Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Yeti okiem projektanta

Redakcja
Pierwszą rzeczą, na jaką zwracamy, uwagę przy wyborze samochodu jest jego wygląd. Kiedy rozpoczęły się prace nad modelem yeti? - Projekt rozpoczął się wiosną 2004 r. - powstały wtedy pierwsze szkice, modele i idee koncepcyjne. Ten nowy pomysł w postaci prototypu przedstawiliśmy szerokiej publiczności na targach w Genewie i we Frankfurcie w 2005 r.

ROZMOWA. O designie nowego modelu yeti opowiada Karl Neuhold ze Skody.

Jakie były założenia i cele projektowe na początku tworzenia samochodu?
- Na początku był pomysł, aby Skoda stworzyła samochód prosty, praktyczny i wykorzystujący płytę podłogową modelu fabia.
Które zadanie było najtrudniejsze dla zespołu projektantów?
- Zmieniono początkową koncepcję stworzenia auta na płycie podłogowej fabii. Aby umożliwić wprowadzenie do oferty napędu na cztery koła w samochodzie z produkcji seryjnej, wybraliśmy większą płytę z modelu octavia. Przeniesienie lekkiego projektu z wersji wystawienniczych do samochodu z produkcji seryjnej było ogromnym wyzwaniem dla naszego zespołu projektowego.
Ilu projektantów pracowało przy tworzeniu yeti?
- Skoda yeti przeszła przez ręce dwóch zespołów projektowych. W okresie od pierwszego projektu do etapu modelu wystawienniczego powstawała pod okiem grupy prowadzonej przez Thomasa Ingenlatha, a implementację wersji samochodu do produkcji seryjnej przejął Jens Manske.
Jakie detale designu są charakterystyczne dla nowej skody?
- Dominującym elementem przedniej części nadwozia jest atrapa chłodnicy otoczona czterema reflektorami, dzięki której samochód yeti jest identyfikowany jako członek rodziny Skody. Wysoko umieszczone reflektory - zwłaszcza przeciwmgłowe - są dobrze chronione przed zanieczyszczeniami czy uszkodzeniem. Reflektory główne zawierają dekoracyjną wstawkę z nazwą modelu - to kontynuacja pomysłu zastosowanego w najnowszych wersjach octavii i superba.
Które elementy świadczą o przynależności yeti do klasy SUV?
- Profil auta wyraźnie umieszcza Yeti w klasie SUV. Pięciodrzwiowe, dość wysokie nadwozie typu hatchback z pionowo opadającym tyłem jest typowe dla samochodów tego segmentu, podobnie jak większy prześwit ułatwiający jazdę w trudniejszym terenie. Dynamikę bryły auta podkreśla dodatkowo prosta linia dachu i niekonwencjonalne, prostokątne nadkola. Duże lusterka boczne z umieszczonymi w ich obudowie kierunkowskazami, oprócz zapewnienia większego bezpieczeństwa stanowią element stylu podkreślający terenową naturę samochodu typu SUV.
Jaki zamysł towarzyszył projektowi bagażowej części auta?
- Główną zasadą podczas projektowania tylnej części była jej funkcjonalność. Dominują tu krawędzie, które precyzyjnie wyznaczają granice poszczególnych elementów. Na efekt ogólny decydująco wpływa jednoczęściowa pionowa pokrywa bagażnika, gwarantująca łatwy dostęp do przestrzeni bagażowej. Pokrywa otwiera się u podstawy zderzaka i tworzy nisko położoną krawędź bagażnika, a sięgając poziomu dachu, zapewnia wystarczającą ilość miejsca w pionie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski