Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany, do których pracodawcy powinni się dziś przygotować

Dorota Dejmek
Pracownicy będą mogą dzielić się swoimi pomysłami i nadzorować proces wprowadzania ich w życie
Pracownicy będą mogą dzielić się swoimi pomysłami i nadzorować proces wprowadzania ich w życie Fot. 123RF
Biznes. W niedalekiej przyszłości ludzie pracujący w korporacjach nie będą już wyłącznie pracownikami, ale także innowacyjnymi przedsiębiorcami. To klucz do konkurencyjności.

Korporacje o ugruntowanej pozycji na rynku odczuwają coraz silniejszą presję ze strony znacznie mniejszych, lecz innowacyjnych firm, dysponujących świeższym spojrzeniem na biznes.

Jednocześnie ambitni pracownicy korporacji pragną dalszego rozwoju oraz szansy na wdrożenie autorskich, prekursorskich pomysłów. Czy kluczem do konkurencyjności jest wspieranie ducha przedsiębiorczości wśród pracowników?

Pracownik i biznesmen w jednym

Zdaniem ekspertów HR cytowanych w najnowszym wydaniu Hays Journal, przedsiębiorczość zyskuje na znaczeniu w strukturach firm. Staje się ona odpowiedzią na zmiany zachodzące na rynku, postępującą cyfryzację biznesu oraz nowoczesne technologie.

Dlatego też wielu pracodawców upatruje szansy na dalszy rozwój w zwiększeniu innowacyjności biznesu poprzez wspieranie pracowników w opracowywaniu, a następnie wdrażaniu nowatorskich rozwiązań. Trend przejawia się również w rekrutacji − innowacyjność oraz duch przedsiębiorczości stają się kryteriami branymi pod uwagę w procesie rekrutacji nowych pracowników.

Może się wydawać, że przedsiębiorcza postawa zupełnie nie wpisuje się w charakter statecznej korporacji, zarówno w kontekście jednostki, jak i całej kultury organizacyjnej. Jednak postrzeganie tej cechy zmienia się pod wpływem coraz silniejszej konkurencji w postaci zdecydowanie mniejszych, lecz bardziej innowacyjnych firm oraz start-upów, które stopniowo zmieniają układ sił w wielu branżach. Dotychczasowi liderzy na rynku są zmuszeni do rozwijania nowych usług, modeli działań i linii biznesowych. Jednocześnie wzrasta świadomość korporacji, że najbardziej innowacyjne pomysły wychodzą nie tylko od zarządu, ale również od samych pracowników.

Korzyści dla ludzi i biznesu

Trend wspierania innowacji przyczynił się do powstania idei przedsiębiorczości jako części większej firmy (intrapreneurship), a więc przekonania, że pracownicy dużych organizacji, obok wykonywania codziennych obowiązków, mogą również rozwijać i wdrażać własne rozwiązania biznesowe, zupełnie jak pracujący na własny rachunek przedsiębiorcy. Działa to na korzyść obu stron, zarówno pracodawców, jak i pracowników.

- Pielęgnowanie ducha przedsiębiorczości wśród personelu pozwala organizacjom na określenie tych elementów ich działalności, które mają potencjał do dalszego rozwoju - komentuje Agnieszka Czarnecka, menedżer HR w Hays Poland. - Co więcej, takie podejście zachęca pracowników do rozwijania i dzielenia się własnymi pomysłami, co znacznie poszerza spektrum innowacji zastosowanych w firmie.

Poza korzyściami biznesowymi, zachęcanie pracowników do innowacji ma również pozytywny wpływ na rekrutację nowych i zatrzymanie obecnych pracowników.

- Gdy dajemy przedsiębiorczej jednostce szansę na realizację własnych pomysłów w strukturze firmy, to minimalizujemy ryzyko jej odejścia i jednocześnie zwiększamy zaangażowanie w pracę - twierdzi Agnieszka Czarnecka. - Działa to również jako czynnik przyciągający kandydatów do pracy, co jest niezwykle cenne w sytuacji niedoboru talentów. Jeśli innowacyjność i przedsiębiorczość wpisują się w DNA organizacji, która potrafi umiejętnie zakomunikować ten fakt kandydatom, to ułatwi to nie tylko pozyskanie odpowiednich pracowników, ale też zatrzymanie ich w strukturze.

Od czego zacząć dobre rozwiązania?

Podejście do przedsiębiorczej innowacyjności może się różnić w zależności od branży, struktury i charakteru działalności danej firmy. Elementem łączącym wszystkie rozwiązania jest jednak stworzenie realnej kultury przedsiębiorczości, w której wszyscy pracownicy - od zarządu po asystentów − mogą swobodnie dzielić się swoimi nowatorskimi pomysłami i nadzorować proces wprowadzania ich w życie.

Kenny Ching, cytowany w Hays Journal wykładowca University College London, wymienia trzy metody motywowania pracowników do pielęgnowania swoich biznesowych kompetencji. Jedną z nich jest oficjalne włączenie działalności przedsiębiorczej do elementów podlegających ocenie okresowej pracownika. Kolejnym podejściem jest uelastycznienie pracy w sposób, który umożliwiłby korporacyjnym przedsiębiorcom przeznaczenie czasu na przygotowanie innowacyjnych rozwiązań. Ekspert wymienia również zbudowanie kultury organizacyjnej, dającej okazję do wspólnej dyskusji o pomysłach, co w żaden sposób nie wpływałoby na ocenę pracowników. Takie okazje mogą obejmować grupy projektowe, anonimowe forum dla pracowników oraz nieformalne warsztaty.

Pracodawcy powinni się przygotować

Zdaniem ekspertów, w niedalekiej przyszłości firmy będą zmuszone do podjęcia działań i wypracowania schematów, które miałyby za zadanie wspieranie innowacyjności. Wkrótce do sukcesu w biznesie niezbędne będą dynamizm, kreatywność i otwarcie na świat. Ludzie pracujący dla tych organizacji nie będą już pracownikami, ale innowacyjnymi przedsiębiorcami - stanie się to standardem, a pracodawcy już teraz powinni się na to przygotować.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski