Zjazd do strefy szybkiego ruchu

JOLANTA BIAŁEK
Nowa infrastruktura przy autostradzie pomiędzy Krakowem, a Targowiskiem ma być gotowa w 2016 roku FOT. ANNA KACZMARZ
Nowa infrastruktura przy autostradzie pomiędzy Krakowem, a Targowiskiem ma być gotowa w 2016 roku FOT. ANNA KACZMARZ
2,5-kilometrowy zjazd z autostrady w Podłężu ma połączyć z trasą szybkiego ruchu drogi, które wybudowano przed kilkunastoma miesiącami w Niepołomickiej Strefie Przemysłowej z dotacji unijnej.

Nowa infrastruktura przy autostradzie pomiędzy Krakowem, a Targowiskiem ma być gotowa w 2016 roku FOT. ANNA KACZMARZ

INFRASTRUKTURA. Minister transportu zgodził się na wybudowanie dodatkowego zjazdu z autostrady w Podłężu. Trasa ta ma być elementem szerzej zakrojonego drogowego przedsięwzięcia w gminach Niepołomice i Wieliczka.

Powstanie zjazdu pozwoli na ograniczenie ruchu ciężkich samochodów przez Podłęże i inne niepołomickie wsie. Realizacja tej inwestycji oznacza także otwarcie kolejnych niepołomickich terenów przemysłowych, skrócenie drogi do NSI oraz wzrost wartości nieruchomości, znajdujących się w tym rejonie.

O budowę dodatkowego zjazdu z autostrady Niepołomice zabiegały od siedmiu lat. W roku ubiegłym do projektu przyłączyła się także gmina Wieliczka. Wykonanie tej inwestycji umożliwi dostęp również do obszarów w Węgrzcach Wielkich i Kokotowie, które w wielickim planie zagospodarowania przestrzennego zarezerwowano na strefę przemysłową. Jest tam w sumie ok. 160 hektarów gruntów (prywatnych i gminnych), które mają być miejscem prowadzenia działalności usługowej.

Skarb Państwa nie dołoży ani grosza

- W tym tygodniu uzgodniliśmy w Ministerstwie Transportu i Generalnej Dyrekcji ostateczne warunki budowy zjazdu w Podłężu. Będzie to tzw. zjazd niepełny, relacji na zachód, a więc w kierunku Krakowa - mówi w rozmowie z "Dziennikiem Polskim" burmistrz Niepołomic Roman Ptak. Zaznacza, że dla Niepołomic takie rozwiązanie jest w pełni satysfakcjonujące. - Około 80 proc. ruchu do naszej strefy odbywa się właśnie w tym kierunku. A auta jadące od strony Tarnowa mają dobry dojazd od strony Szarowa - mówi Roman Ptak.

Do września tego roku Niepołomice powinny podpisać z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad ostatnie porozumienia, uprawniające do rozpoczęcia budowy zjazdu. Według planu - pozwolenie na realizację tej inwestycji ma być wydane rok później, a na przełomie 2014/2015 roku ruszą prace w terenie. Zjazd z autostrady w Podłężu ma być gotowy w 2016 roku.

Koszty drogowego przedsięwzięcia w Podłężu są szacowane na 20 mln zł. Pieniądze na wykonanie tej inwestycji muszą znaleźć Niepołomice. Skarb Państwa nie dołoży do tego przedsięwzięcia ani grosza - to był jeden z warunków postawionych gminie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

- Liczymy, że uda się doprowadzić do tego, że gmina nie będzie musiała finansować tej inwestycji w 100 procentach. Ale na pewno będziemy musieli znaleźć fundusze na pokrycie większości kosztów budowy zjazdu - twierdzi Roman Ptak.

Nadzieja na pozyskanie dotacji na "autostradowe" przedsięwzięcie jest związana z wpisaniem budowy zjazdu oraz obwodnicy Podłęża do Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2013-2020. Oznacza to, że gmina ma wielką szansę pozyskać na to przedsięwzięcie pieniądze unijne. - Jednak z ostatnich informacji wynika, że brak jest możliwości prawnych finansowania z tych funduszy budowy dróg, takich jak nasz zjazd. Ale będę jeszcze rozmawiał w tej sprawie z zarządem województwa. Może uda się coś wytargować - zapowiada burmistrz Niepołomic.

Pomóc mogą Norwegia i Unia

Niepołomice i Wieliczka przygotowały partnerski projekt budowy nowych dróg. Mają one połączyć obszary przemysłowe w obu gminach oraz uwolnić lokalne drogi od ciężkiego ruchu. W ramach tego przedsięwzięcia zaplanowano sześć inwestycji. Są to - budowa trzy duże inwestycje, budowy: zjazdu z autostrady w Zakrzowie, obwodnicy Podłęża oraz szlaku komunikacyjnego łączącego Niepołomicą Strefę Inwestycjną z Wielicką Strefą Aktywności Gospodarczej, a dalej - z Krakowem. Projekt obejmuje również powstanie:
* drogi pomiędzy rondem przy Coca-Coli w Staniątkach, a budowaną obecnie bocznicą kolejową,

* ronda na skrzyżowaniu obwodnicy Niepołomic z drogą krajową nr 75

* trzech parkingów typu park&ride.

By ta infrastruktura powstała potrzeba ponad 110 mln złotych.

Dokumentacja dla tych inwestycji ma kosztować prawie 3 mln zł. Na opracowanie niepołomickich projektów trzeba ok. 2 mln zł, a zaplanowanie wielickiej części przedsięwzięcia pochłonie prawie 800 tys. zł. W marcu tego roku Niepołomice i Wieliczka złożyły wniosek o dotowanie opracowania tych dokumentów z funduszy norweskich. Wyniki tych starań powinny być znane tej jesieni.

- Budowa samego zjazdu z autostrady nie spowoduje, że tiry znikną z dróg w Podłężu, którego mieszkańcy są najbardziej narażeni na tego rodzaju uciążliwości związane z NSI. Dlatego równie ważna jest budowa obejścia Podłęża. Liczymy, że uda się na to pozyskać fundusze unijne - mówi burmistrz Niepołomic.

Koszty wykonania podłęskiej obwodnicy, która ma mieć długość prawie 3 km, są szacowane na 50 mln zł. O połowę mniej pieniędzy potrzeba na budowę drogowego połączenia pomiędzy niepołomickim obszarem przemysłowym, a terenami zarezerwowanymi pod inwestycje w Węgrzcach Wielkich i Kokotowie. Trakt ten ma mieć długość prawie 5 km.

- Droga, którą chcemy wyznaczyć wzdłuż wałów kolejowych łączyłaby się traktem planowanym od kilku lat pomiędzy drogą nazywaną ulicą Kokotowską, a węzłem Christo Botewa w Krakowie. Jeśli w przyszłym roku uda się pozyskać dotację z Narodowego Programu Budowy Dróg Lokalnych, to ten wielicko-krakowski łącznik wreszcie powstanie - twierdzi wiceburmistrz Wieliczki Łukasz Sadkiewicz.

wielicki@dziennik.krakow.pl

SZYBCIEJ DO HUTY?

Przez ostatnie pięć lat jednym dokumentem, w którym zapisano zamiar budowy "łącznika" pomiędzy ul. wielickim odcinkiem drogi krajowej nr 4, a węzłem Christo Botewa w Krakowie był wyłącznie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Wieliczki.

Czekano, co zdecyduje w tej sprawie Kraków, ponieważ aby rozpocząć starania o pozwolenie na realizację tej inwestycji, Wieliczka musiała mieć informację, że Kraków zarezerwuje w budżecie pieniądze na wykonanie swojej części "łącznika". W sprawie długo panowała cisza. - W związku z kłopotami finansowymi stolicy Małopolski raczej nie ma co liczyć na szybką budowę traktu, który jest bardzo potrzebny przede wszystkim Wieliczce, a mniej Krakowowi - tak oceniano rzecz w Wieliczce.

- Otrzymaliśmy informację, że Kraków złożył wniosek o wydanie pozwolenia na realizację tej inwestycji. Czyli - sprawa nabrała biegu - poinformował wczoraj wiceburmistrz Wieliczki Łukasz Sadkiewicz.

Koszt budowy ok. 3 km łącznika, dzięki któremu czas przejazdu z Wieliczki do Nowej Huty ma skrócić się do 7-8 minut, jest szacowany na 6 mln zł. Kolejne 4 mln zł będą potrzebne na wykup od prywatnych właścicieli gruntów pod tę inwestycję.

Wieliczka, Kraków i powiat wielicki oraz prywatna firma, która chce budować w Kokotowie zakłady produkcyjne, gdzie ma znaleźć zatrudnienie ok. 1000 osób, zamierzają starać się w przyszłym roku o "schetynówkę" na budowę nowej drogi.

Gdy zabiegi o dotację skończą się sukcesem, budowa łącznika ruszy w 2014 roku, a zakończy rok później. Jeśli nie uda się pozyskać funduszy zewnętrznych, na nowy trakt trzeba będzie czekać dłużej.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

X
Xyz

W którym miejscu dokładnie ma być ten zjazd?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3