Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Za 6,6 mln zł - więcej urzędowych spraw załatwimy dzięki internetowi

Redakcja
INTERNET. Gmina stara się o dofinansowanie z unijnych funduszy programu, który zwiększy lub ułatwi możliwości załatwiania przez mieszkańców urzędowych spraw za pośrednictwem internetu.

W związku z planowanym konkursem na projekt "Rozwój społeczeństwa informacyjnego Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-13" - miasto przygotowało właśnie wniosek o dofinansowanie działań "elektronicznych usług publicznych" w Urzędzie Miasta i trzech miejskich jednostkach - Zarządzie Budynków Komunalnych, Zarządzie Cmentarzy Komunalnych i Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

- Głównym celem projektu jest rozwijanie usług, dzięki którym mieszkańcy będą mieli ułatwiony kontakt z urzędem drogą elektroniczną, w tym np. wprowadzanie interaktywnych formularzy; chodzi też o zwiększanie zakresu elektronicznego obiegu dokumentów w magistracie i miejskich jednostkach - co także w efekcie usprawni obsługę mieszkańców - mówi Piotr Malacharek, dyrektor Wydziału Informatyki UM. Szacuje się, że na cały projekt potrzeba 6,6 miliona złotych, a ze środków Małopolskiego Programu Operacyjnego można otrzymać nawet 75 procent niezbędnych pieniędzy, czyli 4,95 mln zł; 1,65 mln zł będzie musiała wyłożyć gmina. Projekt zakłada udostępnienie możliwości elektronicznego załatwienia spraw w Urzędzie Miasta i trzech jednostkach, przy użyciu Internetu, w zakresie aż 89 procedur zewnętrznych (i 10 wewnętrznych).

W krakowskim magistracie działa od dwóch lat Elektroniczna Skrzynka Podawcza; z jej pomocą firmy (i osoby) posiadające bezpieczny podpis elektroniczny mogą już załatwić niektóre sprawy bez konieczności osobistego stawiennictwa w urzędzie. Ponieważ podpis kosztuje - zainteresowanie tą formą komunikowania się jest jednak nadal niewielkie. Nowy impuls ma dać Ustawa o informatyzacji urzędów administracji publicznej, sądów, urzędów skarbowych i ZUS, która została przyjęta przez Sejm, a po zatwierdzeniu jej przez Senat i podpisaniu przez prezydenta, wejdzie w życie w ciągu trzech miesięcy. Jest więc możliwe, że jeszcze w pierwszym półroczu będziemy mogli załatwić kolejne sprawy (np. złożyć podanie, wniosek czy sprostować dane), bez konieczności odwiedzania go i posiadania bezpiecznego podpisu elektronicznego.

Jednak magistrat już oferuje mieszkańcom załatwianie spraw przez internet. Bez kolejek, z domu, można m.in. on-line sprawdzić stan swojej sprawy, wziąć udział w rekrutacji do szkół i przedszkoli, złożyć wnioski dotyczące działalności gospodarczej czy inwestycji. W przypadku Wydziału Geodezji upowszechniane jest zamawianie wypisów i wyrysów w formie elektronicznej. Od dawna rozwijany jest również system elektronicznego sprawdzania swojej sprawy w Wydziale Architektury. W Biuletynie Informacji Publicznej jest już około 650 procedur administracyjnych, które mogą zostać załatwione przez internet:

(J.ŚW)

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski