Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmodernizujemy je sami

PS
Polska samodzielnie realizować będzie program modernizacji śmigłowców bojowych Mi-24. Kontrakt na przygotowanie dwóch unowocześnionych prototypów uzyskały Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi.

Śmigłowce Mi-24

   Tym samym plan wspólnej realizacji tego przedsięwzięcia przez cztery kraje Grupy Wyszehradzkiej (Polskę, Węgry, Czechy i Słowację) ostatecznie upadł. Pierwotne porozumienie w tej sprawie zawarte zostało w maju 2002 r. Siły zbrojne czterech krajów mają na wyposażeniu łącznie około 100 maszyn Mi-24, wymagających modernizacji i dostosowania do natowskich standardów. Wspólna realizacja przedsięwzięcia miała zmniejszyć koszty operacji, ujednolicić możliwości bojowe i otworzyć szansę na eksport technologii modernizacyjnej. W armiach świata służy bowiem blisko 500 śmigłowców tego typu. W procesie modernizacji wykorzystany zostałby potencjał przemysłowy poszczególnych krajów, uczestniczących w porozumieniu. Partnerzy pokryć mieli po 25 proc. kosztów stworzenia prototypu nowej maszyny. Rolę koordynatora projektu objęła Polska, ona także czuwałaby nad przebiegiem przetargu, który miał wyłonić zachodniego partnera modernizacji.
   Program, mimo dobrych początków, posuwał się opornie. Pojawiły się zarzuty ze strony Czech i Węgier, że Polska opieszale pracuje nad projektem i deklaracje o chęci przejęcia roli lidera. Wreszcie w czerwcu 2003 r. Węgry i Czechy wycofały się ze wspólnej realizacji projektu. Przyczyną miały być kłopoty budżetowe, zmiany priorytetów modernizacyjnych, a także zastrzeżenia co do sposobu i tempa realizacji programu przez polski MON. Wolę współpracy podtrzymała natomiast Słowacja.
   Plan współpracy formalnie istnieje, jednak w praktyce każde państwo przeprowadza unowocześnienie maszyn na własną rękę. W takiej sytuacji polski MON podjął decyzję o samodzielnym kontynuowaniu programu. Realizować go będą WZL nr 1 w Łodzi, które opracują dwa prototypy zmodernizowanych Mi-24 - jeden w wersji szturmowej, drugi w wersji ratownictwa bojowego.
   Budżet programu na lata 2003-2004 określono na ok. 60 mln zł. Śmigłowce po modernizacji mają służyć jeszcze przez 15 lat. Wymieniona zostanie w nich awionika (systemy elektroniczne), środki łączności, obserwacji i samoobrony oraz częściowo uzbrojenie.
   Łódzkie WZL planują podpisanie porozumienia z rosyjskim Rosoboronoexportem o współpracy przy modernizacji. Pozwoli to uniknąć protestów ze strony Rosji, która dotąd stanowczo sprzeciwiała się jakimkolwiek próbom modernizowania Mi-24 bez jej udziału. Rosoboronoexport i zakłady Rostvertol w Rostowie są bowiem właścicielami praw do konstrukcji Mi-24. Drugim partnerem modernizacji i łódzkich zakładów będzie jedna z firm zachodnich, która zapewni dostosowanie systemów śmigłowca do wymagań NATO.
   Pierwsze próby w locie opracowanych prototypów przewiduje się na wrzesień br., a seryjna produkcja ma ruszyć na początku 2005 r.
(PS)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski