Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Basowa fiesta

Redakcja
"Po prostu nie mogliśmy nie stworzyć nowego forda fiesty sport. W fordzie puma mieliśmy już najlepsze na rynku podwozie małego samochodu. Dysponujemy też, nie mającym sobie równych, zespołem specjalistów pracujących nad układem jezdnym. Z kolei program prac nad fordem focus zaowocował niedrogim układem napędowym, zdolnym rozwijać moc powyżej 100 KM. Wszystko to razem składa się na samochód, który z pewnością wywoła uśmiech satysfakcji na twarzy użytkownika" - powiedział podczas prezentacji sportowej fiesty Malcolm Thomas, dyrektor Forda odpowiedzialny za politykę modelową w sektorze samochodów mniejszych.

(B)

 Kierowcy z żyłką sportową, którzy oczekują od samochodu lepszych osiągów, niewątpliwie będą zadowoleni z wejścia na rynek forda fiesty sport. Nowy model poszerza rodzinę modeli fiesty, nawiązując do sportowych odmian tego auta dostępnych jeszcze kilka lat temu. Jednak na charakter najnowszego forda największy wpływ miał sukces pumy, z którym fiesta sport dzieli platformę podwozia, a także ostatnie sukcesy Forda w konstruowaniu samochodów o bardzo zaawansowanych parametrach układu jezdnego, jak focus, wybrany Samochodem Roku 1999 w Europie oraz Samochodem Roku 2000 w Ameryce Północnej.
 Oryginalne zawieszenie fiesty sport zostało obniżone i usztywnione, spowodowało to precyzyjne trzymanie się nawierzchni, dzięki czemu praca zawieszenia nie ustępuje parametrom spotykanym w sportowych samochodach coupé. Zasadnicze zmiany konstrukcyjne, takie jak grubszy stabilizator z przodu oraz sztywniejsza belka skrętna tylnej osi, uzupełnione o drobne zmiany w praktycznie każdym elemencie układu zawieszenia. Oprócz poprawy charakterystyki dynamicznej, zmiany te gwarantują także wysoki komfort jazdy.
 Źródłem napędu jest 1,6-litrowy silnik Zetec-SE o mocy 103 KM, który po raz pierwszy pojawił się dwa lata temu w fordzie focusie. Wysoki moment obrotowy, którego maksymalna wartość wynosi 145 Nm przy 4000 obr/min., zapewnia bardzo dobre przyspieszenie zarówno w ruchu miejskim, jak i na otwartej szosie, gdzie ford fiesta przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,2 sekundy. Odgłos pracy silnika poddano modelowaniu akustycznemu dla uzyskania odpowiedniego basowego tonu, typowego dla aut sportowych.
 Dla zapewnienia dynamiki jazdy i maksymalnego wykorzystania możliwości 1,6-litrowej jednostki napędowej, odpowiednio ukształtowano charakterystykę progresji przepustnicy, aby kierowcy zapewnić jeszcze pełniejsze wyczucie i precyzję dawkowania obrotów. W fordzie fiesta sport dokonano specjalnego doboru przełożeń skrzyni biegów oraz zastosowano mechanizm zmiany biegów o krótkim skoku, podobnie jak w fordzie puma. Zamontowano także większe hamulce oraz układ ABS z TCS dostępny na życzenie klienta. Standardowy układ kierowniczy fiesty z wspomaganiem został tak dopracowany, aby zapewnić kierowcy jeszcze większą precyzję sterowania.
 Z zewnątrz nowy ford fiesta sport, podobnie jak inne modele rodziny fiesta, otrzymał zmienioną stylistykę przodu. Wersja usportowiona różni się od swoich kuzynów kratą wlotu powietrza wykonaną z charakterystycznej siatki ze stali nierdzewnej, a także oryginalnym kształtem przedniego zderzaka, w który wbudowano okrągłe światła przeciwmgielne. Dostępna tylko z nadwoziem 3-drzwiowym wersja sport wyróżnia się także ciekawymi 15-ramiennymi obręczami kół z lekkiego stopu o średnicy 15 cali. Ma także tylny spojler oraz nakładki w kolorze nadwozia poszerzające progi i tylny zderzak.
 Po raz pierwszy do napędu fiesty zastosowano 1,6-litrowy benzynowy silnik o mocy 103 KM, z rodziny lekkich i dynamicznych jednostek Zetec-SE 1.25 i 1.4 - lecz dysponuje znacznie wyższą mocą i - przede wszystkim - wyższymi wartościami momentu obrotowego. Maksymalna wartość momentu obrotowego w wersji 1,6-litrowej wzrasta do 145 Nm przy 4000 obr./min, w porównaniu ze 125 Nm przy 4500 obr./min w silniku 1,4-litrowym, co zdecydowanie poprawia przyspieszenie pojazdu. Dla przykładu, w porównaniu z silnikiem 1,4-litrowym o mocy 90 KM, nowy silnik 1.6 skraca czas przyspieszenia od 50 do 100 km/h o ponad 20 proc., z 15,3 do 11,7 sekundy. Przyspieszenie sportowej fiesty z nową jednostką napędową od 0 do 100 km wynosi tylko 10,2 sekundy.
 Osiągi 1,6-litrowego silnika podkreśla także odgłos jego pracy, który specjaliści Forda poddali specjalnemu modelowaniu akustycznemu - podczas przyspieszenia, jadący fiestą sport mogą usłyszeć sportowy, basowy odgłos. Jest to jeden z przykładów tego, co firma Ford nazywa "harmonią funkcjonalną". Polega ona na tym, że wszelkie wrażenia słuchowe, wzrokowe i dotykowe, których doświadcza kierowca, dokładnie odpowiadają charakterowi samochodu i pozostają w całkowitej wzajemnej harmonii.
 Charakterystyczny odgłos pracy silnika forda fiesty sport udało się wypracować poprzez odpowiednie skonfigurowanie układu dolotowego, w oparciu o badania i doświadczenia z dziedziny akustyki zgromadzone podczas prac nad sportowym fordem pumą. W fiescie sport zastosowano rurę ćwierćfalową, powodującą odpowiednie przesunięcie fazy fali dźwiękowych, oraz komorowy rezonator Helmholtza umieszczony w filtrze powietrza. Posłużono się także kanałami dolotowymi o porowatej powierzchni, umieszczonymi w taki sposób, że pożądana, "basowa" barwa dźwięku jest słyszalna przede wszystkim dla jadących samochodem, mniej zaś dla otoczenia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski