Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakopianka. Rusza budowa zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu! W czwartek oficjalnie "wbicie pierwszej łopaty"

Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Wizualizacje, jak w przyszłości będzie wyglądać droga krajowa nr 47 czyli popularna zakopianka od Rdzawki do Nowego Targu. Na tym około 17-kilometrowym odcinku za kwotę 880 milionów złotych zostanie wybudowana nowoczesna szosa dwupasmowa.
Wizualizacje, jak w przyszłości będzie wyglądać droga krajowa nr 47 czyli popularna zakopianka od Rdzawki do Nowego Targu. Na tym około 17-kilometrowym odcinku za kwotę 880 milionów złotych zostanie wybudowana nowoczesna szosa dwupasmowa. GDDKiA
Wielu kierowców, którzy często tkwili w korkach na zakopiance twierdziło, że ten dzień nie nadejdzie nigdy... A jednak! Jutro (czwartek 25 czerwca) w Nowym Targu odbędzie się uroczyste rozpoczęcie budowy nowej - dwupasmowej zakopianki na odcinku z Rdzawki do Nowego Targu. Będzie to możliwe, bo wojewoda małopolski Piotr Ćwik wyda w ten sam dzień z samego rana decyzję ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) dla tego fragmentu szosy pod Tatry.

FLESZ - Przybędzie niemal 250 fotoradarów

od 16 lat

Odcinek, którego budowa właśnie rusza będzie miał 16 kilometrów długości. Całość za kwotę 880 milionów złotych wybuduje polska firma Intercor z Zawiercia, która wcześniej sama zaprojektowała ten odcinek zakopianki.

Jak podał właśnie krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad uroczystość "wbicia pierwszej łopaty" w teren budowanej drogi odbędzie się na terenie, który gdzie w przyszłości stanie węzeł "Nowy Targ Zachód". To wykarczowany zimą fragment lasu tuż przy ulicy Ludźmierskiej w Nowym Targu (na przeciwko betoniarni Żaneks).

Tak będzie wyglądać nowa zakopianka do Nowego Targu. Budowa ...

Iwona Mikrut rzecznik prasowy GDDKiA przekonuje, że cała uroczystość nie jest absolutnie "happeningiem wyborczym" i okazją do pokazania się polityków partii rządzącej przy ważnej i oczekiwanej inwestycji. Tłumaczy, że ZRID dla zakopianki pierwotnie był zapowiadany już w maju i wykonawca był gotowy w tym okresie ruszyć z fizyczną budową. Koronawirus spowodował jednak, że urzędnicy wojewody mieli problemy z analizą części dokumentów (nie mogli m.in spotykać się w terenie z wykonawcami) więc wydanie decyzji przesunęło się w czasie na koniec czerwca.

- Teraz, gdy to pozwolenie dostaniemy, nie tracimy czasu, tylko faktycznie jeszcze tego samego dnia zaczynamy roboty - mówi rzeczniczka GDDKiA. - Niemal natychmiast po oficjalnym rozpoczęciu prac na teren nowego odcinka wchodzą saperzy. Sprawdzą, czy nie ma tu przypadkiem niewybuchów wojennych. Po nich swoją pracę rozpoczną geodeci, którzy wytyczą przyszłą drogę i drogi techniczne prowadzące do niej. Kolejny etap to będą roboty ziemne, które też rozpoczną się lada dzień.

Przypomnijmy. Umowę na budowę odcinka zakopianki z Rdzawki (tam dziś kończą się dwa pasy) do Nowego Targu podpisano 19 września 2018 roku. Firma Intercor, która wygrała przetarg miała czas do września tego roku na opracowanie projektu i zdobycie pozwolenia na budowę. Ten etap wykonała więc przed czasem. Teraz do jesieni 2023 roku będzie musiała samą drogę wybudować.

W ramach inwestycji na 16 kilometrach powstaną cztery węzły drogowe - w Obidowej, Klikuszowej i dwa w Nowym Targu. Projektowana zakopianka zakończy się za Nowym Targiem, niemal na granicy z gminą Szaflary. Wybudowane zostaną 22 obiekty inżynieryjne - mosty, wiadukty, estakady. Wykonawca ma zrobić także drogi obsługujące tereny przyległe, infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, a także kanalizację, odwodnienie, ekrany akustyczne, czy przejścia dla zwierząt przy nowe szosie. Szosa nie będzie trasą ekspresową, ale będzie miała parametry "zbliżone" do popularnej "eski".

Zakopianka: Zbudują węzeł za miliony, by po kilku latach znó...

Cały czas trwa natomiast budowa zakopianki (S7) na wcześniejszym odcinku z Lubnia do Rabki. Prace w tym miejscu zakończą się jesienią przyszłego roku gdy będzie gotowy 2 kilometrowy tunel pod górą Luboń Mały. Zdaniem GDDKiA wówczas gotowy będzie też w całości 7-kilometrowy fragment S7 prowadzący do tunelu od strony Lubnia. Dziś jeździmy tu tylko jednym pasem bo drogowcy nie wybudowali jednego wiaduktu. Sprawę komplikuje jednak fakt, że wykonawcy tego odcinka (polsko-ukraińskie konsorcjum) zeszli z placu budowy i domagają się od GDDKiA dodatkowych pieniędzy.

Protest na zakopiance w Naprawie. Droga została zablokowana.

Protest na zakopiance. Droga w Naprawie została zablokowana [ZDJĘCIA]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski