XI Forum Przedsiębiorców: Najwyższy czas na Made in Polska. Małopolska pionierem wielkiej zmiany. Twórzmy i wspierajmy silne marki!

Zbigniew BartuśZaktualizowano 
- Produkty, usługi bez marki, a takie oferuje większość polskich firm, sprzedaje się średnio o połowę, a nawet o 70 proc. taniej niż te, które mają markę – mówiła Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii, podczas XI Forum Przedsiębiorców Małopolski. Andrzej Banas / Polska Press
Polska gospodarka odniosła w ostatnich 30 latach największy w dziejach sukces, a jest to zasługą głównie przedsiębiorców. - W tym roku będziemy najpewniej najszybciej rozwijającym się krajem Europy i jednym z czterech najszybciej rosnących krajów świata, dzięki czemu nadganiamy dystans wobec europejskich i światowych potęg, które rosną kilka razy wolniej – mówiła Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii, podczas XI Forum Przedsiębiorców Małopolski. Zastrzegła jednak, że by utrzymać to tempo – i zaspokoić rosnące ambicje i apetyty Polaków – musimy wspólnie, intensywnie popracować nad markami polskich firm, ich produktów i usług oraz nad marka kraju i regionu. Małopolska ma tu szansę odegrać rolę lidera w naszej części świata, tak, jak robi to Bawaria w Niemczech, czy Kalifornia w USA.

Forum Przedsiebiorcow 2019 from Polska Press Grupa on Vimeo.

- Produkty, usługi bez marki, a w większości takie tworzą polscy przedsiębiorcy, sprzedaje się średnio o połowę, a nawet o 70 proc. taniej niż te, które mają markę – podkreśliła minister Emilewicz.

Paweł Tyszkiewicz ze Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR zauważył, że pod względem siły PKB, gospodarczego potencjału, Polska zajmuje miejsce o progu drugiej dziesiątki państw świata. Natomiast w rankingach rozpoznawalności i renomy kraju (w tym znaczka „Made in Poland”) jesteśmy o kilkadziesiąt miejsc niżej.

– Wśród 500 najbardziej znanych, a więc i cennych marek świata, nie ma ani jednej z Polski – podkreślił Paweł Tyszkiewicz.

- Myślę, że jesteśmy tu u progu wielkiej zmiany: niebawem polskie marki i Polska jako kraj staną się dużo bardziej rozpoznawalne. Wymaga to jednak od nas wszystkich – przedsiębiorców, polityków, specjalistów i wszystkich, którzy rozumieją znaczenie silnej marki, wielkiego wspólnego wysiłku – podkreśliła Jadwiga Emilewicz.

Małgorzata Popławska, prezes MARR, zwróciła uwagę, że zmiana musi się dokonać najpierw w naszych głowach – także w głowach przedsiębiorców. Wytwarzamy znakomite produkty w wielu branżach, ale wciąż zdecydowanie za rzadko umieszczamy na nich napis „Made in Poland”; wielu przedsiębiorców wręcz celowo ukrywa kraj pochodzenia, umieszczając na etykiecie „Made in EU”. – To skoro my sami nie ufamy naszej polskiej marce, nie wierzymy w nią, to jak inni mają wierzyć? – pytała prezes MARR.

Podkreśliła, że Agencja, jako instytucja województwa małopolskiego, wspiera przedsiębiorców nie tylko pieniędzmi (w ramach unijnych projektów), ale i specjalistyczną wiedzą oraz organizacją m.in. wspólnych spotkań i wyjazdów służących budowaniu i umacnianiu naszej pozycji poza Małopolską, w tym na rynkach zagranicznych.

Bardzo wiele do zaoferowania przedsiębiorcom mają też inne agendy, jak Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości. Województwo rozwija też z powodzeniem autorski projekt „Made in Małopolska”.

- Robimy wszystko, by korzystanie ze wsparcia było dla przedsiębiorców jak najłatwiejsze – podkreśliła szefowa MARR zachęcając do śledzenia na bieżąco informacji publikowanych na internetowej stronie www.marr.pl. Podkreśliła przy tym, że nasi przedsiębiorcy muszą się nauczyć ciekawie opowiadać o swych firmach, produktach i usługach. Sama jakość jest bardzo ważna, ale w lidze, w której zaczynamy grać, już nie wystarczy. Potrzebne jest „to coś”. Czyli właśnie marka. W tym zakresie MARR także przedsiębiorców wspiera.

Większości uczestników konferencji spodobał się pomysł Pawła Tyszkiewicza, by promować w świecie markę „Made in Polska” - bo Poland wielu myli się z Holland, a poza tym niezwykle aktywni w świecie polscy kibice skandują „Polska!”, co warto wykorzystać, podobnie jak liczne sukcesy naszych sportowców.

Prezesi 7R, Alventy i Orlen Oil dzielili się swoimi cennymi doświadczeniami w budowaniu rozpoznawalnych, budzących najwyższe zaufanie, marek. Wiesław Hałucha, szef Alventy, zwrócił uwagę, że marka bawarska budowana była przez 100 lat, a kalifornijska przez 60 – a kluczem do sukcesu okazali się regionalni liderzy (jak BMW czy Hewlett i Packard). To oni stali się zaczynem kolejnych odnoszących sukcesy firm i przedsięwzięć, to na ich bazie budowano rozpoznawalności i renomę regionu, a potem kraju.
Wielką rolę odegrała tu innowacyjność, wokół której potrafiono stworzyć ciekawą, ujmującą świat, opowieść.

Tomasz Lubowiecki, szef 7R, przyznał, że podjęta na początku działalności decyzja o budowaniu rozpoznawalnej marki, opartej na jakości, rzetelności, innowacyjności – ale także „tym czymś”, co dodatkowo wyróżnia (jak oryginalny wygląd obiektów) była strzałem w dziesiątkę: dzięki temu firma cieszy się ogromnym zaufaniem klientów i partnerów biznesowych, najbardziej wymagających na świecie i uzyskuje znacznie wyższe marże niż mogłaby uzyskać oferując produkty bez silnej marki.

Podobną strategię – jakości, innowacyjności, niezawodności oraz profesjonalnego budowania wizerunku – realizuje firma ORLEN OIL, której sztandarowe produkty z serii PLATINUM, mimo morderczej konkurencji ze strony światowych gigantów, uzyskują coraz silniejszą pozycję na rynku. Prezes Janusz Fudała nie ukrywa, że pomaga w tym zarówno znakomita marka macierzystego koncernu ORLEN (z największą w Polsce siecią stacji paliw, na których można nabyć wyroby ORLEN OIL), jak i pasmo sukcesów kierowców rajdowych korzystających z wyrobów krakowskiego producenta.

Marcin Sala-Szczypiński, dziekan Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych, zwrócił uwagę na rolę, jaką w gospodarkach krajów o ugruntowanej renomie odgrywają wspierający firmy prawnicy. Mówiąc najprościej: firma niepoukładana prawnie nie ma szansy zbudować silnej marki.

Polscy przedsiębiorcy wciąż rzadziej niż ich koledzy, choćby z Niemiec czy Czech, korzystają z pomocy prawnej; ba, robią to najczęściej dopiero wtedy, gdy mają poważny problem, ponoszą straty. A mogliby uniknąć wielu niebezpieczeństw i kłopotów, gdyby mieli wsparcie prawne na co dzień. Dziekan OIRP zapowiedział większe otwarcie samorządu radcowskiego na przedsiębiorców, w tym szkolenia, warsztaty, porady prawne w najbardziej palących kwestiach.

Forum, zorganizowane w EXPO Kraków przez Dziennik Polski i Gazetę Krakowską we współpracy z kluczowymi organizacjami gospodarczymi oraz MPiT i Województwem Małopolskim, zgromadziło dwustu liderów organizacji przedsiębiorców i pracodawców, właścicieli i menedżerów firm, ekspertów z całego regionu.

Dziękujemy przedsiębiorcom za obecność i zaangażowanie. Mądrzy wiedzą, że wspólnie możemy więcej! Za tydzień najważniejsze wnioski z Forum. A w najnowszym „Barometrze Bartusia” obszerna relacja wideo.

Organizator:

Patronat honorowy:

Patronat medialny:

Partnerzy:

Wideo

Materiał oryginalny: XI Forum Przedsiębiorców: Najwyższy czas na Made in Polska. Małopolska pionierem wielkiej zmiany. Twórzmy i wspierajmy silne marki! - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
L
Lol

Jakcy to sa kretyni. Jakie silne marki. Jakie made in polska? Jak juz to Made in EU albo Made in Cracow. Krakow z warszafka to ma tyle wspolnego co z Bawaria.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3