Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zaparkujemy za darmo przez spór urzędników?

Piotr Drabik
Piotr Drabik
Za szybami pojazdów zaparkowanych w strefie P8 na północy Krowodrzy pojawiły się informacyjne ulotki
Za szybami pojazdów zaparkowanych w strefie P8 na północy Krowodrzy pojawiły się informacyjne ulotki Adam Wojnar/Polska Press
Kontrowersje. Zarząd dróg rozpoczyna dzisiaj w strefie płatnego parkowania wyznaczanie na nowo miejsc postojowych. Na białe linie wewnątrz pierwszej obwodnicy nie zgadza się konserwator zabytków.

Malowanie miejsc postojowych najpierw rozpocznie się na Alejach Trzech Wieszczów oraz w strefie P8 (ul. Friedleina, Łokietka, Oboźna, Wrocławska, Kijowska oraz Kazimierza Wielkiego).

– W tych miejscach są już postawione znaki zakazu zatrzymywania się, a za wycieraczki pojazdów zostawiono ulotki informacyjne – zapewnia Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT. Urzędnicy ostrzegają, że samochody, które będą przeszkadzać w rozpoczynających się pracach zostaną odholowane.

Zarząd dróg nie ukrywa, że największy problem będzie z wyznaczeniem miejsc postojowych wewnątrz Plant.
– Na malowanie linii i kopert dla niepełnosprawnych wewnątrz pierwszej obwodnicy nie mamy zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków i musimy to uwzględnić – mówi Andrzej Mikołajewski, dyrektor ZIKiT.

Obecnie większość miejsc postojowych w ścisłym centrum Krakowa jest wyznaczona tylko oznakowaniem pionowym. A zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych opłaty za parkowanie w strefie można pobierać tylko, kiedy obok znaków wymalowane są również linie na jezdni lub chodniku.

Mimo to organy kontrolne, np. wojewodowie i sądy administracyjne, w różny sposób interpretują te przepisy.

– Kwestia oznaczenia miejsc płatnego parkowania jest sporna i nierozstrzygnięta – mówi nam Małgorzata Osika z kancelarii radców prawnych Krok.

Konserwator zabytków tłumaczy, że swoim sprzeciwem chce chronić przestrzeń wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO. – Kilka lat temu na ul. Grodzkiej wymalowano białe pasy, które robiły koszmarne wrażenie. Mam prawo domagać się ochrony zabytkowego obszaru – wskazuje Jan Janczy­kowski, wojewódzki konserwator zabytków.

Urzędnicy głowią się, jak uniknąć samowoli parkingowej w ścisłym centrum Krakowa. – Nie mamy informacji, ile dokładnie jest takich problematycznych miejsc postojowych. ZIKiT zlecił oznakowanie SPP specjalistycznej firmie, która powinna wywiązać się z tego zadania – komentuje Paweł Skrzypiec, prezes zarządu spółki Miejska Infrastruktura (zarządza krakowską SPP).

ZIKiT zamierza wewnątrz pierwszej obwodnicy wyznaczyć miejsca postojowe tylko znakami poziomymi.

– To kierowcy będą ryzykować, że nie zostawią odpowiedniego miejsca dla pieszych – odpowiada Andrzej Mikołajewski.
W kwestii oznakowania miejsc postojowych zarząd dróg liczy zaś w najbliższym czasie na doprecyzowanie w nowelizacji ustawy o drogach publicznych.

Do końca października w całej Strefie Płatnego Parkowania ma zniknąć ok. 3 tys. miejsc postojowych. Nie zostawiały one szerokości co najmniej 2 metrów na chodnikach (w szczególnych przypadkach minimum 1,5 m).

ZIKiT nie wyklucza, że uda się zachować dodatkowo nawet tysiąc miejsc postojowych. Jest to możliwe dzięki wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego na wybranych ulicach, np. Sie­miradzkiego. Na zmiany w SPP gmina wyda 6 mln zł.

WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 19. "Szpery"

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski