XXX Forum Ekonomiczne 2021. Rynek przyszłości, czyli jak e-commerce będzie się rozwijał w Polsce

Materiał informacyjny Forum Ekonomiczne Karpacz 2021
E-commerce kojarzy się głównie z aplikacją, za pomocą której robimy zakupy w sklepie internetowym. Ale to tylko wycinek tego biznesu. Trend przenoszenia zakupów ze sklepów stacjonarnych – jak niegdyś usług finansowych z banków – do Internetu oznacza rewolucję nie tylko w handlu, ale i logistyce.

Jak będzie ten rynek przyszłości wyglądał, prognozowali eksperci zebrani na XXX Forum Ekonomicznym w Karpaczu, uczestnicy panelu „Przyszłość handlu. Czy e-commerce zdominuje rynek?”

Stanisław Kluza z Instytutu Debaty Eksperckiej i Analiz, moderator dyskusji zauważył, iż W Polsce handel jest ponadprzeciętnie rentowny. Ma również ogromny wkład w PKB, większy niż w podobnych gospodarkach w rejonie.

Klienci korzystają na dużej konkurencji

Ekspert tłumaczył pozytywny wpływ wyspecjalizowanych grup działających w handlu detalicznym na rynek. Rozwój handlu, a szczególnie dyskontowych sieci handlowych, doprowadził do ograniczenia ubóstwa. Przyczyniły się do tego konkurencyjne ceny produktów, a także stworzenie wielu łatwo dostępnych miejsc pracy.

Z punktu widzenia podatkowego, rozwój sieci doprowadził do profesjonalizacji mniejszych podmiotów. Tym samym zmniejszyła się „szara strefa”. Natomiast patrząc pod kątem edukacji, rozwój handlu wpłynął na zdobycie umiejętności sprzedażowych wśród kadry stawiającej pierwsze kroki na rynku pracy. Podobną rolę „wielcy gracze” mogą odgrywać na rynku e-commerce.

– Rozwój e-commerce będzie przyspieszał. W tej chwili to mniej więcej 14 proc. handlu detalicznego w Polsce. Analitycy szacują, że do 2025 roku dojdziemy do 25 proc. Sytuacja wywołana pandemią przyspieszyła tylko ten proces i wiele osób przekonało się, że zakupy e-commerce są bardzo podobne do tych, które znamy z handlu klasycznego – mówiła Patrycja Klarecka, członek zarządu PKN ORLEN ds. sprzedaży detalicznej.

Szacuje się, że w Polsce działa już 55 tys. sklepów e-commerce. Podmioty tego typu działają w niemal każdej branży.

E-commerce i monetyzacja marek

Szansę na dobry biznes w e-handlu internetowym dostrzegają także przedsiębiorstwa, dla których ten obszar działalności nie odgrywał wcześniej ważnej roli.

– Wpływ e-commerce na branżę energetyczno-paliwową jest niewielki. Klient musi przyjechać na stację i fizycznie zatankować paliwo. Natomiast w obszarze handlu detalicznego będzie miał już inne proporcje. W tej chwili 80 proc. Polaków korzysta z internetu. Rośnie tzw. „silver e-commerce”, więc moim zdaniem w ciągu kilku lat parametry behawioralne przestaną mieć znaczenie – tłumaczyła Patrycja Klarecka z PKN ORLEN.

– Dostrzegliśmy dużo synergii między e-commerce, a naszym bieżącym biznesem. Już dzisiaj w programie lojalnościowym ORLEN Vitay zarejestrowanych jest blisko 6 mln klientów. Daliśmy im możliwość nie tylko pobierania nagród za punkty, które sobie zgromadzili, ale także dopłacania gotówką do towaru, który jest dla nich atrakcyjny. Na bazie tej przesłanki zaczęliśmy rozwijać nasze działania e-commerce. W efekcie na przełomie tego roku chcemy uruchomić naszą nową platformę e-commerce, gdzie będzie można płacić gotówką lub punktami z programu VITAY – zapowiedziała Patrycja Klarecka.

E-commerce, czyli sklep internetowy, to nie wszystko

Równocześnie z internetowym handlowym musi rozwijać się jego otoczenie.

– Nowy projekt ORLEN Paczka ma pomóc nam w naszej działalności e-commerce. Do końca roku planujemy otworzyć 4,5 tysiąca punktów odbioru paczek oraz 500 automatów. Da to klientowi możliwość zamówienia produktu, który u nas kupił, do miejsca, w którym najłatwiej będzie mógł go odebrać – mówiła Patrycja Klarecka.

To nie wszystko. Są produkty, które trudno sprzedawać przez internet, ale to nie znaczy, że w ich sprzedaży nie można wykorzystywać nowoczesnych technologii cyfrowych, z których korzysta klasyczny e-commerce. Przykładem jest sprzedaż paliw. Jeszcze przed pandemią ORLEN umożliwiał zakup paliw przy dystrybutorze, za pomocą mobilnej aplikacji – powiedziała Patrycja Klarecka.

Z prowadzonych badań wynika, że klient, który płaci przy dystrybutorze, więcej czasu spędza w sklepie, gdzie może spokojnie odpocząć i zrobić zakupy. Konsumentów obecnie różnicuje przede wszystkim podejście do wygody, szybkości oraz ekologii – wyjaśniła.

Na te uwarunkowania e-commerce uwagę zwrócił także Piotr Sekulski, dyrektor ds. technologii w Allegro. – E-commerce jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów gospodarki. Pandemia pokazała, jak intensywnie rozwija się rynek zakupów i jak szybko potrafi niwelować wszystkie ograniczenia – mówił Piotr Sekulski.

Na koniec paneliści zwrócili uwagą na fakt, iż obecnie e-commerce podlega stosunkowo niewielkim regulacjom ze strony państwa. To w przyszłości prawdopodobnie się zmieni. Dla rozwoju tego sektora konieczne są ograniczenia, jednak nie większe niż te przewidziane dla tradycyjnego handlu, tłumaczyli.

Wideo

Materiał oryginalny: XXX Forum Ekonomiczne 2021. Rynek przyszłości, czyli jak e-commerce będzie się rozwijał w Polsce - Dziennik Bałtycki

Dodaj ogłoszenie