MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zaparcia

Niewielka ilość wypijanego płynu, dieta uboga w błonnik, ciężkostrawne pokarmy i brak ruchu wpływają niekorzystnie na funkcjonowanie układu pokarmowego.

Prawidłowa liczba wypróżnień u zdrowych ludzi wynosi od trzech stolców dziennie, do jednego co dwa dni. Różnice te zależą do składu diety, częstości i wielkości posiłków, ilości wypijanych płynów, trybu życia, napięć emocjonalnych. Zaparcie to problem z opróżnieniem jelit, który może trwać od kilku do kilkunastu dni. Towarzyszy mu uczucie pełności w brzuchu, wzdęcia, gazy, odbijanie, czasem ból głowy.

Mówiąc o przyczynach zaprać, można je podzielić na dwie grupy: przyczyny chorobowe i złe nawyki. Uważa się, że złe nawyki to: niewielka ilość wypijanego w ciągu doby płynu, dieta uboga w błonnik (pokarmy ciężko strawne, tłuszcze zwierzęce, rafinowane węglowodany, takie jak biała mąka i cukier, długo zalegają w żołądku i jelitach) i brak ruchu. Nasz codzienny jadłospis powinien być bogaty w warzywa, owoce oraz razowe pieczywo, zbożowe otręby, brązowy ryż i razowy makaron.

Wyróżniamy również zaparcia spowodowane chorobami systemowymi lub zmianami nowotworowymi. Obok nowotworów przyczyną zaprać mogą takie choroby jak: cukrzyca, mocznica; schorzenia endokrynologiczne takie jak: niedoczynność tarczycy; przyczyny neurologiczne np.: stwardnienie rozsiane. Przyczyną może też być osłabienie mięśni brzusznych przy chorobach płuc oraz zmiany w budowie narządów układy pokarmowego. Także niektóre leki powodują zaparcia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski