18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

reklama

Zgaga może budzić

(DD)Zaktualizowano 
Jeśli zgaga występuje częściej niż raz w tygodniu, może być objawem poważniejszych schorzeń górnego odcinka przewodu pokarmowego - mówi prof. Krzysztof Celiński Fot. archiwum
Jeśli zgaga występuje częściej niż raz w tygodniu, może być objawem poważniejszych schorzeń górnego odcinka przewodu pokarmowego - mówi prof. Krzysztof Celiński Fot. archiwum
Aż 60 proc. osób odczuwających zgagę cierpi na bezsenność. Budzenie się w nocy z uczuciem palenia w przełyku, może wynikać ze złych przyzwyczajeń zdrowotnych lub być oznaką poważnej choroby przewodu pokarmowego.

Jeśli zgaga występuje częściej niż raz w tygodniu, może być objawem poważniejszych schorzeń górnego odcinka przewodu pokarmowego - mówi prof. Krzysztof Celiński Fot. archiwum

W pozycji leżącej
Zgaga może budzić nawet kilka razy w ciągu nocy, pogarszając samopoczucie, wpływając na jakość życia oraz na kondycję całego organizmu. - Zgaga to uczucie palenia za mostkiem, które rozpoczyna się w nadbrzuszu i promieniuje wzdłuż klatki piersiowej do szyi - mówi prof. Krzysztof Celiński, gastroenterolog z Katedry i Kliniki Gastroenterologii Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, specjalizujący się w zakresie chorób górnego odcinka przewodu pokarmowego, ekspert programu "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia". - Powoduje to wsteczne zarzucanie kwaśniej treści żołądkowej do przełyku i drażnienie jego błony śluzowej. W pozycji leżącej utrudnione jest przełykanie i nasilają się objawy. Chorego budzi silny kaszel i uczucie dławienia.
Kłopoty ze snem mogą prowadzić do problemów w pracy oraz w życiu osobistym. Osoba niewyspana następnego dnia odczuwa zmęczenie, zniechęcenie, senność, nie potrafi skupić się na wykonywanej pracy, jest rozdrażniona. Pojawiają się także komplikacje zdrowotne. Cierpiący na bezsenność częściej odczuwają bóle głowy, następuje u nich zwiększone wydzielanie hormonów stresu, przez co osłabiony mają układ odpornościowy, zwiększa się ryzyko zakażenia, a w skrajnych przypadkach może dojść nawet do zatorów oraz do zawału serca.
Jeżeli bezsenność spowodowana jest przez zgagę, należy przede wszystkim ustalić przyczynę występowania schorzenia, aby móc dobrać odpowiednią metodę postępowania i (lub) leczenia.
Zgaga i inne dolegliwości dyspeptyczne mogą pojawiać się sporadycznie lub występować regularnie (np. raz w tygodniu) przez długi czas.
Zmień styl życia
Zgaga występująca sporadycznie jest dolegliwością wynikającą z niezdrowego stylu życia lub złych przyzwyczajeń. Zmiana kilku nawyków zdrowotnych jest najszybszą metodą na pozbycie się "piekącego" problemu za dnia i w nocy.
Pomocne w tym będą poniższe wskazówki:
- Nie nadużywaj alkoholu i nie pal tytoniu;
- Pij dużą ilość płynów w ciągu dnia, ale nie przed pójściem spać. Wstawanie w nocy do toalety może uniemożliwić ponowne zaśnięcie;
- Jeśli w nocy budzi cię kaszel i krztuszenie, podłóż pod głowę dodatkową poduszkę. Półsiedząca pozycja zapobiegnie występowaniu objawów zgagi w nocy;
- Naucz się wstawać zawsze o tej samej porze. W ten sposób przyzwyczaisz organizm do rytmu, który pomoże ci unikać zbyt wczesnego budzenia się;
- Kładź się do łóżka tylko wtedy, kiedy chcesz spać, a nie żeby odpocząć;
- Staraj się kontrolować stres. Nie rozmyślaj o trudach minionego dnia przed położeniem się spać.
- Aktywność fizyczna pozwoli rozładować codzienne napięcie i stres. Ćwicz w ciągu dnia, ale nie bezpośrednio przed snem.
- Odżywiaj się prawidłowo i regularnie. Jedz częściej, ale w mniejszych ilościach. Pamiętaj, aby nie najadać się przed pójściem spać. Ostatni duży posiłek zjadaj na 3 godziny przed snem.
- Nie zaśniesz, jeśli będziesz głodny. Jeżeli odczuwasz głód, zjedz przed snem lekką przekąskę, np. warzywa.
Zmień dietę
Odpowiednio dobrana dieta jest podstawą w leczenia schorzeń układu pokarmowego takich, jak zgaga. Należy wiedzieć, których pokarmów unikać, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia dolegliwości, np. w nocy.
Wskazane jest chude mięso (np. cielęcina, schab, królik) oraz drób. Unikać powinniśmy tłustego mięsa (np. tłustej wieprzowiny, mięsa gęsi, kaczki, żeberek, golonki). Polecany nabiał to mleko, jogurty, kefiry. Nie polecany to ser żółty, serki topione i pleśniowe.
Jeśli chodzi o warzywa bez obaw możemy jeść marchew, kalafior, szpinak, buraki, ziemniaki. Warzywa, które mogą wywołać zgagę to cebula, pomidory, ogórki. Do przyprawiania używajmy delikatnych ziół, takich jak: bazylia, oregano, estragon, rozmaryn, szałwia. Odstawy przyprawy pikantne: pieprz, chilly, curry. W niewielkiej ilości można jeść ciasta drożdżowe i biszkopty, natomiast czekolada oraz inne słodycze zawierające kakao mogą wywoływać zgagę. W czasie upałów (i nie tylko) pijmy niegazowaną wodę mineralną i herbaty ziołowe; napoje gazowane, soki cytrusowe, mocna kawa i herbata nie są wskazane.
Idź do lekarza
Jeśli zgaga występuje częściej niż raz w tygodniu, może być objawem poważniejszych schorzeń górnego odcinka przewodu pokarmowego, takich, jak choroba refluksowa przełyku. Dokładna obserwacja organizmu pozwoli sprawdzić, czy palenie za mostkiem jest zgagą.
Zastanów się nad poniższymi pytaniami:
- Czy pieczenie nasila się w pozycji leżącej (np. w nocy), przy pochylaniu się lub po posiłku?
- Czy słabnie po przełknięciu śliny lub wypiciu płynów?
- Czy słabnie lub ustępuje po zastosowaniu leków bez recepty?
Odpowiedź twierdząca na powyższe pytania jest sygnałem, że należy zasięgnąć porady specjalisty. Wyleczenie przyczyn powstawania zgagi może prowadzić do wyeliminowania problemu budzenia się w nocy, zapobiegnięcia komplikacjom i poprawienia jakości życia.
(DD)

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3