Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmienić bieg rzeki

RP
Slogan Pekinu, promujący olimpiadę, podkreśla, że mają to być igrzyska zielone, z wykorzystaniem najwyższej technologii i dla szerokich mas, co akurat w przypadku Chin rozumie się samo przez się. Nieprzypadkowo jednak organizatorzy umieszczają na pierwszym miejscu środowisko. Pekin to jedno z najbardziej zanieczyszczonych miast na świecie. Podczas wizyty delegacji MKOl w lutym tego roku, sprawdzającej ofertę organizacyjną poszczególnych kandydatów, Chińczycy zamknęli kilka fabryk na przedmieściach stolicy, próbując zrobić lepsze wrażenie, ale problem pozostaje i będzie wymagał bardziej trwałych rozwiązań.

Oferta organizacyjna Pekinu jest jeszcze daleka od doskonałości

 Dossier Pekinu, które zostało przedstawione władzom Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego, ma wiele zalet. Szczególną uwagę może zwrócić kompleks Olympic Green, obejmujący wioskę olimpijską i połowę obiektów, w tym stadion na 80 tys. miejsc i tereny zielone (w sumie 760 ha), pokrywające dwie trzecie powierzchni. Problem polega jednak na tym, że jest dopiero makieta, a przed stolicą Chin dopiero teraz stoi ogromne wyzwanie.
 Z pewnością dlatego plan na lata 1998-2007 przewiduje inwestycję 12 mld dolarów, aby Pekin stał się miastem bardziej przyjaznym dla środowiska. Docelowo miasto ma być otoczone 12-kilometrowym pasem zieleni, a same obszary zielone mają stanowić prawie 40 proc. jego powierzchni. Wielkim wyzwaniem ma być też rozpowszechnione wykorzystanie gazu naturalnego zamiast węgla. W planach jest pięciokrotne zwiększenie zużycia gazu, do 5 mln metrów sześc. Władze chciałyby, aby korzystały z niego wszystkie rodziny i była nim napędzana większość samochodów, szczególnie w komunikacji miejskiej.
 Problemem jest także woda i to w dużej części północnych Chin. Postępująca urbanizacja spowodowała powolne wysychanie niektórych obszarów, które są coraz bliżej Pekinu. W tej sytuacji władze nie wykluczają... zmiany biegu rzeki Jangcy.
 Pekin będzie musiał także stawić czoła problemom komunikacyjnym. Teraz przedostanie się z jednego krańca miasta na drugi w godzinach szczytu zajmuje ok. 1,5 godziny. Dlatego planuje się ponad 100 km dodatkowych obwodnic. Oprócz istniejących dwóch linii metra mówi się o budowie jeszcze trzech.
(RP)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski