Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany na zakopiance. Będzie więcej bezkolizyjnych skrzyżowań i płynniejszy ruch

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Zakopianka w Myślenicach (wylot ulicy Sobieskiego). W tym miejscu ma powstać bezkolizyjny węzeł
Zakopianka w Myślenicach (wylot ulicy Sobieskiego). W tym miejscu ma powstać bezkolizyjny węzeł Katarzyna Hołuj
Do gminy Myślenice wpłynął gotowy projekt budowy węzła drogowego w miejscu obecnego wylotu ulicy Sobieskiego na drogę krajową nr 7, czyli zakopiankę. Przewiduje on zastąpienie skrzyżowania ze światłami bezkolizyjnym węzłem. W marcu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, czyli inwestor, planuje wystąpić do wojewody o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). I to nie tylko dla tej jednej inwestycji na zakopiance.

Obecnie równolegle trwają prace nad opracowaniem dokumentacji czterech różnych inwestycji na zakopiance w gminie Myślenice. Każda dotyczy innej miejscowości, od Myślenic, przez Jawornik, Krzyszkowice po Głogoczów, ale celem każdej jest poprawa bezpieczeństwa (m.in. likwidacja lewoskrętów) i płynności ruchu na zakopiance.

Najbliższe realizacji, jak wynika z harmonogramów GDDKIA, są węzły w Myślenicach i Krzyszkowicach. Projekty tego pierwszego właśnie wpłynął do gminy Myślenice, która ma go zaopiniować.

W marcu planujemy wystąpić o wydanie decyzji z zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W I połowie 2024 roku chcemy ogłosić przetarg na wykonawcę, a w II połowie 2024 roku rozpocząć prace budowlane. Planowany termin zakończenia inwestycji to 2026 rok – przekazuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Identyczny harmonogram podaje GDDKiA dla inwestycji w Krzyszkowicach, a więc przebudowy skrzyżowania drogi krajowej z drogą powiatową i gminną i budowy tam tunelu pod zakopianką.

Doprojektowano kładkę dla pieszych

Przygotowania do budowy węzła w Myślenicach zaliczyły duże opóźnienie. Gmina wniosła bowiem o korektę projektu i doprojektowanie przejścia dla pieszych, którego wcześniej nie uwzględniono. W UMIG słyszmy, że musiano to zrobić, bo bez tego mieszkańcom byłoby dużo trudniej m.in. przekraczać zakopiankę.

Zgłaszając swoje uwagi do wstępnego projektu, sygnalizowaliśmy rozwiązania korzystniejsze dla użytkowników, zarówno kierowców jak i pieszych. Były to m.in. poszerzenie dróg serwisowych do 5,5 metra wraz z chodnikiem dla pieszych, a także kładka dla pieszych w sąsiedztwie przystanków na Tarnówce – mówi Jarosław Szlachetka.

Podczas poniedziałkowego spotkania online z mieszkańcami burmistrz mówił, że choć może nie jest to projekt "do końca wymarzony" jeśli chodzi o obsługę komunikacyjną części Tarnówki (tej po stronie, gdzie znajduje się cmentarz żydowski), to liczy się też to, że długo oczekiwana inwestycja wreszcie ma się ziścić.

Jesteśmy coraz bliżej realizacji jednej z najważniejszych inwestycji drogowych na zakopiance dla mieszkańców Myślenic i gminy Myślenice. Inwestycja niewątpliwie poprawi bezpieczeństwo podróżujących zakopianką.

Trąbka i nowe rondo

W Myślenicach powstanie węzeł drogowy typu „trąbka” z dodatkowymi pasami włączania i wyłączania na obu jej jezdniach. Tym samym zniknie sygnalizacja świetlna z zakopianki i ulicy Sobieskiego.

Częścią węzła będzie czterowlotowe rondo, które powstanie w ciągu ulicy Sobieskiego (w rejonie istniejącej stacji paliw) z wylotem w prawo (jadąc do centrum Myślenic) na zjazd w kierunku Krakowa i wylotem w lewo w nieistniejące jeszcze tzw. obejście zachodnie Myślenic.

Pomiędzy rondem a zakopianką zaprojektowano jeszcze czterowlotowe skrzyżowanie ul. Sobieskiego z istniejącymi drogami dojazdowymi: na tzw. Bukówkę oraz w stronę wiaduktu na Polankę.

Północny i wschodni wlot to połączenia (łącznice) z jezdnią główną, natomiast wlot południowy będzie przedłużeniem ul. Sobieskiego w stronę centrum Myślenic. Wlot zachodni umożliwi dojazd do posesji. W ramach inwestycji zostanie przebudowany także układ odwodnienia oraz oświetlenie terenu - informuje gmina Myślenice.

Wybrano wariant węzła w Jaworniku

W ostatnich dniach zapadła też decyzja związana z budową bezkolizyjnego węzła w Jaworniku, który ma w bezpieczny sposób skomunikować z zakopianką nie tylko drogę wojewódzką nr 955, ale też znajdującą się tam strefę aktywności gospodarczej.

Na posiedzeniu Zespołu Opiniowania Projektów Inwestycyjnych przedstawiony został wariant czwarty, który będzie wskazany jako preferowany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Złożenie wniosku, jak informuje GDDKiA, planowane jest na luty br.

Dalszy harmonogram prac zależy od terminu, w którym zostanie wydana decyzja środowiskowa.

Gmina Myślenice, która jest organem władnym, aby tę decyzję wydać, jak zapowiedział burmistrz, będzie to chciała zrobić jak najszybciej.

Przewiduję, że może to zająć do sześciu miesięcy – mówi Jarosław Szlachetka.

Sytuacja pracownika na rynku pracy

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski