Miasto szuka firmy, która przez najbliższe dwa lata będzie się zajmować utrzymaniem drogowych obiektów inżynierskich, w tym mostów. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ogłosił właśnie przetarg w tej sprawie.
W budżecie miasta na przyszły rok gmina nie zarezerwowała jednak pieniędzy na kompleksowy remont najstarszej przeprawy przez Wisłę (wybudowanej w 1933 roku), czyli mostu Piłsudskiego, który już się rozsypuje.
Na konieczność jego pilnego remontu wskazywali w październiku radni Dzielnicy I Stare Miasto. Zwrócili się do prezydenta Krakowa o niezwłoczne zlecenie i przeprowadzenie przeglądu technicznego mostu Piłsudskiego. Jest on bowiem w złym stanie. Ślady korozji są widoczne gołym okiem.
W wielu miejscach przylegające do chodnika, poziome elementy stalowej konstrukcji łuku są przedziurawione na wylot, spod nitów wychodzi rdza. Podczas wakacji na moście wymieniono chodniki. Zostały one wyrównane i podniesione o kilka centymetrów.
Staromiejscy radni alarmują, że to spowodowało zmniejszenie prześwitów odprowadzających wody opadowe i pośniegowe, a jednocześnie zwiększyło korozję stalowych elementów barierek ochronnych i podstaw podpór łuków mostu.
– Nie trzeba było specjalnie sprawdzać stanu mostu Piłsudskiego, bowiem wszelkie tego typu obiekty są na bieżąco monitorowane – wyjaśnia Michał Pyclik z ZIKiT. Zapewnia przy tym, że most jest w pełni bezpieczny i nie trzeba go zamykać.
Przyznaje jednak, iż ze wszystkich krakowskich dużych mostów ten najpilniej wymaga remontu i gdyby nie był on wykonany w najbliższych latach, to istotnie mógłby być problem. – Najpilniejszą sprawą są prace pod spodem mostu – zabezpieczające przed rdzewieniem – informuje Michał Pyclik. Dodaje, że oprócz tegorocznej wymiany chodników ostatnimi pracami na moście był remont dylatacji po powodzi w 2010 roku.
Do przyszłorocznych planów budżetowych miasta ZIKiT zgłosił zapotrzebowanie na kwotę ok. 1 mln zł – na remont mostu. Nie zostało to jednak uwzględnione. Budżet mogą poprawić radni i prezydent poprzez autopoprawkę.
– Remont tej zabytkowej przeprawy przez Wisłę jest sprawą pilną – podkreśla Jacek Balcewicz, radny Dzielnicy I, który był inicjatorem uchwały w sprawie mostu Piłsudskiego.
– Mosty i torowiska są kluczowe dla komunikacji miejskiej. W tym przypadku mamy most z torowiskiem. Pieniądze na jego remont powinny się znaleźć – uważa Wojciech Wojtowicz, przewodniczący Komisji Infrastruktury Rady Miasta w poprzedniej kadencji.
W projekcie przyszłorocznego budżetu jest ok. 8 mln zł na utrzymanie i remonty obiektów inżynierskich. Z tej kwoty ZIKiT zamierza wydzielić pieniądze na opracowanie projektu remontu mostu Piłsudskiego. Na pełną modernizację potrzeba kilka milionów – ile konkretnie, da odpowiedź projekt.
Z budżetu mają pochodzić fundusze na utrzymanie obiektów inżynieryjnych (m.in. 102 mosty, 3 estakady, 62 wiadukty, 37 kładek, 4 tunele) w latach 2015 – 2016. Na to ZIKiT ogłosił przetarg. Nie dotyczy on kompleksowych modernizacji, choć bierze się pod uwagę m.in. zabezpieczenie obiektów przed korozją.
Michał Pyclik przyznaje, że jest szansa, aby w ramach tych funduszy można było częściowo naprawić most Piłsudskiego. Radni ze Starego Miasta od wielu lat apelują też o iluminację przeprawy. Michał Pyclik informuje, że jest na to szansa. Są prowadzone rozmowy z jedną z firm, która mogłaby to zrobić w ramach swej promocji.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?