, urzędnicy, przedsiębiorcy, liderzy wszystkich najważniejszych organizacji gospodarczych w naszym regionie spotkali się w hali EXPO Kraków, by dyskutować o tym, jak budować silną markę firm, ich produktów i usług.

Co robić, by marka małopolska była równie silna jak bawarska czy kalifornijska i byśmy wszyscy czerpali z tego korzyści? Jak bez wielkich nakładów, skutecznie budować silną markę firm i ich produktów lub usług oraz regionu? Skąd wziąć pieniądze na budowanie takich marek i jak skorzystać z najnowszych mechanizmów wsparcia? Jak promować nasz region, by jego renoma stała się dla przedsiębiorców siłą pociągową? Jak wykorzystać sukcesy czołowych firm Małopolski do rozwoju pozostałych?

To tylko niektóre z pytań, na które próbowali odpowiedzieć uczestnicy XI Forum Przedsiębiorców Małopolski, które odbyło się 3 czerwca 2019 w hali EXPO Kraków. Tym razem spotkanie ekspertów, urzędników, przedsiębiorców, liderów wszystkich najważniejszych organizacji gospodarczych w regionie odbywało się pod hasłem „Marka Małopolska. Świetne pomysły, jakość, tradycja, technologia”. Gościem specjalnym Forum była minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.

Przecież nie tylko żywność mamy dobrą

Według niej Polska zaczyna być doceniana, choć najbardziej widoczne jest to tylko w przypadku żywności. - To ciągle nasz największy produkt eksportowy - mówiła minister podkreślając, że to u nas powstają znakomite meble i sprzęt AGD, który potem sprzedawany jest pod obcymi markami.

- Skoro sami wstydziliśmy naszych produktów, to jak mieliśmy je promować - przypominała Małgorzata Popławska, prezes Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego.

A Paweł Tyszkiewicz ze Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR zwrócił uwagę, że choć Polska jest 23. gospodarką na świecie, to pod względem wizerunkowym zajmuje dopiero 45. pozycję. - Przez 30 lat nie zbudowaliśmy żądnej znaczącej marki. W pierwszej „500” najbardziej rozpoznawalnych na świecie nie ma żadnej z Polski - zauważył Paweł Tyszkiewicz.

Małym pocieszeniem może być to, że niektórym firmom udało się zbudować mocną pozycję na polskim rynku. To nie przekłada się jednak na masowe naśladownictwo, zwłaszcza wśród małych przedsiębiorców. - Oni zdają sobie sprawę, że muszą budować markę, ale jest tak wiele problemów, że nie mają na to czasu. Do tego dochodzi nieufność wobec instytucji państwowych i ciągły wzrost okołopłacowych kosztów, na które trzeba znaleźć pieniądze - tłumaczył Janusz Strzeboński, prezes Małopolskiego Porozumienia Organizacji Gospodarczych.

Małopolska pierwszym miejscem, gdzieś coś drgnęło

Najważniejszy wniosek z wczorajszej debaty jest taki, że sama jakość produktu już nie wystarczy. Oczywiście bez tej jakości nie może być mowy o sukcesie, ale trzeba do niej dołożyć coś jeszcze - marketing.

- Ale on kojarzy się źle, dla wielu to wciskanie kitu. Tyle że tak jak korzystamy z pomocy prawnika, by nie mieć potem kłopotów, należy też korzystać z marketingu, nawet w przypadku małego sklepiku, bo przecież przyjemniej robi się zakupy, gdy półki są kolorowe i estetyczne - mówiła Małgorzata Popławska. A prowadzący debatę red. Zbigniew Bartuś zwracał uwagę, że wiele małopolskich i polskich produktów jest tak dobrych, że nie trzeba o nich wciskać kitu, a wystarczy powiedzieć o nich prawdę.

Według Marka Maja, założyciela firmy SMAY, członka zarządu Małopolskiego Związku Pracodawców Lewiatan, zapomnieliśmy, że marka produktu musi być utożsamiana z krajem, w którym powstaje. - Jak słyszymy Mercedes, myślimy Niemcy, jak zegarki - Szwajcaria. Z czym kojarzy się Polska? Coraz częściej z dobrą żywnością, ale przecież producentem wielu innych dobrych produktów - przekonywał Marek Maj.

- Małopolska jest pierwszym miejscem, w którym coś drgnęło pod tym względem - stwierdził Paweł Tyszkiewicz. To nasz samorząd regionalny prowadzi kampanię promocyjną pod hasłem ”Made in Małopolska”. Według niego nadszedł czas, by posługiwać się logo „Made in Polska”. - Nie made in Poland, to trochę jak made in Holland, a Polska jest coraz bardziej rozpoznawalna - przekonywał przedstawiciel Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej.

Marka to także człowiek, #bo ludzie są najważniejsi

- Made in Polska to ludzie, a ludzie są najważniejsi - podkreślał z kolei Stefan Życzkowski, prezes firmy Astor, przedstawiciele Loży Małopolskiej Business Centre Club.

Według niego dobry marketing polega też na tym, że okazja spotyka się z przygotowaniem. A teraz dobrą okazją jest pasmo sukcesów polskich sportowców, którzy budują pozytywny wizerunek naszego kraju. - Pewnie Jakub Błaszczykowski wygra w tym roku nagrodę Fair Play FIFA, może Małopolska, wykorzystując okazję, powinna zbudować coś na jego wizerunku - rzucił pomysł Stefan Życzkowski.

- Budowa polskiej marki odbywa się w dwóch krokach. Najpierw w naszym kraju i wiele firm zadowala się istnieniem na wewnętrznym 37-milionowym rynku. My staramy się budzić apetyty na więcej, na wychodzenie na inne rynki - przekonywała Jadwiga Emilewicz.

Minister dziękowała, przedsiębiorcy narzekali

Pochodząca z Krakowa minister jest stałym gościem Forum. Dzięki jej obecności i współpracy z Małopolskim Porozumieniem Organizacji Gospodarczych pojawiły się nowe rozwiązania, służące firmom, m.in. mały ZUS, konstytucja dla biznesu czy ustawa o zatorach płatniczych. I za tę współpracę Jadwiga Emilewicz wczoraj dziękowała.

Ale musiała też wysłuchać narzekań przedsiębiorców na #obciążanie ich dodatkowymi kosztami czy nowe obowiązki biurokratyczne. - My wiemy, że jest konstytucja biznesu, dobrze byłoby, żeby wiedzieli o niej także urzędnicy - mówił Janusz Strzeboński.

Organizator:

Patronat honorowy:

Patronat medialny:

     

Partnerzy:

 

WIDEO: Krótki wywiad. Kosmiczna misja magistratu

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3