Zdrowie na talerzu

(DD)Zaktualizowano 
Najcenniejsze są produkty zbożowe z pełnego przemiału
Najcenniejsze są produkty zbożowe z pełnego przemiału Karina Trojok
Podstawa diety. Prawidłowo ułożony posiłek powinien zawierać węglowodany - to podstawa odżywiania, główne źródło energii dla pracy mięśni i funkcjonowania organizmu. Dają nam siłę, pozostawiają uczucie sytości - dzięki zawartości skrobi na długo zaspokajają głód.

Dostarczają błonnika, który reguluje pracę przewodu pokarmowego, zapobiega zaparciom i chroni przed nowotworami jelita grubego. Produkty węglowodanowe są też źródłem witamin i składników mineralnych, m.in. witamin z grupy B, żelaza, magnezu, potasu i cynku. Węglowodany zawarte są roślinach zbożowych oraz w warzywach i owocach.

W skład produktów spożywczych wchodzą w postaci: cukrów prostych - najważniejsze to glukoza i fruktoza (głównie w owocach i miodzie); dwucukrów - sacharoza (cukier buraczany), laktoza (cukier mleczny), maltoza (cukier słodowy) oraz wielocukrów - węglowodanów złożonych: skrobi, glikogenu, celulozy.

Przy wyborze produktów węglowodanowych należy kierować się zasadą: im mniej są przetworzone, tym lepiej dla zdrowia. Pieczywo kupujmy ciemne, z mąk pełnoziarnistych, z dodatkiem przypraw i ziół. Cenne są kasze: gryczana, jęczmienna, jaglana, płatki pszenne, żytnie, jęczmienne, owsiane.

Polecany jest ryż, ale nie ten biały, tylko brązowy pełnoziarnisty. Węglowodany spożywane w nadmiarze, szczególnie sacharoza (cukier, słodycze) przekształcają się w tłuszcze (triglicerydy) i w tej postaci odkładają się w organizmie prowadząc do otyłości.

polecane: Flesz: otyłość zabija Polaków, problem rośnie i dotyczy nastolatków

Wideo

Materiał oryginalny: Zdrowie na talerzu - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3