Nabywcy mieszkań, definiując swoje preferencje odnośnie poszukiwanego lokum, precyzują zazwyczaj wymaganą liczbę pokoi, cenę i lokalizację. W dalszej kolejności podają także wymagania dotyczące technologii budowy, wysokości bloku i obecności balkonu. Aż dla 95 proc. kupujących balkon jest czynnikiem niezbędnym, aby podjęta została pozytywna decyzja o wyborze danego "M”.
Ma to odzwierciedlenie w ofercie deweloperów. W przebadanych przez Home Broker inwestycjach średnio 95 proc. budowanych lokali ma balkon, loggię lub taras. Z tej ogólnej reguły mogą wymykać się projekty położone na obszarach o bardzo zwartej zabudowie. – Brak balkonu jest dopuszczalny w budynkach w centrum miast – mówi Wojciech Popowski, wiceprezes zarządu Investment Development Association.
W mieszkaniach bez balkonów często zastosowanie znajdują portfenetry, czyli okna balkonowe. – Przeważnie nie rekompensuje to jednak braku balkonu i na takie lokale trudniej znaleźć nabywcę – mówi Bartosz Kowalczyk, doradca Home Broker z Lublina. Potwierdza to obserwacja sprzedaży mieszkań w inwestycjach deweloperskich. – Zazwyczaj lokale bez balkonów zostają w ofercie deweloperów aż do końca – potwierdza Monika Kieller–Borkowska, doradca Home Broker z Warszawy.
Nie oznacza to jednak, że lokal bez balkonu nie znajdzie nabywcy. Takich mieszkań szukają dwie główne grupy kupujących. Po pierwsze, są to osoby, którym przede wszystkim zależy na cenie nieruchomości. – Szczególnie dotyczy to osób młodych, traktujących pierwsze "M” jako rozwiązanie przejściowe – tłumaczy Adam Kwiatkowski, doradca Home Broker z Koszalina. Przeciętny lokal bez balkonu jest o 6 proc. tańszy niż ten z balkonem. W przypadku nieruchomości wartej 300 tys. zł różnica wynosi więc około 18 tys. zł.
Kolejną grupą są nabywcy lokali na wynajem. – Dla osób zainteresowanych kupnem mieszkania w celach inwestycyjnych obecność balkonu jest kwestią drugorzędną. Większe znaczenie ma dla nich niższa cena i uniwersalne atuty lokalu – takie, jak atrakcyjna lokalizacja czy maksymalne wykorzystanie powierzchni – mówi Katarzyna Rauber, dyrektor sprzedaży i marketingu w Bouygues Immobilier Polska. Powód jest prosty – brak balkonu w znacznie mniejszym stopniu wpływa na atrakcyjność i cenę mieszkania przeznaczonego na wynajem niż na sprzedaż. Dzięki temu rentowność inwestycji może być wyższa.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?