18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bagatela gra o jutro

EP
Teatr na rogu ulic Fot. Piotr Kubic
Teatr na rogu ulic Fot. Piotr Kubic
W Krakowie na rogu ulic Krupniczej i Karmelickiej stoi teatr, który rokrocznie odwiedza najwięcej widzów w całej Polsce. Żadnemu innemu teatrowi dramatycznemu nie udało się przekroczyć liczby 151 000. Dla Bagateli to powód do dumy, ale też asumpt do działania na coraz szerszą skalę. W okresie dyrekcji Henryka Jacka Schoena, przy wyważonej w proporcjach mieszance repertuaru klasycznego, współczesnego i rozrywkowego, roczne przychody z biletów zwiększyły się o – bagatela - 702 procent.

Teatr na rogu ulic Fot. Piotr Kubic

Może wystarczyłoby spocząć na laurach i cieszyć się sukcesem, ale nie w tym teatrze. Bagatela nie odpoczywa nawet latem. Zamiast zamknąć obie sceny i - narzekając na kryzys - przeczekać do września, w Bagateli postanowili wziąć sprawy w swoje ręce i grać niemal non stop. Ten eksperyment przyniósł zaskakująco dobry efekt, w sierpniu frekwencja Dużej Sceny wyniosła 94 procent, a lekki komediowy repertuar bawił krakowian i turystów z całej Polski. Zaś Scenę na Sarego 7 opanowała w lipcu młodzież ze Stowarzyszenia Siemacha, które wspólnie z teatralnymi profesjonalistami zorganizowało warsztaty edukacyjne zwieńczone pokazowym spektaklem.


Uczestnicy projektu LATO W TEATRZE organizowanego przez Teatr Bagatela Fot. Piotr Kubic

Bagatela uzyskała dofinansowanie projektu „Lato w teatrze” z Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie. Projekt przyniósł młodym twórcom wiele pracy ale i radości, podopieczni Siemachy stworzyli wspólnie przedstawienie „Pokolenie F”, pokonali wiele własnych barier i zagrali go dwukrotnie przed wypełnioną po brzegi widownią.

Mariaż repertuaru wysokiego i komediowego daje teatrowi mocną i stabilną pozycję, satysfakcję widzów i przywiązanie wspaniałych, znanych też z wielkiego ekranu aktorów. To tu zobaczyć można zarówno sztuki Szekspira, Czechowa, Dostojewskiego, Williamsa czy Mrożka, ale też Masłowskiej, Villqista czy Srbljanović. Od osiemnastu lat rozbawia widzów Mayday, a nieco krócej - ale cieszące się równą popularnością - Testosteron, Szalone nożyczki czy Wieczór kawalerski.


MAYDAY nie schodzi z afisza od 18 lat Fot. Piotr Kubic

Mimo że ze wszech stron słychać o wciąż trwającym kryzysie, który także w przypadku Bagateli odbił się na obniżonej dotacji, teatr stać na gest w stronę widzów o mniej zasobnych portfelach, ale za to o bardziej wyrafinowanym guście.

Od nowego sezonu Bagatela obniża niemal o połowę ceny biletów na Scenie na Sarego 7. Od września za bilet ulgowy i normalny zapłacimy jedynie 25 zł (zamiast 49 zł za normalny i 40 zł za ulgowy), a na spektakle grane na sali stiukowej, Othello i Hamlet, 50 zł za normalny i 40 zł za ulgowy (zamiast odpowiednio 65 i 55 zł).


Anna Rokita i Michał Kosciuk w NOCY HELVERA Fot. Piotr Kubic

CO ZOBACZYMY W NOWYM SEZONIE?


MY W FINALE 2014 Fot. Piotr Kubic

Bagatela rozpoczyna nowy sezon 7 września jednym ze swoich kultowych spektakli, Mayday 2, w reżyserii Marcina Sławińskiego. Sezon 2012/2013 na Scenie na Sarego 7 zainauguruje My w finale, spektakl, który jako koprodukcja teatru i Domu Norymberskiego wszedł na afisz w czerwcu i wiązał się z piłkarską gorączką wokół Euro. Sztukę napisał niemiecki autor Marc Becker, do warunków polskiej sportowej rzeczywistości zaadaptował Michał Olszewski, a wyreżyserowała polsko-niemiecka reżyserka Iwona Jera. Dziewięćdziesiąt minut piłkarskich zmagań naszej narodowej jedenastki widziane oczami grupy widzów będącej przekrojową reprezentacją naszego społeczeństwa okazało się wydarzeniem artystycznym sezonu i jeszcze w czerwcu teatr, na życzenie widzów, wstawił na afisz dodatkowe spektakle.

TAJEMNICZY MR LOVE


TAJEMNICZY MR. LOVE Fot. Piotr Kubic

Pierwszą nowością nadchodzącego sezonu będzie romantyczny melodramat z odrobiną kryminału, czyli _Tajemniczy Mr Love _Karoline Leach w reżyserii Bartosza Zaczykiewicza. Zagrają w nim Paulina Napora i Marek Bogucki, gala premierowa zaplanowana jest na ostatnią sobotę września. Zaprojektowane przez Joannę Schoen kostiumy przeniosą widza do Anglii z początku XX wieku, gdzie pan Love tajemniczo pojawiał się w życiu samotnych kobiet i równie tajemniczo znikał wraz z ich majątkiem.

Kameralny dramat w scenerii retro, w którym nikt nie jest do końca tym, kogo udaje. Wdzięk i elegancja angielskiej literatury nasycone sporą dawką napięcia. Zakończenia nie da się przewidzieć  trzeba je zobaczyć! 28, 29, 30 września oraz 12, 13 i 14 października, Scena na Sarego 7.

FESTIWAL SZTUKI AKTORSKIEJ


Magdalena Walach w WIECZORZE KAWALERSKIM Fot. Piotr Kubic

Wielbicieli sztuki aktorskiej Magdaleny Walach czeka nie lada gratka, gdyż w październiku zostanie jej poświęcona kolejna edycja autorskiego festiwalu Teatru Bagatela, będącego zarazem przeglądem najciekawszych kreacji wybranego aktora, połączonym z cyklem spotkań wokół sztuki aktorskiej, prowadzonych przez wybitne osobowości ze świata teatru, filmu, dziennikarstwa czy nauki. Spotkania z Magdaleną Walach i dyskusje o spektaklach z jej udziałem odbędą się 17 października po Wystarczy noc, 21 października po Między nami dobrze jest, 28 października po Tramwaju zwanym pożądaniem oraz 31 października po Wieczorze kawalerskim.

UKŁAD


Michał Kotański reżyseruje UKŁAD Elii Kazana Fot. Archiwum teatru

W październiku czeka nas światowa prapremiera na Sarego 7. Młody, zdolny reżyser wziął na warsztat klasykę światowej literatury, bardzo niebezpieczną powieść Elii Kazana, Układ. Autorem adaptacji jest dwukrotny stypendysta Ministra Kultury, Radosław Paczocha (autor m.in. Zapachu czekolady, Przyjaciela, Baru Babylon, Beniamina, Fazy delta, _czy _Być jak Kazimierz Deyna). Reżyser Układu, Michał Kotański, znany jest krakowskiej publiczności z Polaroidów _M. Ravenhilla oraz _Językami mówić będą _A. Bovella w Narodowym Starym Teatrze, reżyserował też m.in. _Komedianta _T. Bernharda w toruńskim Teatrze im. W. Horzycy, _Tajemną ekstazę _D. Hare’a w Teatrze Powszechnym w Warszawie, (2006), _Spalenie matki P. Sali oraz Lorettę _G. F. Walkera _w Teatrze Wybrzeże, Produkt M. Ravenhilla i Letników M. Gorkiego w Teatrze im. S. Jaracza w Olsztynie, _Przed odejściem w stan spoczynku _T. Bernharda w warszawskim Teatrze Studio czy _Annę Kareninę _L. Tołstoja w Teatrze im. L. Kruczkowskiego w Zielonej Górze.

UKŁAD to teatralna adaptacja powieści amerykańskiego pisarza i reżysera Elii Kazana, znana również z doskonałej ekranizacji w reżyserii samego autora z Kirkiem Douglasem, Deborah Kerr oraz Faye Dunaway w rolach głównych. W Bagateli zobaczymy Dariusza Starczewskiego (Eddie), Annę Rokitę (Florence) i Ewelinę Starejki (Gwen). Pierwsze spektakle 5, 6 i 7 października, gala premierowa 4 listopada 2012, Scena na Sarego 7.

Bagatela ogłosiła konkurs na plakat do Układu Elii Kazana w reżyserii Michała Kotańskiego. Do 15 października można nadsyłać prace, z autorem najciekawszej zostanie podpisana umowa na kwotę 2500 zł. Szczegóły konkursu oraz regulamin znajdują się na stronie internetowej teatru.

POKÓJ NA GODZINY


Urszula Grabowska Fot. Piotr Kubic

26 października wchodzi na afisz kolejna nowość Bagateli, tym razem będzie to sztuka czeskiego dramatopisarza, aktora i reżysera teatralnego, Pavla Landovsky’ego, Pokój na godziny. Landovsky stworzył prawdziwą awangardę współczesnego czeskiego teatru. Hodinovy hotelier wystawiany w Pradze obok dramatów Albeego, Pintera czy Bonda stał się triumfalną manifestacją współczesnego nurtu w czeskim teatrze. Pokój na godziny to pełna ironii i dystansu opowieść o tym, jak nie umiemy być dorosłymi w żadnym wieku. Pyszna mieszanka abstrakcji, groteski i absurdu, połączonych subtelnym smutkiem i nienatrętną refleksją, które tak uwielbiamy w czeskim kinie. Reżyseruje Waldemar Śmigasiewicz, występują: Urszula Grabowska, Marek Bogucki, Wojciech Leonowicz i Paweł Sanakiewicz. Gala premierowa 16 listopada 2012.

W planach Bagateli na nadchodzący sezon znajdują się również takie tytuły, jak: Lot nad kukułczym gniazdem _wg__Kena Keseya, _Człowiek, który nie jadł świń _Nisa-Mommego Stockmanna, _Idiota wg Fiodora Dostojewskiego, Amadeusz Petera Shaffera, Bracia Karamazow wg Fiodora Dostojewskiego, Kubuś Puchatek wg Alana Alexandra Milne’a czy Władca much, spektakl plenerowy w Strefie K-805 (nawiązujący do tradycji Bread and Puppet Theatre) z udziałem dzieci z Domów Dziecka.


Teatr na rogu ulic Fot. Piotr Kubic

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski