Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Diabeł tkwi w szczegółach

Redakcja
Dzisiejsze diesle to konstrukcje, które nie sprawiają najmniejszych kłopotów podczas uruchamiania, nie kopcą i nie klekocą. Na dodatek prezentują parametry, których nie powstydziłby się niejeden przyzwoity benzyniak.

Nowy silnik Diesla w fordzie focusie

Dawno i chyba bezpowrotnie minęły czasy, kiedy właściciel samochodu z silnikiem Diesla z duszą na ramieniu wysłuchiwał prognozy pogody. Od niej bowiem, a więc od temperatury i wilgotności powietrza, zależało to, czy silnik samochodu "odpali" bez większych problemów, czy też może zamarznięta w baku ropa spowoduje konieczność skorzystania ze środków lokomocji MPK.
 TDCi - taki symbol nosi najnowszy silnik wysokoprężny montowany pod maską bardzo popularnego (również nad Wisłą) modelu forda focusa. Jednostka napędowa powstała przy wydatnej współpracy koncernu z firmą Delphi Automotive Systems. Naczelnym zadaniem, jakie Ford postawił przed konstruktorami silnika, było stworzenie takiej jednostki, która wykazywałaby jeszcze większą niż istniejące już diesle dynamikę, mniej spalała oraz mniej hałasowała. Owocem prac jest silnik 1.8 duratorq TDCi.
 Tajemnicą jakości silnika focusa jest zmodernizowany system wtrysku typu common rail. Druga generacja tego pożytecznego, wręcz rewolucyjnego dla silników typu diesel, wynalazku opiera się (w omawianym przypadku) na wysokiej precyzji jego konstrukcji i wykonania. Cechę tę inżynierowie Forda uzyskali dzięki sterowanym za pomocą zaworów elektromagnetycznych wtryskiwaczom. Każdy z nich posiada sześć dysz o średnicy 17 milimetrów, zaś ciekawostką jest fakt, że elementy te wykonane zostały z dokładnością odpowiadającą parametrom... ludzkiego włosa.
 W precyzyjnym modelowaniu przebiegu spalania w każdym z cylindrów pomaga tak zwany wtrysk wstępny. Polega on na dostarczeniu do wnętrza tulei cylindra (z dokładnością do jednego mililitra sześciennego) paliwa, które poprzedza wtrysk właściwy. Za sprawą małych dawek ropy każdy pojedynczy cykl spalania daje się bez większych problemów dostosować do aktualnych warunków pracy silnika.
 Parametry i osiągnięcia fordowskiego TDCi zaskakują, bowiem w wielu przypadkach są znacznie korzystniejsze niż w jednostkach benzynowych. Wysokoprężny, wyposażony w turbosprężarkę typu Garrett o zmiennej geometrii kierownicy + intercooler, czterocylindrowy, ośmiozaworowy, rzędowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności skokowej 1753 cm sześc. wykazuje maksymalną moc 115 KM przy 3800 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 1850 obr./min. Focus z silnikiem TDCi pod maską od 0 do 100 km/godz. rozpędza się w czasie 10,8 sekundy. Osiągając szybkość maksymalną 193 km/godz., zużywa średnio tylko 5,5, litra ropy.
 Focus z nowym dieslem pod maską spodziewany jest na rynku już w drugiej połowie 2001 roku.
  MH

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski