Modernizacja dróg i torowisk w Nowej Hucie wchodzi w kolejny ważny etap. A to oznacza znów duże utrudnienia zarówno dla kierowców, jak i pasażerów komunikacji miejskiej. Od 14 lutego tramwaje nie będą mogły przejechać przez plac Centralny z alei Andersa do al. Solidarności. Ruch prowadzony będzie tylko przez al. Jana Pawła II (szczegóły na mapce obok).
Część linii tramwajowych może zniknąć z rozkładu
Przypomnijmy, że praktycznie przez cały ubiegły rok prowadzona była modernizacja torowisk od ronda Mogilskiego przez rondo Czyżyńskie i dalej wzdłuż al. Jana Pawła II. Aby dojechać do pl. Centralnego, tramwaje musiały jeździć okrężną drogą, m.in. przez ulicę Bieńczycką i al. Andersa do al. Solidarności.
Tuż przed świętami Bożego Narodzenia robotnikom udało się oddać do użytku nowe tory biegnące wzdłuż al. Jana Pawła II. Do pl. Centralnego obecnie można dojechać z obu stron. To się jednak znów zmieni za około dwa tygodnie. Konieczne jest bowiem ponowne rozkopanie torowiska przy placu Centralnym, ale tym razem przy al. Andersa i Solidarności, aby tam również ułożyć nowe szyny.
– Przygotowujemy właśnie szczegółowe rozkłady jazdy. Będą w najbliższych dniach dostępne w internecie na stronie www.zikit.krakow.pl. Wiadomo jednak, że pasażerowie muszą liczyć się ze znacznymi zmianami, bo przecież jedyny dojazd tramwajem do placu Centralnego będzie przez al. Jana Pawła II – tłumaczy Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Niewykluczone, że na czas prac, które potrwać mogą nawet kilka miesięcy, część linii kursujących obecnie przez al. Andersa, zostanie zawieszonych. Urzędnicy z ZIKiT zapowiadają, że utrudnienia dotkną także kierowców.
– Największą zmianą dla posiadaczy samochodów będzie brak możliwości zawracania przez torowisko przy al. Andersa tuż przed placem Centralnym – wyjaśnia Michał Pyclik.
Choć zgodnie z umową wykonawca ma czas na wykonanie wszystkich robót do czerwca, to na pewno dołoży wszelkich starań, by zminimalizować ten czas.
– Teraz nie możemy jednak dokładnie określić, kiedy ponownie tramwaje w pełni przejadą przez pl. Centralny – dodają w ZIKiT. Zdaniem urzędników w rozpoczęciu wymiany kolejnej części torowisk nie przeszkodzi nawet sroga zima. – Dostaliśmy zapewnienie od wykonawcy, że bez względy na warunki atmosferyczne kolejny etap prac ruszy 14 lutego – wyjaśnia Pyclik.
Odnowią także przejście pod rondem Czyżyńskim
Urzędnicy miejscy twierdzą również, że jest szansa na rozpoczęcie w lutym także modernizacji przejścia podziemnego pod rondem Czyżyńskim. Zostało ono zamknięte kilka miesięcy temu wraz z remontem dróg wokół ronda. Na remont przejścia mieszkańcy Nowej Huty czekają jednak już od lat.
Jest ono w fatalnym stanie technicznym. Jeszcze gdy było otwarte, odstraszało przechodniów i handlowców, którzy mogliby mieć tu swoje stoiska. Było brudne, zaniedbane, źle oświetlone i niebezpieczne. Wielu pasażerów wolało ryzykować i przebiegać górą przez ruchliwe skrzyżowanie, niż przechodzić dołem, ciemnymi korytarzami. To się w końcu ma zmienić.
– Prace ruszą, gdy tylko dostaniemy pozwolenie na przebudowę przejścia. Mamy nadzieję, że będzie to jeszcze w lutym. A roboty mają zakończyć się do czerwca, podobnie jak prace w rejonie placu Centralnego – podkreśla Michał Pyclik.
Koszt całej inwestycji, czyli przebudowy torowiska i dróg od ronda Mogilskiego do Nowej Huty, to ok. 143 mln zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?