Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zator ma swoje autobusy

Ewelina Sadko
Tomasz Guzik z Urzędu Gminy w Zatorze przy autobusie, który zostanie niebawem oklejony i ruszy w trasę. Cennik biletów nie jest jeszcze znany. Urząd chce wprowadzić kursy m.in. do Andrychowa
Tomasz Guzik z Urzędu Gminy w Zatorze przy autobusie, który zostanie niebawem oklejony i ruszy w trasę. Cennik biletów nie jest jeszcze znany. Urząd chce wprowadzić kursy m.in. do Andrychowa fot. Ewelina Sadko
Zator. Komunikacja miejska rusza tu od kwietnia. Na razie gmina ma dwa autobusy, ale będzie ich więcej. Pomysł to nie tylko ukłon w stronę zatorzan, ale także turystów, których z roku na rok przybywa. A Wadowice swej komunikacji miejskiej nadal nie mają

Zator - niewielka gmina w powiecie oświęcimskim, licząca trochę ponad dziewięć tysięcy mieszkańców, rusza z własną komunikacją miejską. Na razie urząd wydzierżawił dwa autobusy, które 1 kwietnia wyjadą na drogi.

Dojazd do miasta
- Na początek autobusy poruszać się będą na 15 liniach komunikacyjnych - mówi Tomasz Guzik z Zakładu Gospodarki Komunalnej w Zatorze. - Linie te zostały tak poprowadzone po terenie gminy, aby mieszkańcy wsi mieli możliwość dojazdu do miasta - wyjaśnia.

Początkowo komunikacja miała ruszyć 1 marca, jednak nie udało się załatwić wszystkich formalności w urzędzie marszałkowskim.

- Jeden kurs będzie prowadził do Oświęcimia, czyli poza gminę, więc musieliśmy uzgadniać to z województwem - wyjaśnia Tomasz Guzik. - W najbliższym czasie planujemy uruchomić też trasy do Andrychowa i Brzeźnicy - dodaje.
Autobusy nie są nowe. Zatorski magistrat tylko je wydzierżawił.

- Nie wiemy, jak to zadziała i czy ludzie będą korzystać, więc prawdę mówiąc dopiero będziemy testować ten pomysł - mówi nam pracownik urzędu. - Jeśli się sprawdzi, będziemy rozwijać projekt, poszerzać ofertę i dokładać kolejne kursy - wyjaśnia.
W Zatorze ludzi wożą teraz prywatne firmy przewozowe, które jednak oferują transport tylko busami. Urząd Miasta ma świadomość, że to silna konkurencja i może być ciężko przebić się z autobusami.

- Busy jeżdżą dosyć często i mieszkańcy są już do nich przyzwyczajeni - wyjaśnia Tomasz Guzik. - Jednak wielu kierowców pracuje tam na umowach śmieciowych, rozkład jazdy zmieniany jest nawet z dnia na dzień. My musimy być "sztywni", jeździć punktualnie, zatrudnić kierowców na umowy. To nas będzie więcej kosztować - wyjaśnia.

Gmina Zator w ostatnim czasie rozwija się najlepiej w całym regionie. Powstał tu ogromny Park Rozrywki, do którego przyjeżdżają turyści z całego świata. Jest też DinoZatorLand, Park Świętego Mikołaja i strefa ekonomiczna, w której pracują setki ludzi.

Obwodnica i nowe drogi
Niebawem powstanie obwodnica miasta (ma odciążyć ruch w Rynku), a w przyszłości planowana jest budowa nowej drogi prowadzącej z Zatora w kierunku autostrady A4.

Na temat pomysłu uruchomienia w Zatorze komunikacji miejskiej, zdania wśród mieszkańców są podzielone. Większość jest jednak za.

- Busiarze jeżdżą, jak chcą - mówi Zbigniew Goc z Zatora. - Nigdy nie ma aktualnych rozkładów na przystankach i trzeba czekać, aż jakiś podjedzie. Jak będzie miejski autobus, to będzie musiał przyjechać zawsze na czas - dodaje.
Zatorskie autobusy pojadą, m.in. przez: Bugaj, Rudze, Graboszyce, Laskową, Łowiczki, Podolsze, Grodzisko, Trzebieńczyce.

A Wadowice czekają
Jedną z największych gmin w Małopolsce zachodniej, która nie ma jeszcze własnej komunikacji miejskiej, są Wadowice. W magistracie już jednak o jej powołaniu myślą.

- Jesteśmy na etapie przejmowania dworca PKP i chcemy tam utworzyć rejonowe centrum przesiadkowe - mówi nam Mateusz Klinowski, burmistrz Wadowic.

- Jak to będzie uruchomione, ruszymy z komunikacją, aby mieszkańcy mogli być do tego centrum dowożeni i korzystali z pociągów na dalszych trasach - wyjaśnia burmistrz Wadowic.

Nie są jednak znane dokładne terminy ani przejęcia dworca, ani uruchomienia komunikacji. Mieszkańcy Wadowic podróżują teraz głównie busami.

Fakty
Miejskie Zakłady
* Miejski Zakład Komunikacyjny w Oświęcimiu obsługuje pasażerów na terenie Oświęcimia i gmin: Oświęcim, Chełmek, Brzeszcze oraz Libiąż w zakresie wsi Gromiec. Ma 45 autobusów i 27 linii. Cena biletu normalnego po Oświęcimiu wynosi 2,7 zł, a poza granicami miasta - 3 zł. Ulgowy kosztuje 1,7 zł.
* Miejski Zakład Komunikacyjny w Kętach:
autobusy jeżdżą na terenie gmin: Kęty, Andrychów, Porąbka, Osiek. Obsługują
14 linii komunikacyjnych o łącznej długości 196 km. Spółka posiada 39 autobusów. Na terenie gminy Kęty bilet normalny kosztuje 2,4 zł, a ulgowy 1,4 zł.
* Komunikacja Międzygminna w Chrzanowie działa na terenie gmin: Trzebinia, Chrzanów i Libiąż. Obsługuje 25 linii. Bilet normalny w pierwszej strefie kosztuje 2,2 zł, a ulgowy 1,1 zł.
* Związek Komunikacyjny Gmin "Komunikacja Międzygminna" w Olkuszu ma 28 linii. Obsługuje gminy: Olkusz, Klucze, Bukowno i Bolesław. Bilet normalny w strefie miejskiej kosztuje 2 zł, a ulgowy 1 zł.
* Przypominamy Czytelnikom, że od poniedziałku nie jeżdżą żadne autobusy PKSiS Oświęcim. Firmę przejął syndyk masy upadłościowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski