Zamkną centrum Krakowa dla starych i trujących aut? [WIDEO]

Zamkną centrum Krakowa dla starych i trujących aut? [WIDEO]

Grzegorz Skowron

Aktualizacja:

Dziennik Polski 24

Przerażający i ciągle aktualny w polskich miastach obrazek
1/2

Przejdź do
galerii zdjęć

©fot. Andrzej Banaś

Walka ze smogiem. Żeby można było tworzyć tzw. strefy ekologiczne, posłowie musieliby uchwalić nowe prawo
Prezydent Krakowa chce wprowadzić strefy ekologiczne w centrum miasta, do których mogłyby wjeżdżać tylko samochody z silnikami o ograniczonej emisji spalin. Takie zapewnienie padło w wywiadzie, którego prof. Jacek Majchrowski udzielił „Dziennikowi Polskiemu”. Brakuje jednak ustawy pozwalającej na wprowadzenie takiego rozwiązania.

WIDEO: Smog w Krakowie

Autorka: Joanna Urbaniec



- Pracujemy nad przepisami umożliwiającymi wprowadzenie ograniczeń w ruchu z powodu smogu - zapewnia nas minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Przyznaje przy tym, że jego resort czuje naciski samorządów, ekologów i mediów, ale zaznacza, że nadal prowadzone są analizy. Dopiero po nich przyjdzie czas na decyzję.

Nawet jeśli rząd przygotuje projekt ustawy, nie ma pewności, że Sejm ją uchwali. Pod koniec poprzedniej kadencji, z inicjatywy posła PO Tadeusza Arkita, w parlamencie był już projekt o strefach ekologicznych w miastach, ale upadł. Najważniejsze było wtedy uchwalenie przepisów służących ograniczeniu szkodliwej emisji z pieców węglowych. Obawiano się, że jeśli restrykcje obejmą także ruch w centrach miast, posłowie wszystko hurtem odrzucą.

- Wielka szkoda, że tak się stało, bo bez wprowadzenia ograniczeń ruchu możemy nie uzyskać efektu czystego powietrza - mówi Karolina Laszczak, dyrektor Departamentu Środowiska Urzędu Marszałkowskiego. Za kilka lat w Krakowie nie będzie już pieców węglowych, w całej Małopolsce pozostaną tylko nowoczesne niskoemisyjne kotły grzewcze, ale z powodu zanieczyszczeń komunikacyjnych smog może nam nadal dokuczać.

Według Andrzeja Guły z Krakowskiego Alarmu Smogowego ustawa o strefach ekologicznych wcześniej czy później zostanie przegłosowana. - To kwestia najwyżej kilku lat - nie kryje optymizmu.

- Tak? Kiedy poprzednio namawiano nas do uchwalenia przepisów dotyczących pieców węglowych, słyszeliśmy, iż to wystarczy do zwalczenia smogu. Teraz padają argumenty, że jeszcze trzeba zrobić coś z autami. No to niech ktoś wreszcie udowodni, co tak naprawdę jest przyczyną smogu, a wtedy będziemy uchwalać kolejne ograniczenia - usłyszeliśmy od jednego z małopolskich posłów PiS.

W Europie coraz więcej miast wprowadza proekologiczne ograniczenia dla samochodów. Do Paryża nie będą mogły na przykład wjechać auta zarejestrowane przed 1997 r. W Londynie z kolei za wjazd do centrum w godzinach szczytu trzeba słono zapłacić - 12,5 funta.

Dość jeżdżących fabryk smogu

- Nie ma już odwrotu od tendencji ograniczania ruchu w centrach miast - twierdzi Andrzej Guła z Krakowskiego Alarmu Smogowego. - I to nie tylko z powodu coraz większego zanieczyszczenia powietrza, ale także przez coraz większe korki na ulicach.

Europejskie miasta stają się coraz trudniej dostępne dla samochodów emitujących nadmierną ilość spalin. W Niemczech od wielu lat obowiązują strefy ekologiczne, do których mogą wjeżdżać tylko auta z odpowiednią naklejką, potwierdzającą niską emisję spalin. Z kolei w Londynie wprowadzono opłaty za wjazd do centrum. Po Paryżu od połowy stycznia 2017 r. nie wolno będzie jeździć autem zarejestrowanym przed 1997 r., a za cztery lata zakaz obejmie pojazdy mające więcej niż 10 lat. Już w tym tygodniu z powodu smogu jednego dnia mogły być na ulicach tylko auta z parzystymi numerami rejestracyjnymi, następnego z nieparzystymi. Piątek był czwartym dniem stosowania takich restrykcji, przy zanieczyszczeniu rzędu 100 mikrogramów pyłu na metr sześcienny powietrza, gdy w Polsce stan alarmowy ogłaszany jest dopiero przy stężeniu trzykrotnie wyższym.

Nad wprowadzeniem któregoś z tych rozwiązań od kilku lat zastanawiają się władze Krakowa. Kilka razy prezydent miasta występował do rządu i posłów o uchwalenie przepisów ustawowych umożliwiających stosowanie ograniczeń. Bezskutecznie. Nie udało się nawet przekonać polityków do różnicowania opłat za parkowanie na ulicach w zależności od odległości od centrum oraz płatnego postoju również w weekendy. - Z tego powodu w soboty i niedziele strefa płatnego parkowania zajęta jest głównie przez samochody spoza Krakowa - zauważa Andrzej Guła.

Gdy na początku ubiegłego roku pojawił się projekt ustawy, która dałaby samorządom możliwość ustanawiania stref ekologicznych, ówczesna opozycja (m.in. rządzący obecnie PiS) krytykowała pomysł. Twierdzono, że miałby uderzać w najbiedniejszych, bo to oni jeżdżą najstarszymi i najtańszymi samochodami.

- Ale to przecież nie oznaczało, że kilkunastoletni samochód nie wjedzie do centrum. Takie auta z silnikiem benzynowym spełniają normy ekologiczne - zaznacza Karolina Laszczak, dyrektor Departamentu Środowiska Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie.

Komentarze (22)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
debilizm Politykow

LOS (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

Ja takich aut jak na obrazku widze bardzo duzo na drogach krakowa,plus dochodza jeszcze maszyny budowlane,ktore urzadzaja saobie rajdy po Opolskie i innych ulicach krakowa.Pisalem juz kilka razy...rozwiń całość

Ja takich aut jak na obrazku widze bardzo duzo na drogach krakowa,plus dochodza jeszcze maszyny budowlane,ktore urzadzaja saobie rajdy po Opolskie i innych ulicach krakowa.Pisalem juz kilka razy ,gzie jest POLicja?,Dlaczego nikt z POlicji tego nie wylapuje i nie usowa w e wlasciwy sposow,JAKie nowe yustawy pan majchrowski potrzebuje ????Wystarczy wyslac pare patroli Policji drogowej i musza zatrzymywac i karac i odsuwac takich przestepcow,to to sa przestepcy jezdzacy na starach z 70 roku przed nasza era??Moze jezdza jeszcze zily ,ktore pala 50 litrow oleju na sto,dlaczego jezdza po alejach stare i kopcace busy i dlACZEgoPOlicja nic nie sprawdza ,nie robi w tej kwestii,Tylko w Krakowie takm sie podchodzi i tylko POlitycy w krakowie tak sie tlumaczai bablaje ze musza jakies przesisy zmienic,ktore to przepisy ustalili ,i jak znam zycie beda zmieniac parelat.Wstyd powinni pojsc do trybunalu w Hadze za trucie i meczenie dzieci ,starych,bo to jest morderstwo z premedytacja ,jak sie doposzcza do tego ze zatrowa sie ludzi, co tez w Oswiecimiu robili ssmani tylkow inny sposob,ale efekt jest ten sam ,moze jeszcze lepszy.Ludzie obudzcie sie i zacznijcie tychPolitykow,prezydentow ,wywozic na taczkach i zakopywac w ziemi blisko rury wydechowej auta ,moze wtedy cos zrozumia.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Tylko metro

Burmistrz Nowej Huty (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3

Ono nie robi smogu,tylko komus niewygodna konkurencje.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
-

- (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3

A wystarczyłoby tylko naprawdę badać na stacjach diagnostycznych poziom spalin i eliminować pojazdy z uszodzonym katalizatorem DPF (lub gdy go wycięto)! Samochód przeszedłby badania gdyby...rozwiń całość

A wystarczyłoby tylko naprawdę badać na stacjach diagnostycznych poziom spalin i eliminować pojazdy z uszodzonym katalizatorem DPF (lub gdy go wycięto)! Samochód przeszedłby badania gdyby wymieniono katalizator i okazałoby się że nagle gwałtownie poprawiłaby się jakość powietrza! To jedna sprawa ale nic nie zmieni faktu że większość smogu jest z kominów i na tym powinny się skupić działania władz! Dorzucę jeszcze że w miejscowościach poza Krakowem największym problemem nie jest spalanie węgla tylko ŚMIECI i odpadów stolarskich i obuwniczych!zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Zamknac dla wszystkich samochodow, natychmiast

nie tylko dla starych (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3

kto to bedzie sprawdzal czy nowy czy stary. Bedzie tak jak ze sprawdzianami piecow co w nich spalaja. Tylko radykalne rozwiazania przynosza efekty, na pol gwizdka nic nie zalatwi i nie...rozwiń całość

kto to bedzie sprawdzal czy nowy czy stary. Bedzie tak jak ze sprawdzianami piecow co w nich spalaja. Tylko radykalne rozwiazania przynosza efekty, na pol gwizdka nic nie zalatwi i nie zadowoli....... Nie patyczkowac sie z tylkowozami, odwagi i zamykac. Niech sobie popsiocza, zdrowie jest najwazniejsze. A jak sie troche przejda to dla zadrowia i troche im sadla wytopi.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
wiem i powiem

twój mistrzu lamusie (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5 / 3

Samochody nie są winne smogowi tylko kominy - w lecie smogu nie ma a wozy są.
Zanieczyszczenia samochodowe można zredukować przez dokończenie obwodnicy, stworzenie miejsc postojowych, sprawnej...rozwiń całość

Samochody nie są winne smogowi tylko kominy - w lecie smogu nie ma a wozy są.
Zanieczyszczenia samochodowe można zredukować przez dokończenie obwodnicy, stworzenie miejsc postojowych, sprawnej komunikacji miejskiej i podmiejskiej,
ale nie..... idźmy w świat ZAKAZÓW! Władza nieudaczników idących po najniższej linii oporu z wyborcami ze ściskiem du*y bo inni mają a ja nie. Tfu.....zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
w lecie smogu nie ma

chyba z Ksiezyca medrcze spadles (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1 / 3

zobacz co w Kaliforni sie dzieje nie mowiac o lecie w Krakowie. Glowna przyczyna smogi to deweloperka i samochod, to co pozostaje po nim, czyli pyl z opon i okladzin hamulcowych, o tym co z rury...rozwiń całość

zobacz co w Kaliforni sie dzieje nie mowiac o lecie w Krakowie. Glowna przyczyna smogi to deweloperka i samochod, to co pozostaje po nim, czyli pyl z opon i okladzin hamulcowych, o tym co z rury wychodzi to nie ma co mowic. Obwodnice nic nie zalatwia tylko zwieksza ruch, tak jest w calym swiecie i nie plec bzdur. Ile tych kominow pzostalo ? Szkoda ze nie mieszkasz gdzies gdzie jest ciagly ruch samochodow, smrod i smog taki ze okna otworzyc nie mozna.Sam mam samochod i nigdy do centrum nim sie nie wybieram, MPK i per pedes.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
tylko obwodnica

gosc (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

Dopóki władza nie zrozumie ze przyczyna smogu sa głównie ogromne korki to walka z tym nie ma sensu. Trzeba jak najszybciej zbudować ring obwodnicy wokół miasta i trase s7 na północ żeby...rozwiń całość

Dopóki władza nie zrozumie ze przyczyna smogu sa głównie ogromne korki to walka z tym nie ma sensu. Trzeba jak najszybciej zbudować ring obwodnicy wokół miasta i trase s7 na północ żeby wyprowadzić tranzyt oraz udroznic ulice inaczej wszyscy się udusimyzwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
obwodnice nic nie dadza

zabrac sie (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

za studentow sloczkow, kazdy z nich ma bryke. Jedni drogie tatusiowe, a biedota po 1000 zl. Widac ilu ich jest jak opuszcza Krakow. Poza tym te sluzbowe jednoosobowe tez. Co rozumiesz przez...rozwiń całość

za studentow sloczkow, kazdy z nich ma bryke. Jedni drogie tatusiowe, a biedota po 1000 zl. Widac ilu ich jest jak opuszcza Krakow. Poza tym te sluzbowe jednoosobowe tez. Co rozumiesz przez udroznienie ulic, zakaz parkowania ? Tylko wprowadzic zakazy ruchu i gotowe.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Z krakowskiego magistratu

jasiek (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5

Najlepszymi działaniem antysmogowym jest budowa wysokich biurowców w każdym możliwym dostępnym i niedostępnym miejscu w centrum miasta. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest centrotwórcza i...rozwiń całość

Najlepszymi działaniem antysmogowym jest budowa wysokich biurowców w każdym możliwym dostępnym i niedostępnym miejscu w centrum miasta. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest centrotwórcza i kulturotwórcza rola biurowców.
Jedynym drobnym minusem tego rozwiązania byłby całkowity paraliż komunikacyjny w centrum miasta, dlatego planiści miejscy już pracują nad określeniem lokalizacji gigantycznych parkingów w rejonach trzeciej obwodnicy, w obrębie której ruch samochodowy będzie całkowicie zakazane poza nielicznymi wyjątkami rodziny i znajomych pana prezydenta. Wszyscy pozostali będą mogli pozostawiać swoje auta na wspomnianych w parkingach i ekologicznym spacerem docierać do swoich biur.
Wysokość opłaty parkingowej nie jest jeszcze określona. Wiadomo jedynie że bezpłatne parkingi będą dostępne jedynie w okolicach piątej obwodnicy.
zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Po co posprowadzano ten złom.

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 5

Na skutek sprowadzania w masowej ilości używanych aut, zbyt dużo ludzi ma samochody i miasta się zapychają (korkują). Często są to stare samochody, niespełniające żadnych norm, których Niemcy się...rozwiń całość

Na skutek sprowadzania w masowej ilości używanych aut, zbyt dużo ludzi ma samochody i miasta się zapychają (korkują). Często są to stare samochody, niespełniające żadnych norm, których Niemcy się pozbyli. Powinno się zakazać masowego importu używanych samochodów, bezwzględnie zakazać poruszania się dwusuwami (nieraz jest tak, że jak przejedzie jakiś skuter, to smród jest o wiele większy, niż gdyby jechało 100 samochodów (czy osobowych, czy ciężarowych, czy autobusów). Dwutakty to najgorsi truciciele. Niestety, czasem widać nawet "Syrenkę", z której wydobywają się kłęby gęstego dymu. W ogóle to w samochodzie osobowym powinny być 4 osoby a nie jedna - byłoby 4-krotnie mniej rur wydechowych oraz nie byłoby korków. zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Gratuluję pomysłowości

jasiek (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4

"w samochodzie osobowym powinny być 4 osoby a nie jedna"
Doskonały pomysł! Stworzy się nowy dochodowy rynek uslug. Zwłaszcza dla emerytów, którzy robiąc za balast w samochodach będą mogli dorobić...rozwiń całość

"w samochodzie osobowym powinny być 4 osoby a nie jedna"
Doskonały pomysł! Stworzy się nowy dochodowy rynek uslug. Zwłaszcza dla emerytów, którzy robiąc za balast w samochodach będą mogli dorobić do bieda-emerytury.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Akcje PR-owskie Majchra sa rozbawiające

Krakus (ten prawdziwy) (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

Może jeszcze Majcher zaproponuje zakaz wjeżdżania tirów na Rynek i zakaz lądowania śmigłowców na dziedzińcu wawelskim.
Że też głupki kupują te propagandowe zagrania nie mające żadnego wpływu na...rozwiń całość

Może jeszcze Majcher zaproponuje zakaz wjeżdżania tirów na Rynek i zakaz lądowania śmigłowców na dziedzińcu wawelskim.
Że też głupki kupują te propagandowe zagrania nie mające żadnego wpływu na rzeczywistość....zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Ciekawe co z Busami

Krakus (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4

Ciekaw jestem co z busami, które wożą ludzi z Krakowa na podkrakowskie wioski. Wszystkie auta to diesle, które maja po 15-20 lat. Przy ruszaniu z przystanku zostawiają czarna chmurę za sobą........rozwiń całość

Ciekaw jestem co z busami, które wożą ludzi z Krakowa na podkrakowskie wioski. Wszystkie auta to diesle, które maja po 15-20 lat. Przy ruszaniu z przystanku zostawiają czarna chmurę za sobą..... czemu tego nikt nie sprawdza ? Zacznijmy od gigantów którzy maja firmy transportowe i swiadcza uslugi wyeksploatowanym pojazdami. Przy alejach roi sie od czarnego dymu ! Gdzie jest policja ?

Kowalski jaki jednostka jest mniejszym problemem.

Proponuje norme Euro 4 od 1 stycznia 2017.

Samochody mające inna - dostaną warunkowe przedłużenie na 3 miesiące celem wymiany samochodu na nowy !

Idziemy w dobra stronę ! zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
dopłata?

mhg (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Czy dostanę dopłatę do nowego samochodu? Na przykład 50% ceny? Skoro dopłacają do piecy to do samochodów też powinni dopłacać.

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Polecamy

Wideo