Zdrowie seniora. Apetyt na życie, marsz po zdrowie. Ruch jest dla seniorów najlepszy

Agnieszka Aulich
Agnieszka Aulich
Nawet niewielka dawka ruchu każdego dnia korzystnie wpływa na stan zdrowia
Nawet niewielka dawka ruchu każdego dnia korzystnie wpływa na stan zdrowia Pexels
Udostępnij:
Lato to dobry czas na leczenie uzdrowiskowe, rehabilitację i zabiegi lecznicze, ale i na spacery na świeżym powietrzu. Hartujmy ciało, dbajmy o pogodę ducha. Nie tylko myślmy o ruchu, ale go praktykujmy!

W złotej jesieni życia aktywność fizyczna i społeczna mają równie istotny wpływ na zdrowie seniora. Każda forma ruchu; spacery, zaangażowanie w obowiązki domowe, wyjście do sklepu, wejście po schodach może być pomocna w osiągnięciu dobrego samopoczucia.

Bez względu na wiek

Aktywność fizyczna nie tylko pozytywnie wpływa na funkcjonowanie organizmu. Jest to dobry sposób na poprawę samopoczucia i jasność umysłu bez względu na wiek.

Już niewielka dawka ruchu każdego dnia korzystnie wpływa na stan zdrowia. Nie ma konieczności forsować się ciężkimi treningami - wystarczy lekka aktywność, dzięki której każdy senior rozrusza ciało, dotleni się i zrelaksuje.

Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna seniorów jest jednym z najważniejszych czynników łagodzących wpływ wieku i umożliwiających tzw. pomyślne starzenie się.

Siedzący tryb życia, tak powszechny u osób w starszym wieku, ma niekorzystny wpływ na większość funkcji organizmu, niezbędnych do utrzymania niezależności i samodzielności w codziennym życiu . Bezczynność poprzez upośledzenie funkcjonowania układu krążenia, układu oddechowego i układu ruchu. Następuje spadek wydolności fizycznej.

Uzdrowisko nie tylko na lato

Otoczenie zieleni wpływa kojąco na psychikę, a zabiegi lecznicze pomagają odzyskać siły. Dlatego warto rozważyć regenerację organizmu poprzez leczenie w uzdrowisku. Nie od dziś wiadomo, że naturalne surowce lecznicze, takie jak wody lecznicze, siarka czy borowina, mają zbawienny wpływ na nasze zdrowie.

Na leczenie uzdrowiskowe można zapisać się prywatnie albo w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, jednak do sanatorium na NFZ wymagane jest skierowanie od lekarza.

Kuracjusze mają do wyboru pełen pakiet zabiegów, które lekarz balneolog indywidualnie dobiera odpowiednio do stanu zdrowia pacjenta. Dodatkowo osoby przebywające w sanatorium mogą korzystać z odnowy biologicznej, w tym z masaży relaksacyjnych. Dziś sanatoria to nowoczesne ośrodki rehabilitacyjne. Dysponują one wykwalifikowanym personelem i urządzeniami wspierającymi proces usprawniania pacjentów oraz ich powrotu do zdrowia. Często, w ramach indywidualnej terapii oferują, oprócz masaży leczniczych i zabiegów z zakresu elektroterapii i fizykoterapii, basen i SPA.

Z sanatorium mogą korzystać osoby, które są na tyle sprawne, by samodzielnie brać udział w zabiegach leczniczych. W przypadku znacznego stopnia niepełnosprawności pacjentowi może towarzyszyć opiekun.

Rehabilitacja pomaga

Zabiegi rehabilitacyjne przeznaczone są nie tylko dla seniorów. Korzysta z nich coraz więcej osób, ze względu na skutki siedzącego trybu życia.

Spacer jest dla każdego

Nie tylko myślmy o ruchu, ale go praktykujmy! Okres letni to dobry czas na spacery na świeżym powietrzu.

Wśród seniorów, szczególnie tych borykających się z chorobami, panuje błędne przekonanie, że na pewne rzeczy w ich wieku jest już za późno. Kończy się to często biernym i samotnym spędzaniem czasu, a w konsekwencji wiąże się z pogarszaniem się zdrowia i samopoczucia.

Warto postarać się, by każdego dnia poruszać się chociaż przez kilkadziesiąt minut. Czynności domowe, takie jak sprzątanie, zakupy, to też ruch.

Jeśli do tych podstawowych form ruchu dołożymy jeszcze ćwiczenia kilka razy w tygodniu, to efekty mogą być zaskakująco pozytywne! Spacer z kijkami, czyli nordic walking, rower, spacer z psem, taniec, korzystanie z siłowni na świeżym powietrzu - tak popularnych ostatnio w parkach - czy uczestnictwo w zajęciach na pływalni i w klubach fitness - pomysłów na aktywność seniorów nie brakuje! Aktywność fizyczna chroni przed rozwojem chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca, nadciśnienie tętnicze czy depresja.

Spacer to doskonały relaks. Podczas spaceru mamy czas na przemyślenia, pozbycie się codziennych trosk oraz nabranie dystansu do problemów.

Wysiłek fizyczny nie tylko wzmacnia mięśnie, ale i pozwala lepiej spać. Zyskujemy dzięki temu lepszą koncentrację i efektywność umysłową, która z pewnością jeszcze się nam przyda.

Krótki przewodnik po wakacjach kredytowych. Opowiada Tomasz Majer z Vista Finance

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie