MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ze smokiem pod maską

Redakcja
Nie tak dawno jeszcze, bo zaledwie kilka lat temu silniki samochodowe o pojemności skokowej trzech litrów montowano tylko pod maskami dużych pojazdów. Był to niekwestionowany przywilej vanów i terenówek, często aut produkcji amerykańskiej. Dzięki niemu samochody te mogły imponować, zachwycać i górować nad rywalami. Ale wszystko co dobre szybko się kończy. Nieomal w mgnieniu oka wielkopojemnościowe silniki pojawiły się pod maskami samochodów segmentu D (klasa średnia), jak choćby w renault lagunie.

Najmocniejsza laguna kryje pod maską silnik o pojemności trzech litrów i mocy 190 mechanicznych koni!

 Aby stwierdzić z pełnym przekonaniem, że mamy do czynienia z modelem trzylitrowym, należałoby wcześniej dokonać jego prześwietlenia, bowiem zewnętrzny design laguny wyposażonej w najmocniejszy silnik nie różni się prawie niczym od laguny z jednostką o całkiem przeciętnych parametrach. Jest to zatem ten sam o zliftingowanej dwa lata temu, nie starzejącej się zbyt szybko sylwetce, samochód. Karoseria o wymiarach: 4508/1752/1442 mm to doskonały pretekst do tego, aby lagunę uznać za auto dysponujące zadowalającą przestrzenią. Wygoda pięciu podróżujących w jej wnętrzu pasażerów nie pozostawia wiele do życzenia. Podobnie zresztą jak liczący 452 litry standardowo, zaś 1334 litry po złożeniu tylnych oparć bagażnik.
 Na komfort kokpitu laguny 3.0 V6 składają się między innymi: regulowany wszechstronnie fotel kierowcy, aktywne wspomaganie układu kierowniczego, skórzana tapicerka, wysokiej klasy sprzęt grający oraz doskonałe gatunkowo materiały wykończeniowe. Na bezpieczeństwo zaś komplet poduszek powietrznych oraz ABS.
 Niewiele da się zarzucić zawieszeniu samochodu. Na pozór nieco miękkie, doskonale wybiera wszelkiego rodzaju dziury i nierówności.
 Przednią jego część skonstruowano w oparciu o wahacze poprzeczne, amortyzatory teleskopowe oraz stabilizator poprzeczny, zaś tylne na bazie zespolonej osi skrętnej, drążkach skrętnych oraz stabilizatorze.
 Dodatkowo zawieszenie wyposażono w cztery tarcze hamulcowe (przednie wentylowane).
 Najważniejszym podzespołem stanowiącym o image’u samochodu jest jednak jego silnik. Mocny, wytrzymały i dynamiczny. Jednostka napędowa, jaką zamontowano pod maską renault laguny, to sześciocylindrowy, 24-zaworowy, widlasty, rzędowy motor typu DOHC, o pojemności skokowej 2946 cm sześc. i wielopunktowym wtrysku paliwa. Maksymalna moc uzyskiwana przez ten silnik wynosi 190 KM przy 5750 obr./min, zaś maksymalny moment obrotowy 267 Nm przy 4000 obr./min.
  Równie imponujące jak same parametry silnika są jego osiągi. Setkę od zera laguna 3.0 V6 uzyskuje już po 7,7 sekundy, zaś jej szybkość maksymalna wynosi 235 km/godz.
 Wszystko kosztem średniego zużycia 11,0 litra benzyny na sto.
 Oczywiście tak wyposażone auto nie należy do tanich. Jego cena oscyluje w granicach 110 tysięcy złotych.

MH

Pozostałe parametry laguny 3.0 V6:

rozstaw osi 2670 mm

pojemność zbiornika paliwa 66 litrów

rozstaw kół 1481 (przód) 1472 (tył)

ogumienie 205/55 R16

średnica zawracania 10,8 metra

skrzynia biegów czterostopniowy automat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski