Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Buspas dla aut z trzema osobami nie odkorkuje południa Krakowa [WIDEO]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Z powodu zwężenia drogi na al. Powstańców Śląskich tworzą się ogromne korki
Z powodu zwężenia drogi na al. Powstańców Śląskich tworzą się ogromne korki fot. Anna Kaczmarz
Komunikacja. Drogowcy przygotowali udogodnienia dla komunikacji zbiorowej. Policjanci zalecają kierowcom objazd autostradą.

Trwa komunikacyjny koszmar związany z budową łącznicy kolejowej i zamknięciem estakady drogowej nad ul. Wielicką. Po kilku dniach obserwacji drogowcy postanowili wprowadzić kilka udogodnień, które w pełni mają obowiązywać po weekendzie. Nadal jednak pozostanie zwężenie do jednego pasa na al. Powstańców Śląskich (w kierunku Nowej Huty), równoległej do estakady, co powoduje olbrzymie utrudnienia.

WIDEO: Krzysztof Burdak, szef krakowskiej drogówki

Autor: Piotr Tymczak

Urzędnicy zachęcają do korzystania ze zbiorowej komunikacji i postanowili ją wzmocnić, m.in. linia tramwajowa 13 obsługiwana jest dłuższymi tramwajami, aby rozładować tłok w pojazdach.

Nie planują jednak wprowadzenia darmowej komunikacji, o co zaczęli wnioskować niektórzy mieszkańcy. - Nie widzę do tego podstaw - mówi Marcin Korusiewicz, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

WIDEO: Marcin Korusiewicz

Autor: Piotr Tymczak

Najgorzej jest obecnie na ul. Kamieńskiego - tam autobusy komunikacji miejskiej notują nawet ponadgodzinne opóźnienia, a linie te obsługują dziennie około 140 tys. osób (mniej więcej tyle, ile osób mieszka w Zielonej Górze). Dla poprawy ruchu w tym rejonie drogowcy wprowadzą buspas z ul. Pańskiej do zjazdu w al. Powstańców Śląskich.

Buspas ma być też dostępny dla samochodów osobowych, którymi podróżować będzie co najmniej trzy osoby. To, czy rzeczywiście korzystają z niego uprawnione pojazdy, ma sprawdzać policja. Planowany jest też montaż kamer.

Przedstawiciele ZIKiT wyjaśniają, że nie można było wytyczyć dodatkowego (drugiego) pasa ruchu wzdłuż estakady - i w taki sposób zlikwidować zwężenie. - To inwestycja realizowana przez PKP, kolejowa, a nie drogowa. Trzeba byłoby dodatkowo przebudować skrzyżowanie, co byłoby bardzo dużym przedsięwzięciem - wyjaśnia Michał Pyclik z ZIKiT.

WIDEO: Michał Pyclik

Autor: Piotr Tymczak

Z powodu inwestycji i zmiany organizacji ruchu więcej zielonego światła na skrzyżowaniu przy estakadzie mają samochody jadące al. Powstańców Śląskich w kierunku Nowej Huty. To powoduje, że tworzy się korek na ul. Wielickiej. Można go uniknąć, wybierając przejazd tramwajem. Dla kierowców, którzy się zdecydują na takie rozwiązanie, przygotowane zostaną dodatkowe miejsca parkingowe. Na ul. Ćwiklińskiej, na jednym pasie ruchu od ul. Mała Góra do ul. Aleksandry, będzie można korzystać z parkingu umożliwiającego pozostawienie samochodu i przesiadkę na tramwaj.

Z myślą o kierowcach wykonawca został zobowiązany do ustawienia dodatkowych tablic informacyjnych dotyczących utrudnień i objazdów na ciągu al. Powstańców Śląskich i Wielkopolskich.

- Nie ma złotej rady co do wyznaczenia objazdu. Jeżeli jechałbym w kierunku Nowej Huty od południa, na przykład z ul. Zakopiańskiej czy Myślenic, to zapewne spróbowałbym jechać autostradą, przez węzeł Wielicki, Rybitwy do mostu Wandy - mówi Krzysztof Burdak, szef krakowskiej drogówki. Dodaje, że jadąc z południa w stronę Krowodrzy, też wybrałby autostradę, a później ul. Radzikowskiego do ronda Ofiar Katynia.

W związku z problemami komunikacyjnymi ZIKiT zmienił plany remontów nakładkowych. Ulice Nowosądecka, Brożka i Zakopiańska będą wyremontowane w późniejszych terminach.

Teraz cierpimy w korkach, ale Po wybudowaniu łącznicy będziemy szybciej przejeżdżać pociągiem przez kraków i do zakopanego

Budowa łącznicy Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki pozwoli na skrócenie czasu przejazdu z Krakowa do Zakopanego i ze Skawiny do Krakowa. Oprócz tego przyczyni się do powstania kolejnego odcinka Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (do stacji w Skawinie), która w o wiele krótszym czasie dowiezie podróżujących do centrum Krakowa niż np. samochód i spowoduje odkorkowanie tej części miasta. Pierwsze pociągi mają nią przejechać na przełomie 2017 i 2018 roku.

Projekt zakłada budowę dwóch torów na estakadach o łącznej długości 2,6 km (tor nr 1 - 1,2 km i tor nr 2 - 1,4 km) pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny - Medyka oraz Kraków Płaszów - Oświęcim. Estakady kolejowe połączą modernizowane i przebudowywane przystanki osobowe Kraków Zabłocie oraz Kraków Krzemionki, przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.

Łącznica będzie się składać z dwóch estakad i wiaduktu, które podtrzymywane będą w sumie przez 30 filarów, mierzących od 8 do 15 m. Budowa tak dużego obiektu jest procesem niezwykle skomplikowanym oraz wymagającym odpowiedniej przestrzeni. Dlatego w trakcie realizacji inwestycji przewidywane są utrudnienia w ruchu drogowym. Prace zostały tak zaplanowane, aby w okresie Światowych Dni Młodzieży (26-31 lipca 2016 r.) nie występowały żadne zmiany w organizacji ruchu samochodowego.

Dwie stacje kolejowe na Zabłociu i Krzemionkach zostaną przebudowane w ramach tej inwestycji.

Przystanek na Zabłociu - dawny peron - zostanie przesunięty o 50 m w stronę Wisły. Obecnie istniejące przejście pod nasypem nadal będzie wykorzystywane do lokalnego ruchu pieszego i rowerowego. Pod torami powstanie hala przystankowa, w której będzie można w komfortowych warunkach oczekiwać na pociąg. Z hali bezpośrednio na peron pasażerowie będą mogli wychodzić schodami. Obiekt wyposażony zostanie w większą liczbę wiat, które mają chronić pasażerów przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Przystanek zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Przystanek Kraków Krzemionki - zostanie przysunięty do skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej, a także podwieszony pomiędzy budowanymi estakadami łącznicy. Dzięki przebudowie będzie bardziej komfortowy dla pasażerów, jak również przystosowany do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Bezpośrednio z nowego przystanku - korzystając ze schodów lub windy - będzie można dostać się do tramwaju.

INWESTYCJA W LICZBACH:

3 - estakady
2 - wiadukty
2 - kładki peronowe
2 - przejścia pod torami
8,8 km - pojedynczy tor
6,5 km - sieć trakcyjna
3,1 tys. -ton stali zbrojeniowej
6,7 tys. - ton stali konstrukcyjnej
25,5 tys. - ton betonu
257 978 744,89 zł (brutto) - wartość robót budowlanych

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski