Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chlebem i solą, czyli opowieść o Wieliczce

Redakcja
Wystawa czynna do 30 listopada 2016
Wystawa czynna do 30 listopada 2016 Fot. Natalia Wiernik
Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka zaprasza na wystawę „Słony Chleb”.

Projekt artystyczny Natalii Wiernik pt. Słony chleb odbywa się w ramach tegorocznych obchodów 50. rocznicy uroczystego otwarcia przez Alfonsa Długosza, pierwszego dyrektora Muzeum Zup Krakowskich Wieliczka, stałej ekspozycji muzealnej w kopalni wielickiej.

Długosz, artysta, doceniając przestrzeń kopalni i jej historię, zainicjował działania mające na celu uratowanie zarówno solnych komór jak i starych maszyn oraz narzędzi górniczych, dzięki umieszczeniu ich jako eksponatów w ramach podziemnej wystawy. Jego pasja i poświęcenie zaowocowały utworzeniem wielickiego muzeum, a w dalszej perspektywie wpisem Kopalni Soli w Wieliczce na pierwszą Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w 1978 roku.

Po raz pierwszy tak szeroko udostępniono zarówno kolekcję jak i podziemną ekspozycję muzeum dla działań artystycznych. Natalia Wiernik, wykorzystując fotografię, video oraz działania performatywne, porusza w swym projekcie zagadnienia dotyczące specyfiki miejsca, jakim jest kopalnia - muzeum, jego roli w ochronie wielowiekowego dziedzictwa górniczego oraz refleksji nad eksponatem muzealnym na przykładzie gromadzonej w nim kolekcji solniczek.

Tytuł wystawy - Słony chleb - w sposób celowy odwołuje się do krótkometrażowego filmu wyprodukowanego przez Wytwórnię Filmów Oświatowych w Łodzi w roku 1958, który powstał na bazie wskazówek i ustaleń Alfonsa Długosza. Film ukazuje jak prawdopodobnie wyglądała praca górników wielickich w dawnych wiekach przy wykorzystaniu starych maszyn i narzędzi odnalezionych przez niego w kopalni. Działalność Alfonsa Długosza, nierozerwalnie związanego z muzeum wielickim, stanowi punkt wyjścia rozważań nad projektem Słony chleb.

Długosz - artysta pojawił się w kopalni i wprowadził swoisty „nowy” porządek. Przeobraził myślenie o kopalni, która została uznana za dziedzictwo warte zachowania i ochrony. Odnalezionym narzędziom i maszynom górniczym nadał znaczenie eksponatów muzealnych. Tego typu zmiana perspektywy, konieczność innego spojrzenia, pozwala zobaczyć rzeczy na nowo. Natalia Wiernik, wprowadza swój „porządek” w kolekcję muzealnych solniczek, zwykle ściśle uporządkowanych i skategoryzowanych. Nieład i nagromadzenie elementów „zrzucanych” przez artystkę ze stołu, ukazuje ogrom kolekcji i zachęca do nowego spojrzenia na muzealne eksponaty.

Solniczki umieszczone na tle reprodukcji XVII - wiecznych obrazów martwych natur z kolekcji Rijksmuseum w Amsterdamie, wydają się być ich częścią, na powrót stając się elementami zastawy stołowej, przedmiotami codziennego użytku. Nieporządek, światło odbite od lśniących powierzchni i wykorzystanie bogato zdobionych, luksusowych przedmiotów stanowi wspólny mianownik, łączący twórczość dawnych mistrzów ze współczesną kreacją. Ukazanie dwóch nakładających i jednocześnie przenikających się w tym projekcie kolekcji muzealnych, skłania do refleksji nad pojęciem muzeum i jego zbiorotwórczej roli.

Fotografie solniczek nieprzypadkowo zostają umieszczone w rezerwacie komory Maria Teresa II, w którym poczuć można niezakłóconą niczym przestrzeń kopalni z zachowanymi śladami górniczej pracy. Symboliczny początek i koniec - zestawienie miejsca, gdzie przez wieki wydobywano sól oraz przedmiotów, w których finalnie podawano ją na stół.

Nieodzownym elementem, spajającym te dwie rzeczywistości, byli ludzie pracujący tu przez wieki. Film „Słony chleb” stara się ukazać dawną pracę górników - artystka sięga po ten motyw, by zwrócić uwagę na pracę współczesnych pracowników muzeum, którzy sprawują opiekę zarówno nad samą przestrzenią kopalni jak i nad zbiorami. Sięgając po performance i video, autorka podkreśla ich drobne, niepozorne, codzienne gesty, w których skupia się jak w soczewce pojęcie ochrony kulturowego dziedzictwa. Zagadnienie wprowadzania nowego porządku można odczytać w tym projekcie także pod innym kątem - jako powrót do tego co pierwotne, oczyszczenie ze zbędnych elementów, dotarcie do tego co najistotniejsze - w tym wypadku na samą kopalnię i jej charakter.

Natalia Wiernik - urodzona w Krakowie w 1989 r., artystka intermedialna, asystent w Katedrze Filmu Animowanego, Fotografii i Mediów Cyfrowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, realizująca doktorat na tej samej uczelni. Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia w dziedzinie sztuk wizualnych. Wielokrotnie nagradzana m.in. : New York Photography Awards, Sony World Photography Awards Student Focus.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski