Z warsztatu wyjechał właśnie ostatni zmodernizowany tramwaj typu EU8N. Wagony tego typu na co dzień kursują m.in. na liniach nr 2, 5 i 20. Przez ostatnich sześć lat w Krakowie udało się przebudować 40 wysokopodłogowych wagonów E6, które do stolicy Małopolski krakowski przewoźnik ściągnął z Wiednia i Utrechtu. Część z nich kursowała nawet na liniach metra w stolicy Austrii. Odnowione tramwaje mają ponad 26 metrów długości i mogą zabrać na podkład jednorazowo 180 pasażerów.
- Średnio za każdy z wagonów zapłaciliśmy około 20 tys. euro. W porównaniu do cen nowych tramwajów jest to bardzo niska kwota - wskazuje Julian Pilszczek, były prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. To za jego kadencji krakowski przewoźnik zdecydował się przystosowanie wagonów, wyprodukowanych głównie w latach 80. ubiegłego stulecia, do współczesnych potrzeb.
Mowa przede wszystkim o wstawieniu w środku pojazdu specjalnego elementu wyprodukowanego przez Autosan. Dzięki niemu do wagonu mogą swobodnie wsiąść osoby niepełnosprawne i seniorzy. - W ten sposób pokazaliśmy, że nie potrzeba budować całego tramwaju z niską podłogą - podkreśla Julian Pilszczek.
Ponadto w odnowionych wagonach pojawiły się automaty biletowe, antypoślizgowa wykładzina i monitoring.
- To również pierwszy krakowski tramwaj, w którym została zamontowana klimatyzacja - odpowiada Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK. Dodaje, że zmodernizowanie jednego tramwaju kosztowało 1,7 mln zł. - To znacznie mniej niż zakup nowego, za który średnio trzeba zapłacić 3,5 mln zł - wylicza Mariusz Szałkowski. W MPK zapewniają, że zmodernizowane tramwaje będą mogły kursować jeszcze przez kolejnych 15 lat.
Miejski przewoźnik nie ukrywa, że nie stać go na wymianę wysłużonego taboru. MPK kontynuuje również w tym roku modernizację wagonów typu N8, w których pojawi się m.in. klimatyzacja oraz platforma dla wózków inwalidzkich. W warsztatach miejskiego przewoźnika w kolejce czekają także na serwis pojazdy NGT6, bardziej znane jako „bombardiery”.
Na drugie życie nie mogą jednak liczyć tramwaje typu 105N, które sukcesywnie będą znikać z krakowskich ulic.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?