Balice czekają wielkie inwestycje. Potrzebny nowy pas...

Balice czekają wielkie inwestycje. Potrzebny nowy pas startowy i większy terminal pasażerski

Zdjęcie autora materiału
Grzegorz Skowron

Aktualizacja:

Dziennik Polski 24

Balice czekają wielkie inwestycje. Potrzebny nowy pas startowy i większy terminal pasażerski
1/8
przejdź do galerii
Port lotniczy w Balicach trzeba koniecznie rozbudować. I to szybko, Za chwilę rozbudowany niedawno terminal pasażerski będzie za ciasny, a pas startowy trzeba będzie remontować. Dla władz lotniska priorytetem jest budowa nowej drogi startów i lądowań, trwają też przygotowania do kolejnej rozbudowy terminala.
Blisko 8 mln pasażerów może przewinąć się w tym roku przez lotnisko w Balicach. W ubiegłym roku odnotowano 16-proc. wzrost ruchu pasażerskiego i utrzymanie tego tempa będzie oznaczać, że już w 2020 r. terminal pasażerski okaże się za ciasny. Jego rozbudowę do możliwości obsługi 8,5 mln pasażerów rocznie zakończono niespełna trzy lata temu.

Przyjęty w listopadzie ubiegłego roku plan inwestycji zakłada dalszą rozbudowę terminalu - tak, by mógł przyjąć 12 mln osób w ciągu roku. Plan został zatwierdzony przez Ministerstwo Infrastruktury, co oznacza, że inwestycje w Balicach mogą być finansowane nie tylko z dochodów spółki zarządzającej portem lotniczym i zaciąganych przez nią kredytów, ale też z budżetu państwa.

- Prowadzimy przygotowania do wszystkich inwestycji zapisanych w naszym planie. Mamy podpisaną umowę na projektowanie terminalu pasażerskiego i cargo. Trwają prace projektowe - zapewnia Radosław Włoszek, prezes Krakow Airport. Ich zakończenie przyniesie opracowanie koncepcji dla nowych obiektów i dopiero na ich podstawie powstaną projekty techniczne. Na rozpoczęcie budowy trzeba więc poczekać co najmniej dwa lata, jak nie dłużej.

Priorytetem dla władz lotniska jest nowy pas startowy o długości 2,8 km. Przygotowania do jego budowy rozpoczęto kilka lat temu i wciąż nie widać postępów. Główną przyczyną są protesty osób mieszkających niedaleko lotniska, które sprzeciwiają się budowie nowego pasa. Jego lekkie odchylenie w stosunku do obecnej drogi startów i lądowań spowoduje, że samoloty będą nisko latać (startując lub podchodząc do lądowania) nad innym obszarem niż do tej pory.

Dlatego protestujący przeciwko planom lotniska postulują remont istniejącego pasa. Władze portu wykluczają taką możliwość, tłumacząc, że na co najmniej kilka miesięcy trzeba by zamknąć Balice. Z tym argumentem nie zgadzają się przeciwnicy nowego pasa. I na #razie udaje im się skutecznie blokować przygotowania.

Do tej pory nie ma decyzji środowiskowej, w której zostanie zatwierdzony ostateczny przebieg drogi startów i lądowań. Pierwszy wniosek lotniska w tej sprawie wymagał uzupełnienia i został odesłany do poprawki. Potem okazało się, że decyzji nie chce podejmować Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie, więc sprawę przekazano do Kielc.

- Spodziewamy się, ze decyzja środowiskowa dla nowego pasa zostanie wydana jeszcze w pierwszym kwartale - mówi prezes Włoszek. Ale nie chce składać deklaracji, kiedy możliwe będzie rozpoczęcie budowy. - Jeśli będą protesty, wszystko może się wydłużyć - zaznacza. Nie chce też odpowiedzieć na pytanie, jak długo można użytkować obecny pas startowy.

Przy tych kłopotach inne lotniskowe inwestycje wydają się mniej znaczące, choć to poważne przedsięwzięcia. Rosnąca liczba linii lotniczych i połączeń wymaga powiększenia płyty postojowej dla samolotów. Dziś ma 22 stanowiska, a będzie ich 35. Konieczne jest także takie przełożenie drogi wojewódzkiej, by ciężarówki omijały lotnisko dalekim łukiem.

NASZE NAJLEPSZE MATERIAŁY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:




Komentarze (3)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Sława

sdq (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

A ja bym wybudował jeszcze ze dwa pasy startowe , i kilka hoteli a klientów niech obsługują stewardesy w toplez . A co jak wydawać publiczne pieniądze to z rozmachem a dziennikarze wciąż piszą...rozwiń całość

A ja bym wybudował jeszcze ze dwa pasy startowe , i kilka hoteli a klientów niech obsługują stewardesy w toplez . A co jak wydawać publiczne pieniądze to z rozmachem a dziennikarze wciąż piszą
pierwsi w Polsce ,
najwięksi, najwięcej
i sławazwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Glupota

LOS (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 7

Dlaczego nikt nie mysli?Czy ta demokracja glupia zreszta odebrala,odbiera wszystkim rozum?Czy ten remont co trwal dlugo i byl zakonczony w 2017 r nie mogl byc kompletny i te rzeczy ,ktore teraz...rozwiń całość

Dlaczego nikt nie mysli?Czy ta demokracja glupia zreszta odebrala,odbiera wszystkim rozum?Czy ten remont co trwal dlugo i byl zakonczony w 2017 r nie mogl byc kompletny i te rzeczy ,ktore teraz musi sie zrobic i znowu na pare lat rozkopac,zamykac i powodowac utrudnienia dla wszystkich, zrobic odrazu wtedy.Czy nikt nie potrafi planowac ,myslec,miec wyobraznie ,co to jest ,beztroska,glupota ,co?????Tak samo z Autostradami,wszyscy wiedza ,pisza ,ze potrzeba wiecej pasow ,bo co rok jest wiecej samochodow i sie nie mieszcza na 2 pasach ,i co?????ktos pomyslal ,zaplanowal ,nie teraz beda ludziom utrudniac i budowac,paprac ,nowe pasy .Taki niestety mamy klimat i rozum jak mowi P Bienkowska!!!!!!!!!zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Dobrze byłoby planować logicznie, bo to się opłaca

lotoftrouble (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6

Rozbudowa urządzeń portu lotniczego sama z siebie nie przysporzy nowych pasażerów, tylko może ułatwić ich obsługę. Nowi pasażerowie nie urodzą się na lotnisku. Trzeba ich dowieźć z miasta i...rozwiń całość

Rozbudowa urządzeń portu lotniczego sama z siebie nie przysporzy nowych pasażerów, tylko może ułatwić ich obsługę. Nowi pasażerowie nie urodzą się na lotnisku. Trzeba ich dowieźć z miasta i regionu, a do tego celu służą koleje i autostrada. Kolej została przygotowana, trwa też rozbudowa jej infrastruktury, ale to dotyczy nielicznych korytarzy i zasięgu tylko w skali aglomeracyjnej. Więc, jeśli rozbudowany port - nowy pas, terminale itd - mają się na co przydać, konieczna jest budowa nowego, w pełni sprawnego węzła autostradowego, wraz z jego połączeniem z portem. Kombinowanie z przerabianiem tzw drogi wojewódzkiej (z Kryspinowa do Zabierzowa, też mi kawał województwa) i podpinanie jej do obecnego, kuriozalnie nienormatywnego i niebezpiecznego węzła - nie wniesie nic istotnego w poprawie dostępu do lotniska. Panie ministrze Adamczyk, dlaczego w Krakowie nie może to funkcjonować tak jak gdzie indziej na świecie przy średniej wielkości portu lotniczego? zwiń

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Polecamy

Kraków czy Warszawa? Odróżnisz je bez problemu? [QUIZ]

Kraków czy Warszawa? Odróżnisz je bez problemu? [QUIZ]

OSOBOWOŚĆ ROKU 2018 | Kto zasługuje na ten tytuł?

OSOBOWOŚĆ ROKU 2018 | Kto zasługuje na ten tytuł?

Ogłoszenia matrymonialne z dawnych lat

Ogłoszenia matrymonialne z dawnych lat

Magda Gessler odpadnie przy pierwszym pytaniu. A Ty? Sprawdź, czy jesz po krakowsku [QUIZ]

Magda Gessler odpadnie przy pierwszym pytaniu. A Ty? Sprawdź, czy jesz po krakowsku [QUIZ]