Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z wagonów metra stworzyli niskopodłogowe tramwaje

Piotr Drabik
Piotr Drabik
Ostatni zmodernizowany tramwaj typu EU8N wczoraj wyjechał na krakowskie ulice
Ostatni zmodernizowany tramwaj typu EU8N wczoraj wyjechał na krakowskie ulice fot. anna kaczmarz
Komunikacja. Ich odnawianie trwało sześć lat. Wczoraj na krakowskie ulice wyjechał ostatni zmodernizowany wagon.

Z warsztatu wyjechał właśnie ostatni zmodernizowany tramwaj typu EU8N. Wagony tego typu na co dzień kursują m.in. na liniach nr 2, 5 i 20. Przez ostatnich sześć lat w Krakowie udało się przebudować 40 wysokopodłogowych wagonów E6, które do stolicy Małopolski krakowski przewoźnik ściągnął z Wiednia i Utrechtu. Część z nich kursowała nawet na liniach metra w stolicy Austrii. Odnowione tramwaje mają ponad 26 metrów długości i mogą zabrać na podkład jednorazowo 180 pasażerów.

- Średnio za każdy z wagonów zapłaciliśmy około 20 tys. euro. W porównaniu do cen nowych tramwajów jest to bardzo niska kwota - wskazuje Julian Pilszczek, były prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. To za jego kadencji krakowski przewoźnik zdecydował się przystosowanie wagonów, wyprodukowanych głównie w latach 80. ubiegłego stulecia, do współczesnych potrzeb.

Mowa przede wszystkim o wstawieniu w środku pojazdu specjalnego elementu wyprodukowanego przez Autosan. Dzięki niemu do wagonu mogą swobodnie wsiąść osoby niepełnosprawne i seniorzy. - W ten sposób pokazaliśmy, że nie potrzeba budować całego tramwaju z niską podłogą - podkreśla Julian Pilszczek.

Ponadto w odnowionych wagonach pojawiły się automaty biletowe, antypoślizgowa wykładzina i monitoring.

- To również pierwszy krakowski tramwaj, w którym została zamontowana klimatyzacja - odpowiada Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK. Dodaje, że zmodernizowanie jednego tramwaju kosztowało 1,7 mln zł. - To znacznie mniej niż zakup nowego, za który średnio trzeba zapłacić 3,5 mln zł - wylicza Mariusz Szałkowski. W MPK zapewniają, że zmodernizowane tramwaje będą mogły kursować jeszcze przez kolejnych 15 lat.

Miejski przewoźnik nie ukrywa, że nie stać go na wymianę wysłużonego taboru. MPK kontynuuje również w tym roku modernizację wagonów typu N8, w których pojawi się m.in. klimatyzacja oraz platforma dla wózków inwalidzkich. W warsztatach miejskiego przewoźnika w kolejce czekają także na serwis pojazdy NGT6, bardziej znane jako „bombardiery”.

Na drugie życie nie mogą jednak liczyć tramwaje typu 105N, które sukcesywnie będą znikać z krakowskich ulic.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski