MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dla części aut zakaz wjazdu do Krakowa od 2024. Czy będą rekompensaty dla kierowców? Są takie propozycje

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
Andrzej Banas
Miasto Kraków twardo stoi na stanowisku, że Strefa Czystego Transportu ma rację bytu i chce ją wprowadzić od 1 lipca 2024 roku. Zdanie mieszkańców jest podzielone. Nie brak protestów tych, którzy uważają, że takie zmiany to ograniczanie wolności obywatelskich. Zwolennicy podkreślają, że są proekologiczne rozwiązania, które ograniczą ruch i zanieczyszczenie powietrza. Miejski radny Michał Starobrat w imieniu klubu radnych Nowoczesny Kraków w Radzie Miasta Krakowa złożył rezolucję z propozycją rekompensaty finansowej dla tych, którzy nie będą mogli już wjechać do strefy samochodem.

- Sytuacja finansowa dużych miast jest coraz trudniejsza. Wyzwania związane z wprowadzeniem SCT wymagają ogromnych nakładów samorządów: wśród nich wymienić trzeba konieczność zwiększenia dostępności komunikacji miejskiej, zwiększenie i to znaczne - ilości miejsc parkingowych na obrzeżach miast. Program Rekompensat dla samorządów, jak i dla mieszkańców jest absolutnie konieczny. Jedną z ważniejszych możliwości Programu Rekompensat mogłaby być pomoc finansowa dla osób uboższych, których nie stać na wymianę samochodu na nowszy model - przekonuje radny Michał Starobrat.

Stoi na stanowisku, że miasta, które wprowadzą SCT i ich mieszkańcy koniecznie powinny zostać objęte programem rekompensat finansowanym z budżetu państwa. Dlatego w środę 22 listopada złożył w tej sprawie rezolucję do premiera RP i polskiego parlamentu.

- Wprowadzenie SCT może doprowadzić do ograniczenia mobilności przede wszystkim dla osób starszych, ale także do wykluczenia ekonomicznego, gdzie osoby o niższych dochodach, mieszkający w miastach, nie będą w stanie kupić nowszego auta.
Na Program Rekompensat zapewne będą czekać przedsiębiorcy posługujący się samochodami dostawczymi w miastach SCT - piekarze, restauratorzy i wielu innych - dodaje radny Starobrat.

Przypomnijmy, że 1 lipca 2024 roku w Krakowie ma być wprowadzona Strefa Czystego Transportu, która uniemożliwi wjazd ponad 30 letnim pojazdom do miasta. Ma ona objąć cały Kraków i być wprowadzona w dwóch etapach. Pierwszy, bardzo łagodny etap ma wejść w życie od 1 lipca przyszłego roku. Wtedy ograniczenia mają objąć auta około trzydziestoletnie, niespełniające bardzo jeszcze starych norm Euro 1 (dla benzyny) i Euro 2 (dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym). Jeśli ktoś zmienił auto w ostatnim półroczu (po 1 marca 2023), pojazd ten będzie musiał spełniać już nieco wyższe wymagania – Euro 3 dla benzyny i Euro 5 dla diesla. Mówimy tu o autach około 24-letnich (w roku 2024) z silnikami benzynowymi i około 14-letnich z silnikami wysokoprężnymi. Wyższe normy, już dla wszystkich pojazdów, wejdą w życie dwa lata później – od 1 lipca 2026 r.

W środę, 22 listopada, grupa mieszkańców protestowała przeciwko wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu.

Protest w Krakowie przeciwko Strefie Czystego Transportu. Ok...

"Ręce precz od naszych aut", "Nie ma wolności, bez własności", "Strefa do likwidacji! radni do wymiany!" - to tylko niektóre hasła, jakie pojawiły się na transparentach, z którymi ok. 200 mieszkańców przyszło w środę, 22 listopada, pod krakowski magistrat, by zaprotestować przeciwko wprowadzeniu w całym mieście Strefy Czystego Transportu. Tego samego dnia odbyły się także akcje protestacyjne w rejonie Alej Trzech Wieszczów.

Urzędnicy przekonują natomiast, że SCT będzie wprowadzona dla zdrowia krakowian. Powołują się na Program Ochrony Powietrza uchwalony przez Sejmik Województwa Małopolskiego.

W magistracie zaznaczają, że głównym i najistotniejszym celem powstania SCT jest dalsza poprawa jakości powietrza i tym samym jakości życia w Krakowie. Urzędnicy powołują się na szacunki powstałe w oparciu o wyniki badań rzeczywistego ruchu na ulicach, mówiące, że po wprowadzeniu SCT, w 2026 r., zanieczyszczenie pyłami spadnie w mieście o ponad 80 proc., a tlenkami azotu o blisko 50 proc. (w porównaniu do 2019 r).

Sztuczna inteligencja przewidzi pogodę

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Dla części aut zakaz wjazdu do Krakowa od 2024. Czy będą rekompensaty dla kierowców? Są takie propozycje - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski