Centrum jest zatłoczone Fot. JACEK SYPIEŃ
WOLBROM. Kolejny raz przesunięto termin wykonania dokumentacji i wykupu gruntów po budowę inwestycji
Potem, przed dziewięcioma laty pojawił się pomysł budowy "małej obwodnicy", która miała przebiegać ul. 1 Maja, a następnie wybudowanym od podstaw 1300 m odcinkiem drogi wzdłuż linii kolejowej. Jednak wobec protestów mieszkańców i właścicieli firm zrezygnowano z tej koncepcji.
Ostatecznie cztery lata temu władze miasta opracowały trzy, dość podobne do siebie warianty przebiegu "średniej" obwodnicy. W sierpniu 2009 roku została zawarta umowa pomiędzy Województwem Małopolskim, a władzami Wolbromia dotycząca wspólnego przygotowania inwestycji "Budowa południowego obejścia Wolbromia w ciągu drogi wojewódzkiej nr 783". Zgodnie z umową podstawowe prace dokumentacyjne wzięły na sobie władze województwa, a opracowanie dokumentacji wstępnej - Wolbromia. Koszty prac projektowych i wykup gruntów miały pokryć po połowie gmina Wolbrom i województwo.
Pierwotnie planowano, że cała dokumentacja zostanie opracowana w 2011 roku, a nabycie gruntów wraz z wypłatą odszkodowań miało nastąpić w latach 2011 - 2012.
Przedłużony termin
Ostatnio, z racji na przedłużające się postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w ramach prowadzonej przez władze Wolbromia dokumentacji wstępnej Zarząd Dróg Wojewódzkich był zmuszony wstrzymać prace projektowe. Dlatego przed kilkoma dniami podpisano kolejny już, trzeci aneks do tej umowy.
Termin opracowania dokumentacji studyjno-koncepcyjnej wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej przedłużono na 2012 r., termin wykonania dokumentacji budowlano-wykonawczej I etapu także na 2012 rok, a trzech kolejnych etapów na 2013 rok. Zakończenie wykupu gruntów pod budowę obwodnicy przesunięto na 2014 rok.
Sama inwestycja, która rozpocznie się nie wcześniej niż w 2015 roku ma się składać z czterech etapów. Pierwszy to budowa połączenia ul. Miechowskiej z ul. Brzozowską, drugi połączenie ul. Brzozowskiej z ul. Skalską, trzeci połączenie ul. Skalskiej z ul. Szosa Olkuska, czyli drogą 783, a czwarty drogi 783 z ul. Żwirki i Wigury wraz z połączeniem z ul. Krakowską. Koszt przygotowania dokumentacji ma się zamknąć kwotą prawie 1,9 mln zł, a wykup gruntów ma kosztować 4 mln zł.
Zgodnie z nowymi ustaleniami, opracowanie dokumentacji I etapu inwestycji ma kosztować 280 tys. zł. Na wykonanie dokumentacji pozostałych etapów zaplanowano 1,6 mln zł, w przyszłym roku ma być wydatkowane 400 tys. zł, a w 2013 roku - pozostałe 1,2 mln zł. Na wykup gruntów pod obwodnice zaplanowano po 2 mln zł w 2013 i 2014 roku.
Trzy ruchliwe drogi
Obwodnica odciążyłaby centrum, gdzie krzyżują się trzy ruchliwe drogi wojewódzkie. Największy ruch jest w samym mieście, gdzie ruch lokalny łączy się z tranzytowym. Z danych ubiegłorocznego pomiaru, ulicą Krakowską w Wolbromiu, która jest częścią drogi 783 przejeżdża 10 tys. 570 aut w ciągu doby. Największe natężenie jest na drodze 783 jest na odcinku Olkusz - Wolbrom, gdzie naliczono 8858 pojazdów. Z kolei tą drogą wyjeżdża z Wolbromia w stronę Miechowa 4553 pojazdów. Drogą wojewódzką 794 w stronę Pilicy przejeżdża 4162 aut w ciągu doby, a w stronę Trzyciąża 5082.
(SYP)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?