Postrzeganie etyki w biznesie i społecznej odpowiedzialności w Polsce zmienia się z roku na rok, a Społeczna Odpowiedzialność Biznesu staje się jednym ze stałych zadań przedsiębiorstwa - tak wynika z obserwacji Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym. Realizacja społecznie odpowiedzialnych inicjatyw przypisywana jest przede wszystkim osobom i działom odpowiadającym za marketing, PR i politykę personalną.
Rodzaj inicjatyw wynika również ze specyfiki branży, w której działa firma, ale nie jest to regułą. Na pierwsze miejsce wybijają się pomoc potrzebującym, warsztaty dla dzieci, sport i ekologia. Społecznie odpowiedzialny biznes to jednak przede wszystkim etyczne postępowanie na co dzień w relacjach z pracownikami, klientami i kontrahentami. Takie wartości już od 19 lat promuje Fundacja „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym” w ramach programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”.
Celem programu „Przedsiębiorstwo Fair Play” jest ocenienie wszystkich aspektów działalności firmy, w tym sposobu i stylu jej prowadzenia, a nie tylko wyników ekonomicznych czy jakości wyrobów. Kryterium oceny są zasady wpisujące się w ideę etyki w biznesie i społecznej odpowiedzialności biznesu. Program wspiera kreowanie dobrego wizerunku polskich przedsiębiorstw.
Weryfikacja firm zgłoszonych do programu przebiega dwuetapowo. W pierwszym etapie uczestnicy wypełniają ankietę dotyczącą działalności przedsiębiorstwa. Ankiety są oceniane przez Komisje Regionalne. Firmy, które zdobędą wymaganą regulaminem liczbę punktów, przechodzą do II etapu i odbywa się w nich audyt. Jego zadaniem jest sprawdzenie zgodności informacji zawartych w ankiecie z właściwym stanem firmy.
Dodatkowym elementem weryfikacji jest sondaż przeprowadzany wśród losowo wybranych klientów i kontrahentów firm. Suma przyznanych przez audytorów, klientów i kontrahentów ocen decyduje o rekomendacji przedsiębiorstwa do tytułu i certyfikatu „Przedsiębiorstwo Fair Play”. Ostateczną decyzję podejmuje Kapituła programu, w skład której co roku wchodzą przedstawiciele instytucji otoczenia biznesu, władz państwowych i samorządowych oraz mediów.
Laureaci programu, i ich osiągnięcia są źródłem wiedzy o polskich firmach stosujących się do zasad społecznie odpowiedzialnego biznesu i jako takie są prezentowane przez organizatorów plebiscytu na konferencjach branżowych, forach, spotkaniach w regionach, a także podczas zagranicznych misji gospodarczych i w kontaktach z placówkami dyplomatycznymi w Polsce i za granicą. Poprzez pokazanie praktycznego wymiaru etycznego postępowania w biznesie organizatorzy programu starają się wzmacniać pozycję rynkową polskich firm.
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?