Zmarnowany wynalazek polskiego inżyniera

Łukasz Grzymalski
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
KOLEJ. Przełomowa innowacja, która pozwala pociągom bez problemu przejeżdżać na szeroki tor, skraca podróż na Ukrainę o półtorej godziny. Jednak podczas Euro 2012 wynalazek nie będzie szerzej stosowany. PKP twierdzą, że kolejarze ze Wschodu nie byli nim zainteresowani.

Fot. Archiwum

Podczas rozgrywek Euro 2012 pasażerowie pociągów będą przekraczać granicę państw organizujących mistrzostwa - Polski i Ukrainy. Ruszą też wagony z Rosji, Białorusi. We wszystkich tych przypadkach problemem będzie różnica w szerokości torów. Na granicy RP trzeba będzie stanąć, by przeprowadzić czasochłonną wymianę wózków pod wagonem. To dwie godziny opóźnienia.

Można stosować szybsze rozwiązanie, bo polski inżynier stworzył pociągi, które potrafią w 20 minut dostosować się do zmienionej szerokości toru. Jednak na mistrzostwa Euro 2012 PKP przygotowały tylko jeden skład z innowacyjnym systemem SUW-2000.

Pociągi z SUW-em, dla których różnice w szerokości torów nie są przeszkodą, mogą poruszać się po całej Eurazji. Koła wagonów szybko i cicho zmieniają rozstaw.

Gdy w 2003 r. skład z SUW-em ruszał po raz pierwszy z Krakowa do Kijowa, kolejarze spodziewali się rewolucji nie tylko w przewozach pasażerskich. Wschód miał stanąć otworem m.in. dla cystern i transport surowców z bogatych złóż b. ZSRR mógł uniezależnić się od rurociągów.

SUW-2000 opracował Ryszard Suwalski. Dariusz Michalak z Biura Wsparcia Technicznego PKP Cargo w Poznaniu współpracował z wynalazcą. Opowiada o tym, jak innowacja nikogo nie zainteresowała.

- SUW-2000 z powodzeniem funkcjonuje w dwóch pociągach pasażerskich. Jeden skład polski i jeden ukraiński kursują z wykorzystaniem urządzenia. Na obecnym etapie nie ma technicznych problemów. Jeżeli coś powstrzymuje szersze wdrażanie tej innowacji, są to czynniki polityczne czy finansowe. Nie wiem, dlaczego system nie przyjął się w przewozach towarowych. Spółka PKP Cargo zawiesiła prace nad wdrażaniem SUW-2000 - mówi Dariusz Michalak.

Spółka ZNTK Poznań, producent zestawów SUW, aktualnie niczego nie wytwarza.

PKP Intercity, jedyny polski użytkownik SUW-u, nie planuje szerszego wdrażania wynalazku. Beata Czemerajda z biura prasowego PKP IC twierdzi, że wschodni sąsiedzi Polski nie przejawiają większego zainteresowania systemem. To, według IC, stopuje projekt.

Łukasz Grzymalski

lukasz.grzymalski@dziennik.krakow.pl

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

s
sPiSkowiec

Uważaj, bo zostaniesz uznany za agenta rosyjskiego.

d
do nawalonego helem

Nie załapałeś się na 250000zł?

Z
Zbigi

Jest jeszcze inny pomysł, mianowicie, by nanajważniejszych liniach łączących Polskę z Europą Wschodnią, dać dodatkowy szeroki tor. Po szerokim torze pociąg może szybciej pokonywać zakręty.

D
Dumny moherowy

W dzisiejszej Polsce ,najwięcej realnych korzyści obecnie rządzącym przyniosły przewozy(przeloty) samolotem TU-154.I tak myślę że gdyby chociaż jeden taki SUW się rozSUWnął i wydarzyło się
BUM to Tusk z Putinem by się nim zainteresowali ..... a nuż jakaś nowa delegacja do Katynia albo Miednoje nie wybierze TU- 154 a pociąg z zamontowanym SUW.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3