Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Zakończenie karnawału" w towarzystwie krakowskich filharmoników w najbliższy weekend 17 i 18 lutego

OPRAC.:
Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
Łukasz Borowicz
Łukasz Borowicz Materiały prasowe
W piątek 17 lutego o godz. 19.30 i w sobotę 18 lutego o godz. 18 Orkiestra Filharmonii Krakowskiej poprowadzona przez I Dyrygenta Gościnnego instytucji, Łukasza Borowicza, wykona karnawałowy repertuar autorstwa Hectora Berlioza, Camille’a Saint-Saënsa, Bohuslava Martinů oraz George’a Gershwina. Solistą wieczorów będzie Paweł Wajrak – na co dzień koncertmistrz Orkiestry Filharmonii Krakowskiej.

Patogeny coraz bardziej odporne

od 16 lat

Program otworzy Karnawał rzymski op. 9 napisany przez Hectora Berlioza podczas jego pobytu w Rzymie w ramach przyznanego przez rząd francuski stypendium twórczego. Pobyt kompozytora w Wiecznym Mieście szczęśliwie obejmował także okres karnawału, który zilustrował w saltarello z II aktu opery Benvenuto Cellini, ale nieukontentowany wykonaniem – przejął do powstałej kilka lat później „rzymskiej” uwertury.

„Karnawał rzymski to mistrzowski w aspekcie sztuki orkiestrowej fajerwerk melodii i kolorów. Muzyka, podobnie jak w poemacie symfonicznym, ukazuje w dźwiękach feerię karnawałowych masek” – pisze o utworze Małgorzata Janicka-Słysz.

Kolejnym karnawałowym dziełem muzycznej ekspresji dziełem prezentowanym podczas koncertów będzie Havanaise E-dur op. 83 na skrzypce i orkiestrę, skomponowana przez Camille’a Saint-Saënsa w 1889 roku dla kubańskiego skrzypka Rafaela Díaza Albertiniego oraz Introduction et rondo capriccioso z opusu 28.

Oba brawurowe i wymagające niezwykłej wirtuozerii, ale i elegancji wykonania utwory zaprezentuje Paweł Wajrak, koncertmistrz Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, ale także solista i kameralista znany szczególnie Krakowskiej publiczności z wielu projektów powstałych we współpracy m.in. z Kevinem Kennerem, Waldemarem Malickim czy Michałem Nagyem.

Po przerwie zabrzmi utwór Bohuslava Martinů zatytułowany Szach królowi (Échec au roi). Ten jednoaktowy balet jazzowy, przepełniony tanecznymi rytmami, od marsza, przez walc, boston, aż po foxtrot i blues, skomponowany został przez czeskiego neoklasyka w 1930 roku w Paryżu, ale zaprezentowany po raz pierwszy dopiero po jego śmierci w ramach emisji radiowej w 1977 roku. Co więcej – dopiero w 78. sezonie artystycznym Filharmonii Krakowskiej zabrzmi w ramach koncertów abonamentowych.

Na koniec karnawałowych koncertów Łukasz Borowicz zaproponował słynny poemat symfoniczny George’a Gershwina Amerykanin w Paryżu, silnie inspirowany jazzem dzięki pobytowi kompozytora we francuskiej stolicy lat dwudziestych. Reminiscencje tej podróży słyszalne były również w prawykonaniu utworu w grudniu 1928 roku w nowojorskiej Carnegie Hall – dla podkreślenia kolorytu tętniącej życiem paryskiej ulicy zabrzmiały nawet klaksony z paryskich taksówek, o które zadbał sam kompozytor. Utwór Gershwina stał się podstawą filmowego musicalu Vincente Minnellego z Gene Kelly w roli głównej.

Sobotni koncert poprzedzi o godz. 16.30 kolejne po ubiegłotygodniowej inauguracji cyklu spotkanie Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko gra” Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz. W spotkaniu zatytułowanym „Karnawał dźwięków trwa” udział weźmie Paweł Wajrak – solista wieczorów. Spotkanie odbędzie się w Sali Złotej na I piętrze, zaś do uczestnictwa w nim uprawnia bilet na koncert lub abonament.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: "Zakończenie karnawału" w towarzystwie krakowskich filharmoników w najbliższy weekend 17 i 18 lutego - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski