aweł Skrzypiec, nowy prezes spółki Miejska Infrastruktura, przedstawił wczoraj plany budowy parkingów park&ride na najbliższe lata. W tym roku mają powstać dwa takie nowe obiekty: przy pętlach tramwajowych w Kurdwanowie (172 miejsca) i Bieżanowie (na 110 aut). Rozpocznie się także budowa P&R w Małym Płaszowie (171 miejsc, koniec budowy - 2018 r.).
- W Kurdwanowie już trwają prace. Będzie można tam parkować pod koniec wakacji - poinformował prezes Skrzypiec, który plany inwestycyjne prezentował podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury Rady Miasta.
Przygotowywany jest też P&R w Bronowicach. Tam w rejonie ul. Armii Krajowej oprócz parkingu zaplanowano też przystanek kolejowy i dworzec autobusowy - wszystkie obiekty mają być powiązane z istniejącym przystankiem tramwajowym. Przeciwko przedsięwzięciu protestują okoliczni mieszkańcy.
Zwracają uwagę, że węzeł wyznaczono zbyt blisko bloków. Ich zdaniem P&R jest potrzebny, ale większy, na końcu planowanej linii tramwajowej z Krowodrzy Górki, przez Azory w rejon Galerii Bronowice. - A tak będziemy mieć kuriozum na skalę światową. Ten parking chcą wybudować na ślimaku drogowym, na część zieleńca - mówił Jacek Baran, jeden z protestujących mieszkańców.
Prezes Skrzypiec bronił jednak koncepcji: - Lokalizacja dworca autobusowego i parkingu P&R wskazana została w Studium zagospodarowania przestrzennego Krakowa.
Radna Anna Szybist zaproponowała, aby przeprowadzić wizję lokalną w terenie z udziałem mieszkańców i wszystko wyjaśnić. Prezes Skrzypiec przyznał, że to dobry pomysł.
Plan jest taki, aby do 2020 roku w naszym mieście było w sumie ok. 2500 miejsc na obiektach P&R. Do tej liczby wliczane są już dwa istniejące parkingi: na Ruczaju (200 miejsc) i przy ul. Balickiej (50). Do 2020 r. mają powstać też P&R przy ul. Zakopiańskiej, węźle kolejowym Zakliki, w Mogile, przy przystankach PKP Bieżanów Drożdżownia i Stacyjna oraz Opatkowice (Kliny) i Mydlniki. Powstaną też trzy P&R w ramach budowy linii tramwajowej Krowodrza Górka - Górka Narodowa. Radny Jakub Kosek zwrócił uwagę, że w pierwszej kolejności trzeba wybudować i oddać wcześniej do użytku P&R przy pętli w Krowodrzy Górce (na 97 miejsc). Urzędnicy mają to przeanalizować.
W latach 2020-2030 planuje się 1500 miejsc P&R. Dlaczego tak mało? Prezes Skrzypiec wyjaśnił, że w najbliższych trzech latach na inwestycje parkingowe jest zapewnione dofinansowanie unijne, a co będzie po 2020 r., tego na razie nie wiadomo.
Mówimy po krakosku (odc. 6). "Łapsztos?"
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, NaszeMiasto
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?