Za przejazd autostradą A4 płacimy coraz więcej. Stalexport zyskuje, choć z innych powodów, bo ruch spadł

OPRAC.:
Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Przejazd autostradą A4 na odcinku Kraków-Katowice jest droższy od 1 października 2020
Przejazd autostradą A4 na odcinku Kraków-Katowice jest droższy od 1 października 2020 Fot Arkadiusz Gola / Polskapresse
Od 1 października obowiązują nowe stawki za przejazd odcinkiem autostrady A4 Kraków-Katowice. Na jednej bramce płacimy już 12 zł. Stalexport, operator odcinka A4 Kraków-Katowice, przedstawił właśnie dane finansowe za trzy kwartały tego roku. Okazuje się, że choć ruch spadł, to Stalexport i tak zarobił więcej niż rok temu.

FLESZ - Marsz Niepodległości będzie zmotoryzowany

Od 1 października 2020 r. stawka opłaty za przejazd dla pojazdów kategorii 1 (motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach) wzrosła o 2 zł i wynosi 12 zł na każdym z dwóch placów poboru opłat - w Mysłowicach i Balicach. Motocyklistom przysługiwać będzie bonifikata w wysokości 6 zł, zapłacą więc 6 zł na każdej bramce - poinformował Stalexport Autostrada Małopolska.

Natomiast kierowcy korzystający z automatycznych punktów pobierania opłat, m.in. przez aplikacje na telefon, nadal mogą korzystać z ponad 30 proc. rabatu na przejazdy. Płacą 8 zł na każdej bramce – o 4 zł mniej, niż płacący gotówką czy kartą. Stawki preferencyjne dla pojazdów kategorii 2 i 3 (17 zł na każdym PPO) oraz kategorii 4 i 5 (30 zł na każdym PPO) zostały utrzymane w dotychczasowej wysokości.

Większe zyski Stalexportu

W pierwszych trzech kwartałach tego roku Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady odnotowała niższe przychody ze sprzedaży, ale równocześnie wyższy, niż w analogicznym okresie sprawozdawczym 2019 r., zysk netto.

Nowe zdjęcia z budowy zakopianki do Nowego Targu. Rozmach pr...

Przez pierwszych dziewięć miesięcy 2020 roku Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady, w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego, wypracowała przychody ze sprzedaży mniejsze o ok. 19 proc. – na poziomie 215,8 mln zł. Obserwowany spadek przychodów wynika ze spadku natężenia ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków w konsekwencji ograniczenia aktywności społecznej i gospodarczej, spowodowanej rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 oraz zachorowań na COVID-19.

Nie przeszkodziło to jednak Stalexportowi osiągnąć zysk netto na poziomie 88,1 mln zł, czyli aż o 88,2 proc. więcej niż w pierwszych trzech kwartałach 2019 r. Skąd takie zyski? To głównie efekt spadku o 53,6 proc. kosztów ogólnego zarządu, głównie w efekcie niższej kwoty płatności na rzecz Skarbu Państwa - 14,9 mln zł w III kwartach roku 2020 w stosunku do 88,8 mln zł w analogicznym okresie roku 2019. Różnica w płatnościach na rzecz Skarbu Państwa jest wynikiem zarówno mniejszej podstawy wyliczenia tych płatności w okresie bieżącym, w konsekwencji wpływu koronawirusa na działalność Grupy, jak i zmiany momentu kalkulacji tych płatności z 31 marca oraz 30 września w latach ubiegłych na 30 czerwca i 31 grudnia w roku bieżącym.

Mniejszy ruch na A4 Kraków-Katowice

Natężenie ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków zmniejszyło się o ok. 19,4 proc. w porównaniu do pierwszych dziewięciu miesięcy 2019 roku i wyniosło średnio ok. 37,4 tys. pojazdów na dobę. Spadek odnotowano zarówno w przypadku samochodów osobowych (21,1 proc.), jak i ciężarowych (10,1 proc.).

Przychody z tytułu poboru opłat za przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A4 wyniosły 212,8 mln zł i zmniejszyły się o 19,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, za sprawą wspomnianej pandemii koronawirusa i związanych z nią ograniczeń.

Wideo

Materiał oryginalny: Za przejazd autostradą A4 płacimy coraz więcej. Stalexport zyskuje, choć z innych powodów, bo ruch spadł - Gazeta Krakowska

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

c
czytelnik
12 listopada, 13:30, czytelnik:

To jest sprawa dla ABW z czasow podpisania kontraktu przez rzad p.Buzka , autostrada wybudowana za pieniadze wszytkich obywateli , zaczeta jeszcze w czasach PRL-u i..... ABW i powinno sie odtajnic wszytkie dokumenty umowy zawartej pomiedzy skarbem panstwa a spolka zarzadzajaca .Te tajne przede wszystkim !!!!!

I powinni poniesc odpowiedzialnosc karna , ci co podpisali ta koncecje .

c
czytelnik

To jest sprawa dla ABW z czasow podpisania kontraktu przez rzad p.Buzka , autostrada wybudowana za pieniadze wszytkich obywateli , zaczeta jeszcze w czasach PRL-u i..... ABW i powinno sie odtajnic wszytkie dokumenty umowy zawartej pomiedzy skarbem panstwa a spolka zarzadzajaca .Te tajne przede wszystkim !!!!!

:]

Czasem żeby tym s...synom nie przedłużano koncesji! Tylko do końca obecnej koncesji - i, jak to mawia się ostatnio, wyp...dalać!

Dodaj ogłoszenie