- Tematem tegorocznej Konferencji Etyki Mediów jest zaufanie. Czy to dziennikarze nie ufają odbiorcom, czy może odwrotnie?
- Myślę, że jednak wzajemnie sobie ufamy. Najważniejsze, żeby to zaufanie na bieżąco odbudowywać i umacniać. Pierwszorzędnym problemem w tej kwestii może nie być relacja odbiorców mediów do dziennikarzy. Nie sama praca dziennikarzy, ale jej ostateczny efekt - uzależniony od wielu uwarunkowań np. linii programowej redakcji czy struktur medialnych.
- Jakie czynniki wpływają na zaufanie do mediów?
- Nie jest wielkim odkryciem, że media są klasyfikowane według opcji światopoglądowej. Mówimy o mediach konserwatywnych, liberalnych czy lewicujących. Nawet same redakcje używają takiego podziału. To znaczy, że ludzie odnajdują się w pewnych przestrzeniach i budują swoje zaufanie tam, gdzie najbliżej im do ich wartości. To naturalne, że nie mamy zaufania do wszystkich na takim samym poziomie, podobnie jak i w życiu, w relacjach rodzinnych czy zawodowych.
- Z jednej strony mamy coraz większą polaryzację mediów, a z drugiej spadek zaufania do mediów tradycyjnych na rzecz tych internetowych.
- To tylko jedna z tendencji. W przestrzeni mediów społecznościowych ludzie szukają innych treści. Sądzę, że mają pewien filtr, który nie pozwala wierzyć ślepo w informacje wyczytane w internecie. Nie dajmy się zwieść, że ludzie bardziej ufają informacjom przeczytanym w sieci. Ponadto nadal media lokalne mają największy stopień zaufania, w porównaniu do tytułów ogólnopolskich i opiniotwórczych. Te ostatnie w swoich komentarzach zazwyczaj preferują pewne opcje oraz zajmują w sporze jedną ze stron.
- Jaką receptę na odbudowę zaufania do mediów mają naukowcy biorący udział w konferencji?
- Chcemy dać inspirację dla dziennikarzy i odbiorców. Ci ostatni również są odpowiedzialni za to, z jakich mediów korzystają. Tymczasem część nie jest nawet w stanie odróżnić komentarzy redakcyjnych od materiałów informacyjnych.
- Za nami 11. edycja krakowskiej konferencji, jak w tym czasie zmieniały się media.
- Co roku wybieramy inny temat przewodni do dyskusji. Teraz okazało się, że kwestia zaufania jest niezwykle ważna. Trzeba spróbować zaufać mediom i dziennikarzom. Przecież mówimy o relacjach międzyosobowych, zaufaniu do ludzi. Warto jednak podejmować ryzyko zaufania, ale też znać jego granice. Zmysł krytyczny jest bardzo potrzebny, żeby odróżnić informacje od manipulacji.
Rozmawiał Piotr Drabik
WIDEO: Malują pokoje i ubarwiają życie krakowianom
Źródło: dziennikpolski24.pl
Follow https://twitter.com/dziennipolskiDołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?