Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zajezdnia dla krakowian

MAŁ
"W przyszłość z dziedzictwem techniki" - z takim hasłem Zajezdnia św. Wawrzyńca rozpoczyna cykl imprez promujących zabytkowy zespół zajezdni tramwajowej oraz Muzeum Inżynierii Miejskiej przy ul. św. Wawrzyńca 15. - Przez 100 lat teren ten był zamknięty, gdyż mieściły się tutaj warsztaty MPK. Krakowianie nie znają więc tego miejsca, większość z nich w ogóle nie wie, że można tutaj już wejść - przyznał Paweł Wiecha, prezes Zarządu Zajezdni św. Wawrzyńca. Planowane imprezy będą skierowane do różnej publiczności. 26 maja, o godz. 18, na dziedzińcu zajezdni odbędzie się koncert zespołu "Dżem". 1 czerwca, w godz. 9 - 12, przewidziano natomiast Integracyjny Dzień Dziecka - z udziałem dzieci niepełnosprawnych. Maluchy będą mogły m.in.: z bliska przyjrzeć się starym tramwajom, zobaczyć filmy o motoryzacji, wysłuchać lekcji muzealnej na temat "Dlaczego tramwaj jeździ?". Dochód z przewidzianych imprez zostanie przekazany na rewaloryzację i remont taboru zabytkowego dla Muzeum Inżynierii Miejskiej. - Chodzi o drobne obiekty, na przykład zbiór maszyn liczących, kasowników, stare obrabiarki, radioodbiorniki czy windę z budynku przy ul. Wielopole 1 - poinformował P. Wiecha.

Bez gablot, by można było dotknąć

Znacznie większa suma, bo ok. 10 mln zł, potrzebna będzie na rewaloryzację części muzealnej i komercyjnej zajezdni. Przypomnijmy, że zabytkowy zespół zajezdni tramwajowej, należący do gminy, w 1985 roku wpisany do rejestru zabytków, jest unikatowym w skali europejskiej zespołem obiektów poprzemysłowych. Z myślą o zachowaniu dla przyszłych pokoleń tego obiektu - w 1997 r. powołano spółkę gminną pod nazwą "Zajezdnia św. Wawrzyńca", której głównym celem jest rewaloryzacja zabytkowego zespołu. Spółka, wraz z działającym w jej obiektach, od października ubiegłego roku, Muzeum Inżynierii Miejskiej - przystąpiła do realizacji pionierskiego w skali kraju projektu połączenia działalności kulturalnej non profit oraz komercyjnej: wystawienniczo-konferencyjno-targowej - w zaadaptowanych do tych funkcji halach. - _Rok ubiegły i obecny to prace przygotowawcze przed przystąpieniem do prac remontowych. Zinwentaryzowaliśmy już wszystkie obiekty. Wyłoniono też zwycięzcę konkursu na "uzasadnioną ekonomicznie i konserwatorsko koncepcję architektoniczno-programową zagospodarowania zabytkowych zespołów zajezdni tramwajowej". Teraz problemem będzie źródło finansowania. Spółkę stać jedynie na prace projektowe. Rewaloryzację obiektów non profit, przeznaczonych na muzeum, finansować będzie gmina i SKOZK. Spółka musi znaleźć inwestora strategicznego dla części komercyjnej - _powiedział P. Wiecha. Jeśli taki inwestor znajdzie się jeszcze w tym roku (jest już kilku kandydatów) - to prace remontowe mogłyby rozpocząć się w roku 2000. Niestety, Zajezdnia św. Wawrzyńca została niedawno skreślona z listy zabytków SKOZK, których rewaloryzacja finansowana jest z budżetu centralnego.
Muzeum Inżynierii Miejskiej ma ambitne plany. Część eksponatów (m.in. tramwaj konny, stare tramwaje elektryczne) można już zobaczyć na stałej wystawie w dawnej hali zajezdni tramwaju wąskotorowego (hala "D"). Reszta gromadzona jest w magazynach i czeka na kosztowne zabiegi konserwatorskie i renowacyjne. Muzeum zamierza m.in. poszerzyć zbiory o obiekty związane z historią działających w XIX i XX wieku na Kazimierzu zakładów rzemieślniczych i przemysłowych. W miarę możliwości wystawy pozbawione będą gablot, tak aby eksponaty można było dotknąć oraz pokazać zasady ich działania.
(MAŁ)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski