Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do nowej kładki na Wiśle prowadzić będzie ścieżka rowerowa

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Dziś rowerzyści jadąc ulicą Kamieńskiego często muszą przeciskać się między samochodami a pieszymi
Dziś rowerzyści jadąc ulicą Kamieńskiego często muszą przeciskać się między samochodami a pieszymi fot. Michał Gąciarz
Inwestycje. Nad torami PKP, między Bonarką a rondem Matecznego, powstanie wiadukt z trasą dla jednośladów.

Rowerzyści w końcu zyskają trasę, którą szybko i wygodnie będą mogli dojechać z południa Krakowa do centrum. Za około 20 mln złotych powstanie ścieżka dla jednośladów wzdłuż ul. Wielickiej, Kamieńskiego i Konopnickiej. Prowadzić będzie wprost na planowaną kładkę (w rejonie hotelu Forum), która połączy Ludwinów z Kazimierzem.

Ścieżka zbudowana zostanie w ciągu dwóch najbliższych lat w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. W tym samym czasie powstać ma również sama futurystyczna kładka na Wiśle. Stanowić będzie ona jednak osobną inwestycje.

Będzie nowy wiadukt

Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu szukają właśnie firmy, która do czerwca przygotuje wstępną dokumentację (koncepcję) dla nowej trasy rowerowej. Zgodnie z założeniami rozpoczynać ma się ona w rejonie skrzyżowania ulicy Nowosądeckiej z Wielicką i biec dalej wzdłuż ulicy Kamieńskiego, przez rondo Matecznego do ul. Konopnickiej. Następnie ścieżka skręci w prawo właśnie w stronę planowanej kładki Kazimierz - Ludwinów.

Na wysoki koszt ścieżki (20 mln złotych), składać będzie się wiele elementów. - Np. nad torami kolejowymi, między rondem Matecznego a Bonarką powstać musi dodatkowy wiadukt właśnie dla rowerzystów, ponieważ na tym, z którego korzystają samochody, nie wystarczy miejsca na ścieżkę - tłumaczy Marcin Wójcik, oficer rowerowy w krakowskim ZIKiT. Jednak dopiero koncepcja, którą przygotuje wybrana firma, wskaże jak długi i szeroki ma być to wiadukt.

Fizycznie budowa mierzącej kilka kilometrów ścieżki ruszy najwcześniej w przyszłym roku. - Na przełomie 2016 i 2017 roku wybierzemy jej wykonawcę. Wszystkie prace powinny zostać wykonane do 2018 r. - zapewnia Piotr Hamarnik z biura prasowego ZIKiT.

Miasto pokryje tylko 15 procent kosztów inwestycji (pieniądze zarezerwowane zostały w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa). Reszta pochodzić będzie z dofinansowania unijnego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Ścieżka służyć ma bowiem nie tylko rowerzystom z Krakowa, ale także tym z ościennych gmin, wjeżdżającym do miasta od strony Wieliczki.

Uaktualniają dokumenty

Główną ideą nowej trasy jest jednak to, że łączyć ma się z planowaną kładką pieszo-rowerową między Ludwinowem a Kazimierzem. Jej futurystyczną koncepcję już w 2006 r. stworzyli architekci Kazimierz Łatak i Piotr Lewicki. Ale na wiele lat trafiła do magistrackiej szuflady. Dopiero w zeszłym roku urzędnicy z ZIKiT wybrali spółkę ARG Projektowanie Inwestycyjne, która ma uaktualnić dokumentację i uzyskać od nowa pozwolenie na budowę kładki. - Stanie się to w tym roku i wtedy będziemy gotowi na ogłoszenie przetargu w którym wybierzemy wykonawcę kładki - zaznacza Piotr Hamarnik z ZIKiT.

Budowa nowej przeprawy przez Wisłę ruszyć ma w przyszłym roku i potrwa kilkanaście miesięcy. Kładka (jej koszt to ponad 40 mln zł.) wyróżniać będzie się niecodziennym kształtem. W tradycyjny sposób będzie można po niej przejść albo przejechać na rowerze po dwóch platformach. Między nimi architekci zaprojektowali trzecie przejście w formie sinusoidy prowadzącej częściowo nad i częściowo pod pozostałymi platformami. Najwyższy punkt konstrukcji byłby na wysokości 8 m od głównego biegu kładki i 15 m powyżej górnego bulwaru. Tak powstanie nowy punkt widokowy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski