Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zbudują obwodnicę. Będzie bezpieczniej

Bogusław Kwiecień
Obwodnica będzie miała długość 3 km. Rozpoczynać się będzie w rejonie mostu na Wiśle i dochodzić do drogi krajowej 44
Obwodnica będzie miała długość 3 km. Rozpoczynać się będzie w rejonie mostu na Wiśle i dochodzić do drogi krajowej 44 infografika: Bogdan Nowak
Zator. Nowa droga ma być gotowa przed końcem 2018 r. Dzięki niej o wiele łatwiej będzie wjechać do Zatora od strony Babic

Podolsze w gminie Zator będzie miało obwodnicę. Cieszą się mieszkańcy wsi, przez której środek przebiega obecnie bardzo ruchliwa droga wojewódzka 781. Powody do zadowolenia będą też mieć kierowcy, którzy jadąc od strony Babic mają problem najpierw z przejechaniem torów kolejowych, a potem z włączeniem się do ruchu na drodze krajowej nr 44 w Zatorze. Nowa droga ma być zbudowana w ciągu 2,5 roku.

- Walczyliśmy o tę obwodnicę co najmniej 10 lat - mówi Franciszka Jarosz, sołtys Podolsza. - Na drodze 781, która przecina wieś, jest ogromny ruch. Przed domami jeżdżą ciężarówki - dodaje. Mieszkańcy pokazują pęknięcia ścian spowodowane drganiami w związku z ruchem tirów.

Do tego dochodzi uciążliwy hałas. - W związku z tym jest również bardzo niebezpiecznie. Na wąskim i krętym odcinku dużo było potrąceń pieszych i rowerzystów - zaznacza Bogusław Bartula, inny mieszkaniec Podolsza.

Burmistrz Zatora Mariusz Makuch podpisał już umowę w sprawie budowy obwodnicy z województwem małopolskim. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ogłosił przetarg na wyłonienie wykonawcy tej inwestycji, co powinno nastąpić do połowy roku.

- Roboty budowlane rozpoczną się po uzyskaniu przez wykonawcę ostatecznej decyzji. Inwestycja będzie realizowana w systemie „zaprojektuj i wybuduj” - mówi Roman Leśniak, główny specjalista ds. organizacji i informacji publicznej ZDW.

Obwodnica o długości ok. 3 km będzie rozpoczynać się w rejonie mostu na Wiśle i dochodzić do drogi krajowej 44 na odcinku alei Lipowej w Zatorze. Z obu końców nowej drogi przewidziane są ronda, przy czym budowa tego na drodze 44 już trwa.

Jezdnia będzie mieć szerokość 7 m. W ramach inwestycji powstaną cztery mosty i duży wiadukt nad linią kolejową Oświęcim - Kraków Płaszów.

- Budowa tego wiaduktu podraża inwestycję, ale jest on bardzo ważny, bo w tej chwili właśnie przejazd kolejowy na granicy Podolsza i Zatora stanowi wąskie gardło, które powoduje korki - zwraca uwagę burmistrz Mariusz Makuch.

Drugim takim punktem jest skrzyżowanie z drogą 44. Jak podkreślają mieszkańcy Pod-olsza, najgorzej jest w weekendy. Droga 781 to trasa tranzytowa, z której korzysta wielu kierowców jadących w góry z Chrzanowa i innych rejonów Polski. W ostatnich latach ruch jeszcze zwiększył się w związku z powstaniem parków rozrywki w Zatorze, w tym Energylandii.

- Czasami w weekendy korki sięgają do początku Podolsza, a nawet ciągną się już od Wisły - dodaje Bogusław Bartula.

Inwestycja ma kosztować ponad 36 mln zł. W tym dofinansowanie ze źródeł Unii Europejskiej przekroczy 30,7 mln zł. Udział gminy Zator w tym przedsięwzięciu wyniesie ok. 622 tys. zł. - To pierwszy krok, aby Zator nie kojarzył się z korkami - dodaje burmistrz. Drugim ma być budowa obwodnicy Zatora.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski