Kard. Joseph Ratzinger, Prefekt Kongregacji Nauki Wiary
(fragmenty)
REDEMPTOR HOMINIS (Odkupiciel człowieka) 1979
„Pierwsza, najbardziej osobista, Encyklika Jana Pawła II jest punktem wyjścia wszystkich pozostałych. Nietrudno byłoby wykazać, że już w niej Papież poruszył wszystkie później rozwinięte tematy. Temat prawdy i jej związku z wolnością potraktowany został na miarę jego wagi w świecie, który pragnie wolności, lecz traktuje prawdę jako roszczenie i przeciwieństwo wolności. W tym pierwszym wielkim tekście nauczania papieskiego ujawnia się też gorliwość ekumeniczna Jana Pawła II. (…) Dokonał niejako syntezy doświadczeń zdobytych na drodze, którą przebył, jako pasterz Kościoła i myśliciel naszych czasów”.
DIVES IN MISERICORDIA (Bogaty w Miłosierdzie) 1980
„Można śmiało przyjąć, że impulsem do podjęcia tego tematu była dla Papieża pobożność zakonnicy z krakowskiego klasztoru, Siostry Faustyny Kowalskiej, którą później wyniósł do chwały ołtarzy. Wielkim pragnieniem tej świętej kobiety było umieszczenie miłosierdzia Bożego w centrum wiary i życia chrześcijańskiego. Dzięki sile swego życia duchowego ukazała w pełnym świetle — i to właśnie w naszych czasach, które poznały okrucieństwo ideologii — nowość przesłania chrześcijańskiego”.
„Encykliki Jana Pawła II możemy podzielić na kilka grup, według ich tematyki. (…) I tak dekada 1981-1991 to przede wszystkim trzy encykliki społeczne: LABOREM EXERCENS (O pracy ludzkiej z 1981 r.), SOLLICITUDO REI SOCIALIS (Społeczna troska z 1987 r.) i CENTESIMUS ANNUS (z 1991 r., w 100. rocznicę encykliki Rerum novarum).
W tych trzech wielkich encyklikach Papież zastosował swą myśl antropologiczną do problematyki społecznej naszych czasów. Podkreśla on w nich nadrzędność człowieka względem środków produkcji, pierwszeństwo pracy w stosunku do kapitału i prymat etyki nad techniką. Główną wartością jest godność człowieka, który zawsze jest celem, nigdy środkiem”.
„Encyklika SLAVORUM APOSTOLI (Apostołowie Słowian) z 1985 r., REDEMPTORIS MISSIO (Misja Odkupiciela) z 1990 r. i UT UNUM SINT (Aby byli jedno) z 1995 r. poświęcone są problematyce eklezjologicznej. (…)
Dotyczą dwóch wielkich dziedzin relacji, w których żyje Kościół. Pierwszą z nich jest dialog ekumeniczny. Papież z całą gorliwością swego zaangażowania ekumenicznego wprowadza tę dziedzinę do świadomości Kościoła poprzez encyklikę Ut unum sint.
Dialog ekumeniczny rozumiany jest tutaj jako zabieganie o jedność osób ochrzczonych, stosownie do przykazania Bożego i według wewnętrznej logiki wiary, którą Bóg ofiarował światu, jako czynnik jednoczący. Szczególnie pięknym tekstem ekumenicznym jest encyklika Slavorum apostoli. Z jednej strony, tekst ten wpisuje się w relacje pomiędzy Wschodem i Zachodem, z drugiej, ukazuje związki wiary z kulturą”.
DOMINUM ET VIVIFICANTEM (O Duchu Świętym w życiu Kościoła i świata) 1986
„W encyklice o Duchu Świętym pojawia się temat prawdy i sumienia. Według Papieża rzeczywistym darem Ducha Świętego jest >obdarowanie prawdą sumienia i obdarowanie pewnością Odkupienia<. U korzeni grzechu leży więc kłamstwo, odrzucenie prawdy: >Nieposłuszeństwo, jako wymiar pierworodny grzechu człowieka oznacza odepchnięcie tego źródła (tj. prawa odwiecznego), aby samemu stawać się autonomicznym i wyłącznym źródłem stanowienia o tym, co dobre i złe<. (…)”.
REDEMPTORIS MATER (Matka Zbawiciela) 1987
„Encyklika Redemptoris Mater rozpatruje prefigurację Kościoła w Maryi i tajemnicę Jej macierzyństwa. (…) W mariologii, według Papieża, spotykają się wszystkie wielkie tematy wiary. Nie ma encykliki, która nie kończyłaby się odniesieniem do Matki Pana”.
VERITATIS SPLENDOR (Blask Prawdy) 1993
„Dość obszerna i – zwłaszcza w swej drugiej, najdłuższej części – niełatwa do zrozumienia dla przeciętnego czytelnika. W samym centrum encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II o podstawach teologii moralnej, noszącej wymowny tytuł >Blask prawdy<, zostaje postawione pytanie o tożsamość człowieka wobec wolności etycznej. (...) Człowiek pytając o to jak >być wolnym<, pyta po prostu >jak być wolnym w prawdzie<”.
EVANGELIUM VITAE (Ewangelia Życia) 1995
„Do spraw, które często powracają w nauczaniu i działalności pasterskiej Ojca Świętego, należy bez wątpienia zaliczyć obronę życia ludzkiego od chwili poczęcia aż po naturalną śmierć. >Będę nieustannie wypełniał tę misję – powiedział Papież na początku swego pontyfikatu – którą uważam za niecierpiącą zwłoki, wykorzystując podróże, spotkania, audiencje, orędzia kierowane do osób, instytucji, stowarzyszeń< (przemówienie z 22 grudnia 1980).
Ten program istotny dla Kościoła i całej rodziny ludzkiej, Jan Paweł II realizuje z wielką energią, odwagą i poświęceniem przez wszystkie lata posługi Piotrowej, choć wie, że naraża się tym samym na sprzeciw, niezrozumienie, a nawet krytykę”.
FIDES ET RATIO (Wiara i rozum) 1998
„Encyklika Fides et ratio poświęcona jest relacji między wiarą i rozumem. >Wiara i rozum – czytamy w pierwszych słowach dokumentu – są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy, którego ostatecznym celem jest poznanie Jego samego, aby człowiek – poznając Go i miłując – mógł dotrzeć także do pewnej prawdy o sobie<. Akcentując problemy i zadania Ojciec Święty wyraża także optymistyczne przekonanie, że harmonijna relacja między wiarą a rozumem jest możliwa, człowiek dzięki niej może poznać swoją prawdziwą godność, a Kościół pełnić skutecznie swoją najważniejszą misję głoszenia słowa Bożego wszystkim ludziom”.
ECCLESIA DE EUCHARYSTIA (O Eucharystii w życiu Kościoła) 2003
„Ostatnia encyklika Jana Pawła II traktuje o Kościele >od wewnątrz< i >od góry<, i w ten sposób ukazuje jego rolę w tworzeniu komunii”.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?