Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakopane i Kościelisko budują trasy rowerowe

Łukasz Bobek
Podhale. Bike’owe Zakopane – tak ma się nazywać nowa, ponad 90-kilometrowa sieć tras rowerowych, która połączy miasto pod Giewontem z Kościeliskiem.

Oba samorządy rozpoczęły właśnie prace nad stworzeniem nowej atrakcji dla miłośników dwóch kółek. Sieć tras ma oplatać niemal całe Zakopane – od Cyrhli przez Haren-dę, centrum miasta aż po ulicę Kościeliską, Gubałówkę i całą gminę Kościelisko. Będzie aż pięć rodzajów ścieżek: komunikacyjne, rekreacyjne, ekstremalne, muzealne i nocne.

Liczące 26 kilometrów trasy komunikacyjne zlokalizowane będą w Zakopanem. Mają zachęcać mieszkańców i turystów do poruszania się po mieście na rowerach.

– Oprócz tego chcemy zaoferować coś dla turystów bardziej wymagających – mówi Agnieszka Sługocka, kierowniczka Biura Współpracy Europejskiej w zakopiańskim Urzędzie Miasta. I wylicza: trasy rekreacyjne (45,5 km) biegnące częściowo przez łąki i lasy oraz trasy ekstremalne (6,7 km), ulokowane na stromych terenach. Te ostatnie będą biec głównie w paśmie Gubałow-skim – od Harendy przez Kotel-nicę, szczyt Guba­łówki, dalej aż do Kościeliska.

– Oprócz tego powstanie tzw. trasa muzealna – między galeriami i muzeami, a także trasa nocna, która pozwoli zwiedzać Zakopane po zmroku. Będzie prowadzić po podświetlanych obiektach – wyliczają urzędnicy.

Inwestycje rowerowe obejmują też Rówień Krupową.

Poprawiona ma zostać też Droga pod Reglami.

– Nie będziemy jej asfaltować, ale utwardzimy i przede wszystkim odwodnimy. Będzie to jedna z największych atrakcji Zakopanego, biegnąca malowniczą okolicą – ocenia burmistrz Janusz Majcher.

Trasy zostaną nie tylko odpowiednio oznakowane, ale także wyposażone w tzw. bike stopy, czyli miejsca do odpoczynku dla rowerzystów. Znajdzie się tam ławeczka, kosz na śmieci i stojak na rowery.

– Przy bike stopach pojawią się też tablice informacyjne, które poinformują turystę, gdzie aktualnie się znajduje, a także opisujące panoramę Tatr, którą z danego miejsca można podziwiać – wyjaśnia Sługocka.

To nie koniec. W ramach inwestycji przebudowie ma zostać stadion biatlonowy w Kirach. Oprócz dochodzących do niego tras, powstanie tam także wielofunkcyjne boisko i nowe trybuny dla publiczności.

Cała inwestycja ma kosztować 83 mln zł. – Będzie to jedno ze strategicznych zadań w ramach subregionu podhalańskiego. Dlatego, jeśli tylko zdążymy z uzyskaniem wszelkiej dokumentacji, w tym pozwolenia na budowę, dostaniemy dofinansowanie unijne w wysokości 75 proc. – mówi Sługocka.

Na przygotowanie dokumentacji urzędnicy mają czas do 30 czerwca 2015 r. Dostali już na to ponad 1,23 mln złotych od marszałka województwa. Natomiast na wykonanie tras będą mieli cztery lata.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski