Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zieleń jest bardzo ważna, ale czy... podnosi stopnie w szkole? Badania Instytutu Psychologii UJ

OPRAC.:
Małgorzata Mrowiec
Małgorzata Mrowiec
Zazieleniona okolica przekłada się na lepsze stopnie w szkole dzieci? Naukowcy z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego postanowili to sprawdzić. Zbadano w tym celu ponad 650 dzieci w wieku od 10 do 13 lat z różnych miejscowości południowej Polski. Projekt naukowy przynosi ciekawe konkluzje.

To, że dzieci, które chodzą do szkół i mieszkają w bardziej zielonych okolicach, uzyskują lepsze wyniki w nauce - sugerowały badania prowadzone w Stanach Zjednoczonych. Zespół Epidemiologii w projekcie NeuroSmog w Instytucie Psychologii UJ postanowił sprawdzić, czy rzeczywiście istnieje taka zależność.

Jak wskazują badacze, większość Europejczyków zamieszkuje obszary miejskie, a ich dostęp do terenów zielonych jest ograniczony. Dwie główne teorie psychologii środowiskowej - teoria przywracania uwagi i teoria redukcji stresu - sugerują, że obserwacja przyrody poprawia uwagę i zmniejsza stres.

- Mamy na to wiele przekonujących dowodów z badań eksperymentalnych - mówi Nitika Singh, doktorantka w Zespole Epidemiologii w projekcie NeuroSmog. - Niektórzy przekonywali także, że dzieci mieszkające i uczące się na terenach zielonych mają wyższe osiągnięcia w nauce, co przekłada się na lepsze szanse życiowe. Do tej pory dysponowaliśmy jednak badaniami przeprowadzonymi głównie w USA. Postanowiłyśmy sprawdzić, czy takie zależności występują w Polsce. Czyli: czy bardziej zielona okolica w Polsce to lepsze wyniki dzieci w nauce - tłumaczy badaczka.

Jak podkreśla Nitika Singh, kraje różnią się klimatem, kulturą, sposobem użytkowania gruntów. Należy więc sprawdzać, czy ustalenia np. we Francji lub USA znajdują potwierdzenie w Polsce.

Prowadzone przez naukowców z UJ badanie to trzecie tego typu studium na świecie. W ramach projektu zbadanych zostało 658 dzieci w wieku od 10 do 13 lat, z 18 dużych i małych miejscowości południowej Polski. Chciano sprawdzić ewentualny związek zielonej i niebieskiej (chodzi o wodę) przestrzeni, zarówno w miejscu zamieszkania, jak i w otoczeniu szkoły, z wynikami w nauce u polskich uczniów w wieku 10-13 lat z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) i bez niego.

Na podstawie informacji od rodziców i młodzieży zgromadzono dane o wynikach uczniów w nauce w nauce - z języka polskiego i matematyki. Badaczki zaangażowane w projekt pozyskały ponadto szczegółowe dane dotyczące gęstości pokrycia terenu drzewami, trawami i krzewami oraz obecności zbiorników wodnych w okolicy szkoły i miejsca zamieszkania. W ten sposób stworzono wielowymiarowy model, a dane skorygowano ponadto o wiek, płeć, wykształcenie rodziców, sytuację finansową i urbanizację.

Pomaga zielona szkoła czy... bogatsza dzielnica

- Przystępując do badań, byłyśmy sceptyczne wobec prostej zależności: więcej zieleni - lepsze stopnie. I faktycznie, nie znalazłyśmy związku między wynikami w nauce a zazielenieniem okolic miejsca zamieszkania i szkoły. Mówiąc prościej - zamieszkanie i uczenie się w zielonej okolicy nie gwarantują lepszych wyników w nauce. Dotyczy to także dzieci z ADHD - podsumowują badaczki z UJ.

Te wnioski nie zgadzają się z wynikami badań, głównie opartych na danych z USA, które wykazały związek między lepszymi wynikami w nauce a szkołą w zielonej okolicy. Czy oznacza to, że dzieciom w USA zieleń służy, a w Polsce nie? Badacze UJ tłumaczą, że sprawa jest bardziej skomplikowana.

Problem ten wyjaśnia dr hab. Iana Markevych, liderka zespołu, w którym realizowano badanie: - Do tej pory badacze szukali współzależności między zazielenieniem wokół szkół a odsetkiem uczniów, którzy dobrze wypadali w testach. Bardziej zazielenione szkoły częściej zlokalizowane są w bogatszych dzielnicach - zwłaszcza w USA. Mówiąc inaczej, w tych badaniach niemożliwe było rozróżnienie wpływu terenów zielonych i statusu społeczno-ekonomicznego dzieci. Nasze studium jest trzecim badaniem na świecie, które opiera się na danych indywidualnych, a nie zagregowanych. Oczywiście, potrzebujemy więcej takich projektów naukowych, aby wyciągnąć bardziej dokładne wnioski. Mamy nadzieję, że nasza analiza zmotywuje do dalszych badań.

Natura jest ważna, ale samo zazielenianie miast nie poprawi ocen

Badaczki z UJ podkreślają, że co do zasady zieleń i kontakt z naturą mają bardzo pozytywny wpływ na dobrostan fizyczny i psychiczny człowieka. Przypominają, że mamy coraz więcej dowodów na to, że kontakt z przyrodą chroni przed otyłością i cukrzycą, wydłuża życie i poprawia kondycję psychiczną. - Potwierdzają to liczne badania prowadzone na całym świecie. Oczywiście byłoby wspaniale, gdyby samo zazielenianie miast mogło poprawić także szkolne oceny, jednak w tym wypadku konwencjonalne rozwiązania mogą być bardziej skuteczne - podsumowują.

Jak żyją Polacy w Katarze?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Zieleń jest bardzo ważna, ale czy... podnosi stopnie w szkole? Badania Instytutu Psychologii UJ - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski