Tunel pod górą Mały Luboń (pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą) zaczęto drążyć dokładnie 6 marca i od tego czasu drążenie trwa „na okrągło”.
- Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone są prace w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu – mówi Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Wykonywanie robót bez przerw i postojów wiąże się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń. Będą one na bieżąco monitorowane.
Proces drążenia i zabezpieczania wyrobiska będzie się składał się z kilku etapów. Ze względu na budowę geologiczną drążenie nie będzie wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu.
Ekipa górnicza wykorzysta w zależności od twardości skał wykorzysta m.in. młoty hydrauliczne zamontowane na maszynie typu koparka, dziobaki, wiertła, materiały wybuchowe, głowice skrawające.
Tunel będzie miał dwie komory, czyli pod ziemią powstaną dwa równoległe tunele. W każdym ruch będzie się odbywał tylko w jednym kierunku. Obydwie komory (nitki) tunelu będą wyposażone w wentylację oraz wszystkie niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu urządzenia, włącznie z wyjściami awaryjnymi.
Zakończenie drążenia tunelu planowane jest pod koniec 2019 roku.
Z obydwu stron góry, nad wejściem do tunelu wykonawcy umieścili kapliczkę ze św. Barbarą, patronką górników.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?