Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Za pięć lat samochody ominą centrum Zielonek

Barbara Ciryt
Inwestycje. Mieszkańcy od ponad 40 lat rezerwują tereny pod zachodnią obwodnicę gminy.

Mieszkańcy Zielonek nie mogą się doczekać zachodniej obwodnicy Zielonek. Jednak jej powstanie zależy od budowy krakowskiej części tego wojewódzkiego traktu zwanego „trasą wolbromską”.

Tymczasem w Krakowie trwają dyskusje i analizy powstania tego szlaku, czy lepiej budować drogę, czy linię tramwajową. Preferowany wariant trasy – jeden z trzech zaprojektowanych – został wybrany, ale mieszkańcy tych części Krakowa, które graniczą z Zielonkami postulują, żeby najpierw zająć się transportem zbiorowym, czyli MPK i umożliwić dojazd tramwaju od ul. Bociana do Górki Narodowej.

Tymczasem mieszkańcy Zielonek od 40 lat mają swoje działki zarezerwowane pod budowę dróg zarówno północnej obwodnicy Krakowa, jaki i zachodniej obwodnicy Zielonek.

– Zniecierpliwienie ludzi sięga zenitu – mówi Bogusław Król, wójt Zielonek. Wskazuje, że mieszkańcy jego gminy mają grunty, z którymi nie mogą nic zrobić. Sprzedać nie mogą, bo nikt nie jest zainteresowany terenem w pasie planowanej drogi, zabudować nie ma sensu, bo nie wiadomo, kiedy obiekty trzeba będzie burzyć, więc w nieskończoność czekają na wykup przez zarządcę drogi.

Jest nadziej, że tzw. „trasa wolbromska” przynajmniej część problemów rozwiąże. – Są plany, że droga powstanie w niedługim czasie do 2019 roku – zaznacza Arnold Kuźniarki, wicewójt Zielonek. Na terenie tej gminy nowa droga wojewódzka ma mieć długość czterech kilometrów i przebiegać po gruntach w rejonie linii wysokiego napięcia i wzdłuż korytarza zarezerwowanego pod drogi w planie zagospodarowania gminy Zielonki i województwa małopolskiego. Będzie alternatywą dla istniejącego szlaku nr 794 Kraków-Wolbrom. Ma łączyć Kraków z węzłem jego północnej obwodnicy, który powstanie w Zielonkach.

W 2012 roku zaczęła powstawać koncepcja budowy zachodniej obwodnicy Zielonek, dla których to ważne ze względu na przeniesienie ruchu tranzytowego z centrum – bo tędy biegnie obecnie droga do Wolbromia – na zachodnie obrzeża, jeszcze nie zabudowane. Koncepcja jest częścią głównego układu komunikacyjnego po północnej stronie miasta, czyli skrzyżowanie drogi na Wolbrom z Północną Obwodnicą Krakowa.

Zielonki współfinansują opracowanie koncepcji swojej zachodniej obwodnicy wydając na to 67,5 tys. zł.

Koncepcja czeka na uzgodnienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Potem inwestor, czyli Zarząd Dróg Wojewódzkich postara się o decyzję środowiskową i po jej uzyskaniu rozpocznie projektowanie drogi oraz starania o dotacje unijne z puli pieniędzy, które mają być wydawane w perspektywie lat 2014–2020.

Wójt Zielonek zwraca uwagę, że już najwyższy czas na realizację dróg usprawniających podróż w kierunku północnej części województwa. Boleje, że pond 40-letnie rezerwy terenów bulwersują mieszkańców, bo czeka niewykorzystane miejsce na drogę, a ruch przez centrum Zielonek utrudnia życie mieszkańcom.

– To droga nie tyle dla mieszkańców Zielonek, ale Krakowa oraz północnej części Małopolski. Na jej budowie zyskają wszyscy. W Zielonkach wyprowadzi się ruch tranzytowy z centrum, mieszkańcy północnych terenów Małopolski dotrą szybciej do miasta, a z Krakowa na północ. Idea jest taka, by inwestycje nie potęgowała ruchu w mieście, dlatego jest planowany park&ride. On zatrzymałby wiele pojazdów na granicy Zielonek i Krakowa. Podróżujący tam będą mogli przesiąść się na komunikację miejską – mówi wójt Bogusław Król.

Przebieg trasy po terenie gminy Zielonki
Granica miasta i gminy. Trasa nowej drogi biegnie od ul. Pachońskiego w Krakowie pod linią energetyczną wysokiego napięcia w gminie Zielonki między ul. Na Popielówkę i Długopolską. Następnie będzie przechodzić za zielonecką halą sportową w rejonie ulicy Pękowickiej – gdzie planowany jest węzeł autostradowy z planowana również od 40 lat Północną Obwodnicą Krakowa.

Dalej „trasa wolbromska” przetnie ul. Jurajską w Pękowicach dojdzie do ul. Krakowskie Przedmieście w rejonie sklepu Lewiatan przy granicy Zielonek z Trojanowicami. A dalej pobiegnie istniejącą trasą Kraków-Wolbrom m.in. przez gminę Skala. Tam również jest planowana obwodnica miasteczka, żeby z centrum – z rynku wyprowadzić ruch tranzytowy.

Napisz do autora:
[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski