Zablokowane przetargi na krakowskie inwestycje

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Miasto czeka na wejście w życie zmienionych zasad dotyczących przetargów, aby m.in. zamówić 35 nowych tramwajów
Miasto czeka na wejście w życie zmienionych zasad dotyczących przetargów, aby m.in. zamówić 35 nowych tramwajów fot. andrzej banaś
Prawo. Z powodu zmian w ustawie miasto nie może zamówić m.in. nowych tramwajów i budować dróg.

Od prawie trzech miesięcy miejscy urzędnicy nie mogą ogłaszać przetargów na ważne inwestycje. Wciąż bowiem w życie nie weszła nowa ustawa, która ma dostosować polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej.

- Czekamy na to, że nowa ustawa zacznie obowiązywać. Jak tylko tak się stanie, to uruchomimy przetargi dotyczące m.in. budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej, ścieżek rowerowych, parkingów park&ride, rozbudowy ul. Igołomskiej - wylicza wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.

Problem z przetargami trwa od 18 kwietnia. Wtedy zaczęły obowiązywać nowe unijne dyrektywy dotyczące zamówień publicznych. Nasz kraj miał do nich dostosować swoje prawo. Ale polskie władze nie zdążyły na czas.

Rządowy projekt zmiany ustawy Prawo zamówień publicznych wpłynął do Sejmu 24 marca. Posłowie przegłosowali ustawę dopiero 13 maja. Później trafiła do Senatu, a 28 czerwca przekazano ją do podpisu prezydentowi Andrzejowi Dudzie. Podpisana została wczoraj. Przepisy zaczną obowiązywać w ciągu 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Przez blisko trzy miesiące krajowe prawo było niezgodne z unijnym. Już w kwietniu Ministerstwo Rozwoju skierowało pismo do urzędów oraz instytucji zarządzających programami unijnymi, w którym zaleciło, aby w przypadkach, w których jest to możliwe, wstrzymać postępowania przetargowe i ogłosić je dopiero po wejściu w życie przepisów znowelizowanej ustawy.

Z tego powodu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie od końca kwietnia wstrzymuje się z przetargiem na zakup 35 nowych tramwajów o długości ponad 30 metrów (ich dostawa jest planowana na przełomie 2018 i 2019 roku). Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu musiał wycofać się z poszukiwania wykonawcy przebudowy kolejnej części ul. Igołomskiej. Wstrzymane zostały także przetargi na nowe ścieżki rowerowe (m.in. wzdłuż ul. Teligi i ul. Ćwiklińskiej, wzdłuż ul. Opolskiej). Wciąż nie można również ogłosić zamówienia na przebudowę ul. Basztowej (od ul. Długiej do dworca). Ma tam zostać wprowadzony ruch jednokierunkowy dla aut, podobnie jak na ul. Dunajewskiego.

- Z tą inwestycją mamy największy problem. Planowaliśmy ją zrealizować jesienią tego roku. Jest jednak obawa, że z powodu opóźnienia przetargu nie uda się tego zrobić, a nie chcemy zostawiać rozkopanej ulicy przez zimę - mówi Michał Pyclik z ZIKiT. Jest więc prawdopodobne, że przebudowa ul. Basztowej zostanie przeniesiona dopiero na przyszły rok.

Po wejściu w życie nowych przepisów ZIKiT chce natomiast przeprowadzić przetarg na zaprojektowanie i budowę linii tramwajowej do Górki Narodowej. W połowie lipca przetarg na projekt i wykonanie Trasy Łagiewnickiej zamierzała ogłosić gminna spółka powołana do jej budowy. Tam też czekają na zielone światło.

A nowe przepisy w znacznym stopniu zmienią zasady przetargów. Wybór wykonawcy nie będzie mógł odbywać się już wyłącznie na podstawie zaoferowanej ceny. Nie będzie mogła ona stanowić więcej niż 60 proc. tzw. kryteriów oceny. Pod uwagę w większej mierze brane mają być kwalifikacje i doświadczenie uczestników przetargu.

- Dzięki temu będzie można uniknąć sytuacji, w której wykonawca w przetargu oferuje bardzo niską cenę, aby tylko go wygrać, a później ma problem z realizacją inwestycji, bo brakuje mu pieniędzy np. na materiały - komentuje Stanisław Karczmarczyk, przewodniczący Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie. I przyznaje, że przy zaniżaniu cen przez oferentów dochodziło do sytuacji, w których zwycięzca przetargu, już w trakcie robót, informował, iż koszty będą większe i domagał się aneksów do umowy.

Stanisław Karczmarczyk, wspominając krakowskie problemy z inwestycjami, jako przykład podaje przebudowę ronda Mogilskiego i budowę tunelu tramwajowego przez turecką firmę Güris, która zaproponowała niską cenę, a później opuściła plac budowy.

Po wprowadzeniu ustawowych zmian firmy, które będą chciały startować w gminnych przetargach, muszą udowodnić, że zatrudniają ludzi na podstawie umów o pracę. Ma to dotyczyć także podwykonawców.

Obecnie często pojawiają się też problemy dotyczące niepłacenia podwykonawcom. Dzięki nowym przepisom, zamawiający będą mogli żądać od głównego wykonawcy, aby to on bezpośrednio zajmował się najważniejszymi częściami inwestycji. Dzięki temu wyeliminowany zostanie proceder tzw. firm-teczek, które nie dysponowały własnym zapleczem i bazowały jedynie na potencjale innych firm. - Nierzadko sprowadzało to mniejsze, zwykle polskie przedsiębiorstwa, posiadające sprzęt i ludzi, wyłącznie do roli podwykonawców - mówi Paweł Nowak z Departamentu Komunikacji Ministerstwa Rozwoju.

Wideo

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
dsv

Czy mianowanie Tajstera też blokowano z góry ?

Stuknij się w czoło oszołomie

t
thor

Nieważne, ważne że miasto na tym cierpi, a i tak wszystkie psy się wiesza na Krakowie, a nie na rządzie

c
cza cza

Taka jest właśnie w Krakowie tendencja żeby całe zło przypisywać Majchrowskiemu. A nikt się nie zastanowi, że część z tych rzeczy jest blokowana od góry i nic się z tym nie da zrobić. No ale cóż, kozła ofiarnego już mamy, to sobie można na nim wieszać psy... żenada.

F
Foxtrot

Inwestycje są opóźnione z powodu indolencji urzędów jaśnie panującego JM. Z ostatniej chwili: nie będzie remontu Basztowej, po kilku latach przygotowań - NIE MA PROJEKTU!

G
Gość

A co do ulicy Basztowej, to trzeba się namyśleć. Rozwiązanie, jakie jest na ul. Dunajewskiego się nie sprawdza, ponieważ autobusy miejskie musza tam jechać torowiskiem, a więc są "niewolnikami" tramwajów, przez co tramwaj im nadaje tempo oraz zmusza autobusy do stania w korkach tramwajowych. W kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara nie ma obok torowiska jezdni, lecz tylko ścieżka rowerowa, od której autobus jest (przynajmniej) 2-krotnie szerszy, więc nie ma fizycznej możliwości omijania tramwajów.

a
aga

Blokada? Zgłaszam, że nie można wyrazić swojej opinii na tak albo nie. Coraz częściej nie da się czytać waszych artykułów. Jeszcze chwila i padniecie jak Gazeta Wyborcza.

a
aga

Czyli, że mój poprzedni komentarz był jednak niewygodny i nie chcecie go ujawnić. A więc cenzura działa!!! Brawo! Więcej szmatławych wiadomości a pójdziecie z torbami / do Niemiec ? /

a
aga

Ciekawe czy ukaże się mój komentarz. Blokujecie niewygodne uwagi i dlatego nie jesteście wiarygodni.

p
partyzantzwlngw

A dlaczego PIS nie naprawił zaniedbania poprzedników? Co robili 8 miesięcy? Banda nieudaczników po d przewodnictwem komunisty Kaczyńskiego.

K
Krakus

Więc sorry, ale to przez nieudolność poprzedniego rządu są dzisiaj te kwiatki.

o
onek

Tylko, że ten przepis dostosowujący czekał jeszcze od poprzednich rządów, co robili 8 lat?

p
pozdro

PIS taka pożądna partia, a nie mogą na czas uchwalić ustawy, ustawe o paraliżu trybunału potrafili w 1 wieczór przepchnąć, tych istotnych tamujących inwestycje nie potrafią. Pewnie zajęci byli specustawą o ŚDM bo im biskupi głowę zawracali.

p
partyzantzwlngw

Wina Kaczyńskiego! Inne durne przepisy uchwalają nawet w nocy, a tu brak działania.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3