Kto będzie zarządzał lotniskiem w Balicach?
Skąd biorą się nadzieje, że sprawa zarządzania lotniskiem w Balicach zostanie wreszcie rozwiązana i dostosowana do standardów Unii Europejskiej? Prawo lotnicze, uchwalone przez Sejm w lipcu ubiegłego roku, nakazało wyznaczenie jednego zarządzającego lotniskiem, które ma równocześnie charakter wojskowy i cywilny (taki jest port w Balicach). Na zarządzającego nałożono wymogi, których spełnienie gwarantuje tylko spółka MPL Kraków Balice, bo dziś to ona zajmuje się wypełnianiem większości ustawowych obowiązków.
Tych wymogów na razie nie jest w stanie spełnić ani jednostka wojska w Balicach, ani tym bardziej Agencja Mienia Wojskowego, która formalnie jest dziś stroną umowy z portem lotniczym w sprawie wspólnego użytkowania drogi startowej i dróg kołowania.
Dlaczego są obawy, że dość oczywiste rozwiązanie nie zostanie przyjęte? Do tej pory wojsko skutecznie broniło swoich praw do terenu i nieruchomości w Balicach. Wprawdzie oddanie zarządu spółce cywilnej nie oznacza, że teren wojskowy zmieni właściciela, ale to zarządzający (spółka cywilna) odpowiadałaby za całość ruchu lotniczego i wydawał np. polecenia pilotom wojskowych samolotów, co w Polsce do tej pory nie wzbudza entuzjazmu wojskowych.
Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury wielokrotnie publicznie przyznawali, że negocjacje z wojskiem będą ogromnie trudne, bo swoich praw do lotniska żołnierze będą bronić jak niepodległości. Nie bez znaczenia jest i to, że Balice to lotnisko wojskowe NATO oraz rezerwowe lotnisko dla lądowań samolotów z przedstawicielami rządu.
Teoretycznie możliwe jest więc, że to wojsko lub jego przedstawiciel będzie zarządzał lotniskiem w Balicach. Wtedy jednak spółka MPL Kraków Balice stanie się tylko podwykonawcą zadań mających zapewnić bezpieczne przyloty, odprawy, bezpieczeństwo przeciwpożarowe itp. Spółka straci też dochody z opłat lotniskowych (te może pobierać tylko zarządzający), więc nie będzie mieć pieniędzy na rozwój części cywilnej. Będzie to także rozwiązanie nietypowe dla Unii Europejskiej.
Decyzja o tym, kto będzie zarządzał lotniskiem w Balicach, musi zapaść jak najszybciej, bo to dopiero pierwszy krok na drodze do spełnienia wymogów prawa lotniczego. Później zarządzający musi jeszcze uzyskać certyfikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a następnie zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie odpraw lotniczych (w tych kwestiach nadal nie ma rozporządzeń wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze).
Uzgodnienia co do zarządzającego są prowadzone od kilku tygodni pomiędzy ministrami: obrony narodowej, infrastruktury, spraw wewnętrznych i administracji oraz skarbu państwa. Uzgodnienia pomiędzy ministrami infrastruktury i obrony narodowej w sprawie zgody wojska na wydłużenie pasa startowego w Balicach trwały kilka lat, aż... okazało się, że ta inwestycja nie jest najważniejsza dla lotniska.
GRZEGORZ SKOWRON
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?