Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zdobycie milionów na studium zabrało 4 lata, zapewnienie miliardów na budowę może zająć wieki

Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron Wojciech Matusik
Czy w Krakowie metro rozwiązałoby nasze problemy komunikacyjne? Oczywiście? Czy krakowianom łatwiej byłoby poruszać się po mieście. Dużo łatwiej niż teraz. Kiedy więc doczekamy się podziemnego transportu miejskiego? Nie tak prędko.

Czytaj także: Kraków. Metro na papierze za 9 milionów, a na budowę potrzeba miliardów

O korzyściach z metra chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Problemem jest to, jak je zbudować i za co. A to jak na razie są to pytania bez odpowiedzi. Na oba ma odpowiedzieć studium, które ma być gotowe za 1,5 roku. Ale nie sądzę, by były to odpowiedzi pełne. I to można stwierdzić za znacznie mniejsze pieniądze niż 9 mln zł, które mają być na nie wydane.

Specjaliści pokażą, ile ma kosztować metro. Ale nie zagwarantują, że podana przez nich kwota zostanie zapisana w budżecie państwa. A do tego warto pamiętać, że przy każdej tak wielkiej inwestycji pierwsze szacunki są zaniżone, a potem okazuje się, że koszty rosną nawet kilkakrotnie.

Inżynierowie odpowiedzą na pytania, jak głęboko trzeba kopać, ile betonu zużyć na nowe tunele. Ale nie są w stanie przewidzieć, co robotnicy znajdą w ziemi i jak na to zareaguje konserwator zabytków. A pod ziemią w centrum miasta na pewno leży historia, której specjaliści z tej dziedziny zniszczyć nie pozwolą.

Osobiście skłaniam się ku tezie, że z metrem w Krakowie będzie jak z kanałem ulgi. Ten ostatni planowany był ponad 100 lat temu, o metrze mówi się od 50 - to też kawał czasu. Dla kanału ulgi powstawały kolejne analizy wykazujące potrzebę inwestycji dla ochrony przeciwpowodziowej, a mimo to kanału do tej pory nie ma. A obecny rząd bardziej potrzebuje go do udrożnienia żeglugi śródlądowej (na marginesie - też plany widmo). Za jakiś czas metro może okazać się anachronicznym środkiem transportu miejskiego, bo postęp technologiczny pędzi w porównaniu do postępu prac nad metrem. Zdobycie milionów na studium zabrało 4 lata, zapewnienie miliardów na budowę może zająć wieki.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski